EDUKACJA POLONISTYCZNA
Uczeń:
EDUKACJA MATEMATYCZNA:
Uczeń:
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Uczeń:
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń:
EDUKACJA MUZYCZNA:
Uczeń:
EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA
Uczeń:
EDUKACJA SPOŁECZNA
Uczeń:
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO KLASA 1
Treści |
| ||||||
Popraw | Słabo | Dobrze | Wspaniale | Wspaniale + | |||
Wiadomości: środki językowe, fonetyka, ortografia | Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę Słabo, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach. | Uczeń: • zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń, • popełnia liczne błędy w ich zapisie (po śladzie) i wymowie, • zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela, • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań. | Uczeń: • zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń, • zwykle poprawnie je zapisuje (po śladzie) i wymawia, • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne. | Uczeń: • zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia, • poprawnie je zapisuje (po śladzie) i wymawia, • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić. | Uczeń spełnia kryteria na ocenę wspaniale oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria. | ||
Umiejętności | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa. Produkcja • wypowiedzi ucznia nie są płynne, • uczeń przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji, • uczeń stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur, • uczeń popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne. | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie. Produkcja • wypowiedzi ucznia są dość płynne i mają odpowiednią długość, • uczeń przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje, • wypowiedzi ucznia są logiczne i w miarę spójne, • uczeń stosuje adekwatne do tematu słownictwo i struktury, • uczeń popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, nie zakłócające komunikacji. | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie, • zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi. Produkcja • wypowiedzi ucznia są płynne i mają odpowiednią długość, • uczeń przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje, • wypowiedzi są logiczne i spójne, • uczeń stosuje bogate słownictwo i struktury, • uczeń popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne. |
SŁABO:
DOBRZE:
WSPANIALE:
Wymagania edukacyjne z religii dla klasy I szkoły podstawowej
do programu nr AZ-1-01/10 i podręcznika nr AZ-11-01/10-RA-1/11 „Jesteśmy w rodzinie Jezusa” pod redakcją ks. Stanisława Łabendowicza
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
PRZEDMIOT OCENY | celująca | bardzo dobra | dobra | dostateczna | dopuszczająca |
1. Modlitwy, pieśni |
|
|
|
|
|
2. Ćwiczenia w podręczniku |
|
|
|
|
|
3. Prace domowe |
|
|
|
|
|
4. Odpowiedzi ustne |
|
|
|
|
|
5. Aktywność |
|
|
|
|
|
6. Inscenizacje, gazetka szkolna, praca na rzecz Kościoła i inne |
|
|
|
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
OCENA | OCENA | OCENA | OCENA |
I. WITAM – BĄDŹ POZROWIONY, PANIE | |||
Uczeń: Nazywa Boga kochającym Ojcem. Objaśnia, na czym polega szacunek do innych osób. | Uczeń: Przytacza pozdrowienie chrześcijańskie. Wykonuje znak krzyża. Wskazuje na Boga jako kochającego Ojca. | Uczeń: Rozróżnia modlitwę od innych czynności. Określa Boga jako kochającego Ojca. Wskazuje na konieczność szacunku wobec innych osób. | Uczeń: Przytacza wiadomości dotyczące chrztu świętego. Wyjaśnia pojęcie „dziecka Bożego”. Określa sposób oddawania czci Bogu przez znak krzyża i pozdrowienie chrześcijańskie. |
II. DZIĘKUJĘ I CHWALĘ – CHWAŁA NA WYSOKOŚCI BOGU | |||
Uczeń: Przytacza z pomocą katechety modlitwę do Anioła Stróża. Wskazuje na ślady Boga w otaczającym świecie. | Uczeń: Przytacza treść modlitwy do Anioła Stróża. Wskazuje na wdzięczność Panu Bogu za otaczający świat. | Uczeń: Podaje modlitwę do Anioła Stróża. Wyjaśnia, dlaczego święci są wzorem do naśladowania. Określa sposób okazania wdzięczności za otaczający świat Bogu Dawcy wszelkiego życia. | Uczeń: Identyfikuje Boga jako Dawcę wszelkiego życia. Przytacza prostą modlitwę dziękczynną. Wymienia znanych świętych i wykazuje, że są oni wzorem do naśladowania. |
III. PROSZĘ – PROŚCIE, A OTRZYMACIE | |||
Uczeń: Podaje, że Maryja jest wzorem miłości i posłuszeństwa Bogu. Wymienia miejsce narodzenia Pana Jezusa. | Uczeń: Wymienia sposób modlitwy do Boga za wstawiennictwem Maryi. Podaje okoliczności przyjścia Jezusa na świat. | Uczeń: Identyfikuje Adwent z czasem oczekiwania na Zbawiciela. Opowiada o wydarzeniu narodzenia Pana Jezusa. Przytacza modlitwę „Pozdrowienie Anielskie”. | Uczeń: Identyfikuje Adwent z czasem oczekiwania na Zbawiciela. Przytacza słowa kolędy „ Dzisiaj Betlejem”. Objaśnia, co znaczą słowa: roraty, roratka. Opowiada o wydarzeniu narodzenia Pana Jezusa. Sugeruje sposoby naśladowania pasterzy, Mędrców. |
IV. PRZEPRASZAM – PANIE, ZMIŁUJ SIĘ! | |||
Uczeń: Podaje, w jakim dniu rozpoczyna się Wielki Post. Ilustruje symbole wielkopostne i wielkanocne. | Uczeń: Podaje, w jakim dniu rozpoczyna się Wielki Post. Wybiera sposób udziału w nabożeństwach Wielkiego Postu. | Uczeń: Podaje modlitwę, której nauczył Pan Jezus swoich uczniów. Wymienia symbole świąt wielkanocnych. Wskazuje nabożeństwa odprawiane w Wielkim Poście. Opowiada o wydarzeniach drogi krzyżowej Pana Jezusa. | Uczeń: Przytacza treść modlitwy, której nauczył Pan Jezus. Podaje przykłady dobrego postępowania. Wyjaśnia, dlaczego Pan Jezus ofiarował się za nas na krzyżu. Opowiada o wielkiej radości Zmartwychwstania. |
V. CZEKAM – PRZYJDŹ, PANIE JEZU | |||
Uczeń: Podaje przykłady miłości Pana Jezusa do ludzi. Używa poprawnie określenia „Ewangelia”. | Uczeń: Wymienia imiona ewangelistów. Wymienia obowiązki chrześcijanina. Wyjaśnia, w jaki sposób spotykamy się | Uczeń: Podaje, że Ewangelia została spisana przez czterech autorów. Rozróżnia, który miesiąc jest poświęcony Matce Bożej. Wskazuje, jak stać się przyjacielem Jezusa. Określa sposoby modlitwy. | Uczeń: Nazywa Osoby Trójcy Świętej. Podaje przykłady spotkania z Panem Bogiem w czasie wakacji. Wyjaśnia, czym jest spotkanie z Panem Jezusem w czasie Mszy Świętej. |
VI. CZUWAM Z MARYJĄ I INNYMI ŚWIĘTYMI – ZRÓBCIE, CO WAM POWIE | |||
Uczeń: Podaje przykłady miłości Pana Jezusa do ludzi. Używa poprawnie określenia „Ewangelia”. | Uczeń: Wymienia imiona ewangelistów. Wymienia obowiązki chrześcijanina. Wyjaśnia, w jaki sposób spotykamy się | Uczeń: Podaje, że Ewangelia została spisana przez czterech autorów. Rozróżnia, który miesiąc jest poświęcony Matce Bożej. Wskazuje, jak stać się przyjacielem Jezusa. Określa sposoby modlitwy. | Uczeń: Nazywa Osoby Trójcy Świętej. Podaje przykłady spotkania z Panem Bogiem w czasie wakacji. Wyjaśnia, czym jest spotkanie z Panem Jezusem w czasie Mszy Świętej. |
Język mniejszości narodowej – język niemiecki
Wymagania edukacyjne dla uczniów klas 1-3
Wymagania na poszczególne oceny:
WSPANIALE + :
Uczeń:
– rozumie wszystkie polecenia nauczyciela
– rozumie ogólny sens tekstów piosenek i wierszyków,
– sprawnie i poprawnie udziela odpowiedzi na pytania,
– samodzielnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia,
– bezbłędnie pisze słowa i zwroty,
– nazywa i zna nazwy wszystkie poznane przedmioty z najbliższego otoczenia
– opanował sprawność czytania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Zna również dodatkowe słownictwo lub zwrot
– bezbłędnie śpiewa lub recytuje poznane piosenki/ wiersze
– bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
– systematycznie odrabia prace domowe i jest zawsze przygotowany do lekcji
– chętnie podejmuje się dodatkowych zadań, np. bierze udział w konkursach
WSPANIALE:
Uczeń:
– bardzo dobrze rozumie większość poleceń nauczyciela,
– bardzo dobrze rozumie sens prostych wypowiedzi,
– zna bardzo dobrze poznane słownictwo,
– pisze słowa i zwroty z nielicznymi błędami,
– płynnie i w bardzo dobrym tempie odpowiada na zadane pytania,
– systematycznie odrabia prace domowe,
– bezbłędnie śpiewa lub recytuje poznane piosenki/ wiersze
– jest aktywny na lekcji
DOBRZE:
Uczeń:
– dobrze rozumie polecenia nauczyciela,
– zna dobrze podstawowy zakres słownictwa,
– domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,
– udziela prostych odpowiedzi,
– pisze słowa i zwroty, ale zdarzają mu się błędy,
– z małymi błędami śpiewa lub recytuje poznane piosenki/ wiersze
– przeważnie odrabia prace domowe,
– dość aktywnie uczestniczy w lekcji,
SŁABO:
Uczeń:
– dość dobrze rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,
– przeciętnie opanował podstawowy zakres słownictwa,
– domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,
– udziela bardzo prostych odpowiedzi,
– przeważnie pisze z błędami,
– jest mało aktywny na lekcji,
– recytacja lub śpiew poznanych piosenek/wierszy przychodzi mu z trudem
– często nie odrabia prac domowych i jest nieprzygotowany do lekcji,
SŁABO – :
Uczeń:
– rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,
– nie w pełni opanował podstawowy zakres słownictwa,
– słabo rozumie kontekst usłyszanych tekstów,
– z trudnością udziela odpowiedzi na zadane pytania,
– ma trudności w odrabianiu prac domowych,
– przeważnie pisze z błędami,
– bardzo często nie odrabia prac domowych i jest nieprzygotowany do lekcji
– recytacja lub śpiew poznanych piosenek/wierszy przychodzi mu z dużym trudem
– jest mało aktywny na lekcjach,
Treści nauczania zgodne z założeniami podstawy programowej dla klas 1-3:
1) dostrzega i rozumie wartość swego języka ojczystego, ma świadomość swej tożsamości narodowej;
2) poznaje podstawowe elementy przyrody, kultury materialnej i duchowej mniejszości narodowej, do której należy.
1) uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
2) czyta ze zrozumieniem krótkie, proste teksty literackie;
3) wyszukuje w tekście potrzebne informacje;
4) zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, list;
5) zna i stosuje formy grzecznościowe w kontaktach międzyludzkich;
6) tworzy w formie ustnej i pisemnej kilkuzdaniową wypowiedź;
7) dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
8) uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;
9) poszerza zasób słownictwa, czytając proste teksty literackie oraz inne teksty kultury;
10) zna alfabet: rozróżnia litery, głoski, znaki fonetyczne; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, oddziela zdania w tekście i poprawnie je zapisuje (zgodnie z elementarnymi zasadami ortografii i interpunkcji);
11) przepisuje pojedyncze wyrazy i zwroty;
12) pisze proste i krótkie zdania według wcześniej poznanych schematów;
13) przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
1) czyta i recytuje, z uwzględnieniem interpunkcji, intonacji, akcentów, poprawnej wymowy;
2) wykorzystuje teksty literackie do tworzenia własnych wypowiedzi;
3) czyta wskazane teksty literackie i wypowiada się na ich temat.