EDUKACJA POLONISTYCZNA
Uczeń:
EDUKACJA MATEMATYCZNA:
Uczeń:
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Uczeń:
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń:
EDUKACJA MUZYCZNA:
Uczeń:
EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA
Uczeń:
EDUKACJA SPOŁECZNA
Uczeń:
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO KLASA 1
Treści |
| ||||||
Popraw | Słabo | Dobrze | Wspaniale | Wspaniale + | |||
Wiadomości: środki językowe, fonetyka, ortografia | Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę Słabo, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach. | Uczeń: • zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń, • popełnia liczne błędy w ich zapisie (po śladzie) i wymowie, • zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela, • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań. | Uczeń: • zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń, • zwykle poprawnie je zapisuje (po śladzie) i wymawia, • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne. | Uczeń: • zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia, • poprawnie je zapisuje (po śladzie) i wymawia, • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić. | Uczeń spełnia kryteria na ocenę wspaniale oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria. | ||
Umiejętności | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa. Produkcja • wypowiedzi ucznia nie są płynne, • uczeń przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji, • uczeń stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur, • uczeń popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne. | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie. Produkcja • wypowiedzi ucznia są dość płynne i mają odpowiednią długość, • uczeń przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje, • wypowiedzi ucznia są logiczne i w miarę spójne, • uczeń stosuje adekwatne do tematu słownictwo i struktury, • uczeń popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, nie zakłócające komunikacji. | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie, • zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi. Produkcja • wypowiedzi ucznia są płynne i mają odpowiednią długość, • uczeń przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje, • wypowiedzi są logiczne i spójne, • uczeń stosuje bogate słownictwo i struktury, • uczeń popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne. |
SŁABO:
DOBRZE:
WSPANIALE:
Wymagania edukacyjne z religii dla klasy I szkoły podstawowej
do programu nr AZ-1-01/10 i podręcznika nr AZ-11-01/10-RA-1/11 „Jesteśmy w rodzinie Jezusa” pod redakcją ks. Stanisława Łabendowicza
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
PRZEDMIOT OCENY | celująca | bardzo dobra | dobra | dostateczna | dopuszczająca |
1. Modlitwy, pieśni |
|
|
|
|
|
2. Ćwiczenia w podręczniku |
|
|
|
|
|
3. Prace domowe |
|
|
|
|
|
4. Odpowiedzi ustne |
|
|
|
|
|
5. Aktywność |
|
|
|
|
|
6. Inscenizacje, gazetka szkolna, praca na rzecz Kościoła i inne |
|
|
|
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
OCENA | OCENA | OCENA | OCENA |
I. WITAM – BĄDŹ POZROWIONY, PANIE | |||
Uczeń: Nazywa Boga kochającym Ojcem. Objaśnia, na czym polega szacunek do innych osób. | Uczeń: Przytacza pozdrowienie chrześcijańskie. Wykonuje znak krzyża. Wskazuje na Boga jako kochającego Ojca. | Uczeń: Rozróżnia modlitwę od innych czynności. Określa Boga jako kochającego Ojca. Wskazuje na konieczność szacunku wobec innych osób. | Uczeń: Przytacza wiadomości dotyczące chrztu świętego. Wyjaśnia pojęcie „dziecka Bożego”. Określa sposób oddawania czci Bogu przez znak krzyża i pozdrowienie chrześcijańskie. |
II. DZIĘKUJĘ I CHWALĘ – CHWAŁA NA WYSOKOŚCI BOGU | |||
Uczeń: Przytacza z pomocą katechety modlitwę do Anioła Stróża. Wskazuje na ślady Boga w otaczającym świecie. | Uczeń: Przytacza treść modlitwy do Anioła Stróża. Wskazuje na wdzięczność Panu Bogu za otaczający świat. | Uczeń: Podaje modlitwę do Anioła Stróża. Wyjaśnia, dlaczego święci są wzorem do naśladowania. Określa sposób okazania wdzięczności za otaczający świat Bogu Dawcy wszelkiego życia. | Uczeń: Identyfikuje Boga jako Dawcę wszelkiego życia. Przytacza prostą modlitwę dziękczynną. Wymienia znanych świętych i wykazuje, że są oni wzorem do naśladowania. |
III. PROSZĘ – PROŚCIE, A OTRZYMACIE | |||
Uczeń: Podaje, że Maryja jest wzorem miłości i posłuszeństwa Bogu. Wymienia miejsce narodzenia Pana Jezusa. | Uczeń: Wymienia sposób modlitwy do Boga za wstawiennictwem Maryi. Podaje okoliczności przyjścia Jezusa na świat. | Uczeń: Identyfikuje Adwent z czasem oczekiwania na Zbawiciela. Opowiada o wydarzeniu narodzenia Pana Jezusa. Przytacza modlitwę „Pozdrowienie Anielskie”. | Uczeń: Identyfikuje Adwent z czasem oczekiwania na Zbawiciela. Przytacza słowa kolędy „ Dzisiaj Betlejem”. Objaśnia, co znaczą słowa: roraty, roratka. Opowiada o wydarzeniu narodzenia Pana Jezusa. Sugeruje sposoby naśladowania pasterzy, Mędrców. |
IV. PRZEPRASZAM – PANIE, ZMIŁUJ SIĘ! | |||
Uczeń: Podaje, w jakim dniu rozpoczyna się Wielki Post. Ilustruje symbole wielkopostne i wielkanocne. | Uczeń: Podaje, w jakim dniu rozpoczyna się Wielki Post. Wybiera sposób udziału w nabożeństwach Wielkiego Postu. | Uczeń: Podaje modlitwę, której nauczył Pan Jezus swoich uczniów. Wymienia symbole świąt wielkanocnych. Wskazuje nabożeństwa odprawiane w Wielkim Poście. Opowiada o wydarzeniach drogi krzyżowej Pana Jezusa. | Uczeń: Przytacza treść modlitwy, której nauczył Pan Jezus. Podaje przykłady dobrego postępowania. Wyjaśnia, dlaczego Pan Jezus ofiarował się za nas na krzyżu. Opowiada o wielkiej radości Zmartwychwstania. |
V. CZEKAM – PRZYJDŹ, PANIE JEZU | |||
Uczeń: Podaje przykłady miłości Pana Jezusa do ludzi. Używa poprawnie określenia „Ewangelia”. | Uczeń: Wymienia imiona ewangelistów. Wymienia obowiązki chrześcijanina. Wyjaśnia, w jaki sposób spotykamy się | Uczeń: Podaje, że Ewangelia została spisana przez czterech autorów. Rozróżnia, który miesiąc jest poświęcony Matce Bożej. Wskazuje, jak stać się przyjacielem Jezusa. Określa sposoby modlitwy. | Uczeń: Nazywa Osoby Trójcy Świętej. Podaje przykłady spotkania z Panem Bogiem w czasie wakacji. Wyjaśnia, czym jest spotkanie z Panem Jezusem w czasie Mszy Świętej. |
VI. CZUWAM Z MARYJĄ I INNYMI ŚWIĘTYMI – ZRÓBCIE, CO WAM POWIE | |||
Uczeń: Podaje przykłady miłości Pana Jezusa do ludzi. Używa poprawnie określenia „Ewangelia”. | Uczeń: Wymienia imiona ewangelistów. Wymienia obowiązki chrześcijanina. Wyjaśnia, w jaki sposób spotykamy się | Uczeń: Podaje, że Ewangelia została spisana przez czterech autorów. Rozróżnia, który miesiąc jest poświęcony Matce Bożej. Wskazuje, jak stać się przyjacielem Jezusa. Określa sposoby modlitwy. | Uczeń: Nazywa Osoby Trójcy Świętej. Podaje przykłady spotkania z Panem Bogiem w czasie wakacji. Wyjaśnia, czym jest spotkanie z Panem Jezusem w czasie Mszy Świętej. |
Ogólne zasady oceniania:
·Ocena śródroczna i roczna jest oceną opisową.
·Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez niego
programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
·Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
·Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy oraz posiadać
podręcznik i ćwiczenia.
Uczniowie oceniani są głównie z pracy na lekcji oraz z prac domowych.
Systematyczne sprawdzanie wiedzy uczniów ma miejsce po zakończeniu
każdego działu z podręcznika. Uczniowie są zobowiązani do uczestniczenia w tych sprawdzianach. Sprawdziany można poprawiać tylko raz w terminie do dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzianów. Z poprawy nie wpisuje się gorszej oceny od tej, która była poprawiana.
Uczeń ma obowiązek napisania zaległego sprawdzianu w przypadku nieobecności w dniu sprawdzianu. Zaległy sprawdzian należy napisać do dwóch tygodni po pierwszym terminie sprawdzianu. W sytuacji dłuższej nieobecności ucznia bądź innych spraw losowych, czas ten wydłuża się i indywidualnie ustala się termin napisania sprawdzianu z nauczycielem.
W przypadku sprawdzianów pisemnych stosuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
Wymagania na poszczególne oceny:
WSPANIALE+
(Uczeń spełnia kryteria na ocenę wspaniale oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.)
Uczeń:
•potrafi swobodnie przywitać się i pożegnać, przedstawić się i zapytać o imię inną osobę,
•samodzielnie śpiewa piosenki i recytuje z pamięci wierszyki i wyliczanki,
rozumie i wykonuje wszystkie polecenia nauczyciela,
•bez trudu rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory,
•w czasie słuchania historyjki obrazkowej łatwo łączy słyszany tekst z ilustracjami,
rozpoznaje liczby od 1 do 10, prawidłowo liczy i wykonuje proste działania,
•ma bogaty zasób słów w zakresie: owoce, przybory szkolne, zabawki, części ciała, zwierzęta domowe,
•łatwo łączy elementy, koloruje obrazek lub zakreśla przedmioty zgodnie z wysłuchanym opisem,
•prawidłowo odczytuje poznane słowa łącząc je z obrazkiem,doskonale odwzorowuje proste słowa pisząc „po śladzie”,
•zawsze aktywnie i chętnie uczestniczy w lekcji, pomaga innym.
WSPANIALE
Uczeń:
•zna i używa zwrotów powitalnych i pożegnalnych,
•potrafi przedstawić się i próbuje pytać o imię inne osoby,
zna na pamięć większość wierszyków i śpiewa piosenki,
•rozumie i wykonuje proste polecenia nauczyciela,
•rozpoznaje, nazywa podstawowe kolory i liczby od 1 do 10 oraz wykonuje proste działania,
•prawidłowo wskazuje kolejne obrazki słuchając historyjki,
•zna większość słów z zakresu: owoce, przybory szkolne, zabawki, części ciała, zwierzęta domowe,
odczytuje proste słowa i łączy je z obrazkami,
potrafi pisać „po śladzie”,
•najczęściej jest aktywny na zajęciach
DOBRZE
Uczeń:
•umie się przedstawić, zna zwroty powitania i pożegnania,
•z pomocą nauczyciela zadaje pytanie o imię innym dzieciom,
•razem z innymi śpiewa piosenki, recytuje proste wyliczanki z pamięci,
•rozumie i wykonuje większość poleceń nauczyciela,
•rozpoznaje podstawowe kolory i liczby 1 -10, czasem robi błędy,
•z pomocą nauczyciela wskazuje kolejne obrazki podczas słuchania historyjki,
•zapamiętuje nazwy niektórych owoców, przyborów szkolnych, zabawek, części ciała, zwierzątdomowych,
•po kilku powtórzeniach, odczytuje słowa -podpisy do obrazków,
•stara się pisać „po śladzie” proste słowa,
•bywa aktywny na lekcjach, ale nie na wszystkich
SŁABO
Uczeń
•wita się i żegna oraz próbuje przedstawić się,
•czasami śpiewa z innymi piosenkę i powtarza linijka po linijce czytany mu wiersz i wyliczankę,
•rozumie i wykonuje niektóre, bardzo proste polecenia nauczyciela wspierane gestami,
•stara się zapamiętać podstawowe kolory i liczby od 1 do 10 (robi błędy),
•w czasie słuchania historyjki, z pomocą nauczyciela wskazuje obrazki (czasem się myli),
•zna niektóre słowa z wyżej wymienionych zakresów,
•potrafi odczytać niektóre bardzo proste podpisy do obrazka, po kilku
powtórzeniach,
•kiedy pisze po śladzie, robi to bardzo powoli i często błędnie odtwarza litery,
•wymaga stałej zachęty do pracy.
POPRAW
Uczeń:
•razem z innymi próbuje witać się i żegnać,
•niezbyt chętnie śpiewa piosenki razem z całą klasą,
•czasem wykonuje proste polecenie nauczyciela, jeśli jest skierowane bezpośrednio do
niego i poparte wyraźnym gestem,
uczy się liczb od 1 do 5 i stara się zapamiętać podstawowe kolory (często się myli),
•ma kłopoty ze skupieniem uwagi na historyce obrazkowej (myli obrazki),
próbuje powtarzać za nauczycielem niektóre słowa z wyżej wymienionych zakresów,
•uczy się pisać „po śladzie” krótkie jednosylabowe wyrazy, wymaga stałego nadzoru i
motywacji do pracy.