EDUKACJA POLONISTYCZNA
Uczeń:
- Wypowiada się na podany temat stosując poprawne zdania,
- Słucha i rozumie wypowiedzi innych,
- Słucha uważnie ze zrozumieniem opowiadanych i czytanych przez n-la tekstów,
- Odpowiada na pytania nauczyciela,
- Opowiada treść historyjki obrazkowej, ilustracji, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-skutkowe,
- Systematycznie wzbogaca słownictwo czynne,
- Czyta głośno i cicho ze zrozumieniem wyrazy, zdania i krótkie, łatwe teksty zbudowane z 2-3 zdań,
- Czyta głośno wybrane teksty zbudowane z opracowanych wyrazów,,
- Wyszukuje w tekście określone wyrazy, zdania, odpowiadające na pytania, oraz potrzebne informacje,
- Odtwarza z pamięci krótkie teksty, rymowanki, wiersze,
- Zna wszystkie litery alfabetu,
- Kształtnie pisze litery, wyrazy i krótkie zdania,
- Dba o estetykę i poprawność graficzną, przestrzega kaligrafii, prawidłowo rozmieszcza tekst na stronie,
- Potrafi przepisać poprawnie kilka zdań w obrębie poznanych liter,
- Rozumie pojęcia samogłoski i spółgłoski, sylaby, wyrazu i zadania,
- Dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, dzieli je na sylaby, głoski, wyróżnia i liczy głoski i litery w wyrazach,
- Stosuje zasadę dotyczącą pisowni wielkich liter na początku zdań, imion, nazwisk i nazw geograficznych,
- Przestrzega poprawności ortograficznej p pisowni poznanych i opracowanych wyrazów,
- Pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu wyrazy, proste i krótkie zdania,
- Stosuje poprawne formy rzeczownika, czasownika i przymiotnika,
- Rozumie sens kodowania i dekodowania informacji.
- Czyta samodzielnie wybrane przez siebie książki oraz książki wskazane przez nauczyciela.
- Uczestniczy w zabawie teatralnej,
- Korzysta z różnych żródeł informacji.
EDUKACJA MATEMATYCZNA:
Uczeń:
- Określa położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni (nad, pod, obok, na, w, wewnątrz, na zewnątrz) oraz kierunki ruchu (prawa, lewa),
- Rysuje strzałki zgodnie z instrukcją,
- Wyodrębnia obiekty w serii, klasyfikuje przedmioty według jednej cechy jakościowej, przelicza elementy, tworzy kolekcje,
- Układa przedmioty w kolekcje według podanej cechy, porównuje liczebność utworzonych kolekcji; porównuje i porządkuje kolekcje,
- Wyodrębnia obiekty w serii, wskazuje poprzednie i następne; układa obiekty w serie rosnące i malejące,
- Porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy,
- Rozpoznaje i nazywa kształty podstawowych figur geometrycznych,
- Sprawnie liczy obiekty, wymienia kolejne liczebniki od podanej liczby, liczy wspak (0-20),
- Potrafi napisać i odczytać liczby cyframi w zakresie do 20, dziesiątkami w zakresie 100,
- Oblicza sumy i różnice, poprawnie zapisuje działania w zakresie 20,
- Dodaje i odejmuje pamięciowo w zakresie do 20,
- Wyjaśnia istotę dodawania i odejmowania,
- Oblicza i zapisuje proste działania z okienkami,
- Zna monety 1, 2 i 5 zł i banknot 10zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł oraz grosze (1-100 groszy),
- Wykonuje obliczenia pieniężne, oblicza koszt zakupów,
- Analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe do ilustracji, działania i sytuacji;
- Nazywa dni tygodnia; wymienia nazwy, miesięcy, potrafi korzystać z kalendarza,
- Odczytuje pełne godziny na zegarze, analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; rozwiązuje czynnościowo proste zadania przedstawione na rysunku lub słownie,
- Mierzy długość przedmiotów z otoczenia za pomocą dowolnie dobranej miary oraz miarki centymetrowej, odczytuje i zapisuje wyniki pomiarów ( metr, centymetr),
- Odmierza płyny kubkiem i miarką litrową (litr),
- Porównuje liczby z użyciem znaków <, =, >,
- Dostrzega symetrię, uzupełnia rysunek według osi; zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej, kontynuuje regularny wzór, stosuje rytm,
- Rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe,
- Opracowuje własną strategię obliczeń,
- Wykorzystuje warcaby, szachy oraz gry planszowe do rozwijania logicznego i strategicznego myślenia.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Uczeń:
- Wymienia nazwy roślin i zwierząt żyjących w takich środowiskach przyrodniczych jak: park, las, ogród, łąka, sad, pole,
- Wie jak zwierzęta zachowują się w różnych porach roku,
- Zna warunki konieczne do rozwoju roślin, prowadzi proste hodowle,
- Wie jaki pożytek zwierzęta przynoszą środowisku,
- Zna zagrożenia płynące na człowieka ze strony zwierząt i roślin, zjawisk przyrodniczych,
- Wie, że należy segregować śmieci, rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych,
- Wymienia zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku,
- Wymienia nazwy pór roku,
- Chroni przyrodę,
- Obserwuje pogodę, prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,
- Odczytuje temperaturę,
- Wie jak dostosować ubiór do zmieniających się warunków pogodowych,
- Rozróżnia zwierzęta popularne, znane z otoczenia, z hodowli gospodarczej, lektur,
- Rozpoznaje i rozróżnia drzewa i krzewy,
- Zna części ciała zwierząt,
- Wskazuje na mapie granice, morze góry, rzeki wybrane miasta,
- Potrafi wskazać na mapie stolicę Polski, wymienia jej nazwę i przykładowe zabytki,
- Zna nazwę swojej miejscowości, wymienia zabytki i ważniejsze obiekty.
- Prowadzi obserwacje przyrody , eksperymenty i doświadczenia, rejestruje wyniki,
- Zna podstawowe zasady zapobiegania chorobom,
- Wymienia podstawowe grupy produktów żywnościowych,
- Zachowuje umiar w spożyciu produktów słodkich,
- Rozróżnia podstawowe znaki drogowe,
- Stosuje podstawowe przepisy ruchu drogowego jako pieszy, rowerzysta i rolkarz i respektuje je,
- Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole,, domu i na drodze,
- Wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia,
- Rozpoznaje znaki i symbole mówiące o różnych rodzajach niebezpieczeństw,
- Ma świadomość istnienia nieprawdziwych np. w przestrzeni czasowej
- Zachowuje umiar czasowy w kontakcie z technologiami
- Wyszukuje informacje potrzebne do wykonania ćwiczenia,
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń:
- Przyjmuje podstawowe pozycje
- Wykonuje różnorodne ćwiczenia gimnastyczne (z przyborami i bez),
- Potrafi chwytać piłkę, rzucać do celu i na odległość, toczyć i kozłować,
- Potrafi pokonać tor przeszkód oraz wykonać ćwiczenia równoważne ( z przyborem lub bez),
- Biega w połączeniu ze skokiem, rzutem do celu, przenoszeniem przyborów; w różnym tempie; realizuje marszobieg,
- Skacze na jednej nodze, obunóż, w dal na skakance,
- Wykonuje przewrót w przód i w tył,
- Uczestniczy w grach i zabawach z wykorzystaniem różnych piłek
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i zespołowych grach sportowych; stosując zasady bezpieczeństwa,
- Stosuje zasady zdrowej rywalizacji podczas zabaw i gier sportowych,
- Jest przygotowany do zajęć kultury fizycznej (przynosi strój sportowy),
- Zgodnie i twórczo współpracuje z zespołem i partnerem podczas ćwiczeń,
- Dba o czystość ciała, zęby, higienę osobistą,
- Przestrzega przepisów i zasad bezpieczeństwa w szkole podczas lekcji i przerw, w domu, na ulicy i w innych miejscach).
EDUKACJA MUZYCZNA:
Uczeń:
- Śpiewa poznane piosenki, rymowanki i śpiewanki,
- Recytuje rytmicznie znane teksty, rymowanki i przysłowia,
- Odtwarza na instrumentach perkusyjnych poznane rytmy,
- Rozpoznaje nastrój słuchanego utworu,
- Twórczo i aktywnie bawi się przy muzyce, reaguje na zmianę tempa i dynamiki,
- Rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie, głośne i ciche,
- Kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu,
- Odtwarza proste rytmy,
- Świadomie i aktywnie słucha muzyki,
- Rozpoznaje brzmienie gitary, fletu i fortepianu,
- Rozpoznaje i nazywa niektóre znaki muzyczne.
EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA
Uczeń:
- Potrafi wyrazić w różnorodnych formach plastycznych swoje przeżycia, obserwacje i nastroje,
- Sprawnie posługuje się narzędziami i przyborami,
- Wykonuje działania plastyczno-techniczne inspirowane przeżyciami, utworem literackim, filmem, sztuka teatralna, muzyką,
- Wykonuje proste rekwizyty i wykorzystuje je w małych formach teatralnych,
- Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki (architektura, malarstwo, rzeźba, grafika),
- Korzysta z narzędzi multimedialnych do wyrażania własnych inwencji twórczych,
- Wykonuje prace plastyczno-techniczne na podany temat, zgodnie z podaną instrukcją, potrafi prawidłowo rozplanować prace plastyczną zachowując odpowiednie proporcje,
- Umie wykonać prace z papieru, modelować figurki z plasteliny, komponować całe obrazy z podanych elementów, zgodnie z instrukcją,
- Wykonuje proste form użytkowe według podanego wzoru,
- Potrafi ciąć po linii, zaginać papier, kleić, wycinać zgodnie z instrukcją,
- Próbuje planować swoją pracę,
- Dba o estetykę swoich prac; dobiera odpowiednie materiały
- Kończy rozpoczęta pracę, porządkuje miejsce pracy po zakończeniu działań,
- Jest przygotowany do zajęć,
- Umiejętnie organizuje miejsce pracy, potrafi dbać o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy, prawidłowo planuje kolejne czynności,
- Planuje i realizuje własne projekty
- Bezpiecznie korzysta z urządzeń technicznych,
- Posługuje się plastycznymi środkami wyrazu – kształt, barwa, faktura,
- Rysuje kredkami, piórem, węglem mazakiem; maluje farbami,
- Odróżnia techniki malarskie od grafiki,
- Wykonuje przedmioty według własnego planu i opracowanego sposobu.
EDUKACJA SPOŁECZNA
Uczeń:
- Akceptuje różnice między ludźmi, zachowuje się tolerancyjnie,
- Wykazuje poczucie przynależności do rodziny, społeczności szkolnej i lokalnej,
- Rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy,
- Szanuje zwyczaje różnych grup społecznych i narodów,
- Niesie pomoc potrzebującym, starszym, niepełnosprawnym
- Wie, że nie można dążyć do zaspokajania swoich pragnień kosztem innych i niszczenia przyrody,
- Potrafi odróżnić co jest dobre a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
- Potrafi kulturalnie i bezpiecznie zachowywać się w klasie, w szkole, podczas wycieczki,
- Ocenia własne postępowanie i innych,
- Szanuje cudzą własność,,
- Zna niektóre zagrożenia ze strony innych ludzi, wie do kogo i jak zwrócić się o pomoc,
- Wie jak zachować się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia
- Zna zasady korzystania z telefonów alarmowych, potrafi wezwać pomoc,
- Posługuje się danymi osobowymi wyłącznie w bezpiecznych sytuacjach,
- Zapisuje swój adres,
- Zna polskie symbole narodowe, rozpoznaje i śpiewa pierwszą zwrotkę hymnu, zna pełną nazwę ojczyzny; zachowuje się godnie i z szacunkiem do symboli narodowych,
- Wyjaśnia znaczenie polskich zwyczajów i tradycji
- Zna własne prawa i obowiązki, stara się ich przestrzegać i stosować,
- Współpracuje z innymi w różnych sytuacjach,
- Jest uprzejmy i uczynny wobec innych.
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO KLASA 1
Treści nauczania |
| ||||||
| Słabo | Dobrze | Wspaniale | Wspaniale + | |||
Wiadomości: środki językowe, fonetyka, ortografia | Uczeń: • zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń, • popełnia liczne błędy w ich zapisie (po śladzie) i wymowie, • zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela, • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań. | Uczeń: • zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń, • zwykle poprawnie je zapisuje (po śladzie) i wymawia, • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne. | Uczeń: • zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia, • poprawnie je zapisuje (po śladzie) i wymawia, • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić. | Uczeń spełnia kryteria na ocenę wspaniale oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria. | |||
Umiejętności | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa. Produkcja • wypowiedzi ucznia nie są płynne, • uczeń przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji, • uczeń stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur, • uczeń popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne. | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie.
Produkcja • wypowiedzi ucznia są dość płynne i mają odpowiednią długość,
• uczeń przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje, • wypowiedzi ucznia są logiczne i w miarę spójne, • uczeń stosuje adekwatne do tematu słownictwo i struktury, • uczeń popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, nie zakłócające komunikacji. | Recepcja Uczeń: • rozumie polecenia nauczyciela, • poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie, • zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi. Produkcja • wypowiedzi ucznia są płynne i mają odpowiednią długość, • uczeń przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje, • wypowiedzi są logiczne i spójne, • uczeń stosuje bogate słownictwo i struktury, • uczeń popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne. |
SŁABO:
- słabo opanował wiedzę i umiejętności. W sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy nauczyciela;
- niestarannie rysuje podstawowe figury geometryczne;
- ćwiczenia wykonuje nieestetycznie;
- ma problemy z wykonaniem ćwiczenia zgodnie z treścią;
- z pomocą nauczyciela nazywa i zapisuje rysunek w pliku;
- z pomocą nauczyciela umieszcza prosty tekst w obszarze rysunku.
- często jest nieprzygotowany do zajęć;
- nie przestrzega regulaminu i zasad BHP w pracowni komputerowej;
- nie rozróżnia i nie potrafi wymienić nazw części podstawowego zestawu komputerowego;
- wie jak włączyć komputer
DOBRZE:
- nie ma trudności z samodzielnym formułowaniem problemu oraz rozwiązywaniem trudniejszych zagadnień, rozwiązuje większość problemów i zadań
- posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszki i klawiatury;
- tworzy prosty rysunek w edytorze grafiki, korzystając z wybranych narzędzi malarskich;
- nazywa rysunek i nie ma problemów z zapisaniem go w pliku, w folderze domyślnym;
- wykonuje rysunek zgodnie z poleceniami nauczyciela;
- zawsze starannie wykonuje ćwiczenia;
- koloruje rysunki, wprowadza napisy w obszarze rysunku;
- rysuje podstawowe figury geometryczne;
- wie, jak trzeba korzystać z komputera, aby nie narażać zdrowia;
- rozpoznaje miejsca, gdzie są używane komputery,
- wymienia niektóre urządzenia, w których są stosowane komputery,
- poprawnie wymawia czasowniki włączać, wyłączać i stosuje prawidłowe formy osobowe tych czasowników,
- rozpoznaje, czy komputer jest włączony, czy wyłączony,
- poprawnie włącza komputer.
- rozróżnia elementy pulpitu
- uruchamia i zamyka różne programy,
- posługuje się myszką komputerową, reagując na polecenia słowne: prawy, lewy przycisk myszki
- zna narzędzia w programie Paint
- wie jak cofnąć ruch w programie Paint
- zna podstawowe klawisze na klawiaturze
- zna edytor tekstu i jego narzędzia
- wie jak kopiować/wklejać
- układa obrazki w logicznym porządku
WSPANIALE:
- bez problemu uruchamia program, korzystając z myszki i klawiatury;
- potrafi utworzyć rysunek w edytorze grafiki, korzystając z wybranych narzędzi malarskich;
- wykonuje rysunek zgodnie z poleceniami zapisanymi w treści ćwiczenia;
- nazywa rysunek i zapisuje w pliku, w folderze domyślnym;
- koloruje rysunki, wprowadza napisy w obszarze rysunku;
- zawsze starannie wykonuje ćwiczenia, a jego prace wykraczające poza program;
- potrafi zmienić parametry czcionki, korzystając z paska narzędzi tekstowych;
- tworzy kompozycje składające sie z figur geometrycznych, stosując operacje na fragmentach rysunku;
- jest zawsze przygotowany do zajęć;
- przestrzega regulaminu i zasad BHP w pracowni komputerowej;
- wie, jak trzeba korzystać z komputera, aby nie narażać zdrowia;
- stosuje sie do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
- rozróżnia i wymienia nazwy czterech części podstawowego zestawu komputerowego
- określa wybrane zastosowanie komputerów
- posługuje się pojęciami włącznik, dioda, wentylator
- wskazuje i nazywa podstawowe elementy pulpitu komputerowego,
- posługuje się słownictwem komputerowym: pulpit, przycisk Start, ikony, okno programu, plik, folder
- samodzielnie wykonuje ćwiczenia sprawdzające na płycie
- potrafi wytłumaczyć pojęcia: kursor, ikona, okno programu
- potrafi posługiwać się narzędziami w programie Paint
- potrafi zastosować skrót Ctrl+Z,
- sprawnie posługuje się klawiaturą
- potrafi formatować tekst używając wybranych narzędzi w edytorze tekstu
- potrafi zapisać plik
- potrafi kopiować/wklejać za pomocą skrótu Ctrl+C, Ctrl+V
- rozwiązuje zadania prowadzące do odkrywania algorytmów
Język mniejszości narodowej – język niemiecki
Wymagania edukacyjne dla uczniów klas 1-3
Wymagania na poszczególne oceny:
WSPANIALE + :
Uczeń:
– rozumie wszystkie polecenia nauczyciela
– rozumie ogólny sens tekstów piosenek i wierszyków,
– sprawnie i poprawnie udziela odpowiedzi na pytania,
– samodzielnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia,
– bezbłędnie pisze słowa i zwroty,
– nazywa i zna nazwy wszystkie poznane przedmioty z najbliższego otoczenia
– opanował sprawność czytania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Zna również dodatkowe słownictwo lub zwrot
– bezbłędnie śpiewa lub recytuje poznane piosenki/ wiersze
– bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
– systematycznie odrabia prace domowe i jest zawsze przygotowany do lekcji
– chętnie podejmuje się dodatkowych zadań, np. bierze udział w konkursach
WSPANIALE:
Uczeń:
– bardzo dobrze rozumie większość poleceń nauczyciela,
– bardzo dobrze rozumie sens prostych wypowiedzi,
– zna bardzo dobrze poznane słownictwo,
– pisze słowa i zwroty z nielicznymi błędami,
– płynnie i w bardzo dobrym tempie odpowiada na zadane pytania,
– systematycznie odrabia prace domowe,
– bezbłędnie śpiewa lub recytuje poznane piosenki/ wiersze
– jest aktywny na lekcji
DOBRZE:
Uczeń:
– dobrze rozumie polecenia nauczyciela,
– zna dobrze podstawowy zakres słownictwa,
– domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,
– udziela prostych odpowiedzi,
– pisze słowa i zwroty, ale zdarzają mu się błędy,
– z małymi błędami śpiewa lub recytuje poznane piosenki/ wiersze
– przeważnie odrabia prace domowe,
– dość aktywnie uczestniczy w lekcji,
SŁABO:
Uczeń:
– dość dobrze rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,
– przeciętnie opanował podstawowy zakres słownictwa,
– domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,
– udziela bardzo prostych odpowiedzi,
– przeważnie pisze z błędami,
– jest mało aktywny na lekcji,
– recytacja lub śpiew poznanych piosenek/wierszy przychodzi mu z trudem
– często nie odrabia prac domowych i jest nieprzygotowany do lekcji,
SŁABO – :
Uczeń:
– rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,
– nie w pełni opanował podstawowy zakres słownictwa,
– słabo rozumie kontekst usłyszanych tekstów,
– z trudnością udziela odpowiedzi na zadane pytania,
– ma trudności w odrabianiu prac domowych,
– przeważnie pisze z błędami,
– bardzo często nie odrabia prac domowych i jest nieprzygotowany do lekcji
– recytacja lub śpiew poznanych piosenek/wierszy przychodzi mu z dużym trudem
– jest mało aktywny na lekcjach,
Treści nauczania zgodne z założeniami podstawy programowej dla klas 1-3:
- Świadomość własnego dziedzictwa narodowego. Uczeń:
1) dostrzega i rozumie wartość swego języka ojczystego, ma świadomość swej tożsamości narodowej;
2) poznaje podstawowe elementy przyrody, kultury materialnej i duchowej mniejszości narodowej, do której należy.
- Kształcenie językowe. Uczeń:
1) uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
2) czyta ze zrozumieniem krótkie, proste teksty literackie;
3) wyszukuje w tekście potrzebne informacje;
4) zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, list;
5) zna i stosuje formy grzecznościowe w kontaktach międzyludzkich;
6) tworzy w formie ustnej i pisemnej kilkuzdaniową wypowiedź;
7) dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
8) uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;
9) poszerza zasób słownictwa, czytając proste teksty literackie oraz inne teksty kultury;
10) zna alfabet: rozróżnia litery, głoski, znaki fonetyczne; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, oddziela zdania w tekście i poprawnie je zapisuje (zgodnie z elementarnymi zasadami ortografii i interpunkcji);
11) przepisuje pojedyncze wyrazy i zwroty;
12) pisze proste i krótkie zdania według wcześniej poznanych schematów;
13) przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
- Kształcenie literackie i kulturowe. Uczeń:
1) czyta i recytuje, z uwzględnieniem interpunkcji, intonacji, akcentów, poprawnej wymowy;
2) wykorzystuje teksty literackie do tworzenia własnych wypowiedzi;
3) czyta wskazane teksty literackie i wypowiada się na ich temat.