„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych,
dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,
że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych.„
RZECZNIKIEM PRAW UCZNIA W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
JEST PAN
Tomasz Majka
Mamy nadzieję, że przy pomocy Rzecznika Praw Ucznia, szkoła wyda się Wam jeszcze bardziej przyjazna, pozytywnie nastawiona do ucznia, że będziecie się w niej czuli bezpiecznie.
Wszyscy mogą więc kierować swoje pytania i napisać o swoich problemach na podany adres: rzecznik@sp9.gliwice.pl
Rola rzecznika:
propagowanie praw ucznia i dziecka
reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia
mediacja między stronami konfliktu, doradzanie w sytuacjach konfliktowych podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim, wychowawcami, dyrektorem szkoły w przypadku wystąpienia sporu interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania (zgłoszenia sprawy w formie pisemnej)
Podstawowe obowiązki rzecznika:
dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkole
rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie działalności samorządowej w szkole
zajmowanie się przypadkami naruszania praw ucznia w szkole
mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia
składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z podjętych działań zmierzających do rozwiązania konfliktu
Rzecznik Praw Ucznia przy wykonywaniu swoich zadań kieruje się:
zasadą dobra ucznia ? wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia
zasadą równości ? troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia
zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców ? szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach
Tryb postępowania w kwestiach spornych
pisemne zgłoszenie problemy do rzecznika (anonimy nie będą rozpatrywane)
zapoznanie się z opinią stron konfliktu
podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy oraz pedagogiem szkolnym, w dalszym trybie postępowania ? zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor
Prawa dziecka w szkole
Dla szkoły dziecko jest uczniem, który ma obowiązek przestrzegać regulaminu szkoły.
Uczeń i nauczyciel nie mają równych praw, jest jednak faktem, że każdy z nich ma swoje prawa. Należy pamiętać o przestrzeganiu ich w codziennej szkolnej rzeczywistości oraz o tym, że prawa przysługują człowiekowi niezależnie od jego obowiązków i nie wolno go karać pozbawieniem ich. Tak naprawdę nie istnieje jeden spójny katalog praw ucznia, nie ma go w całości w żadnym akcie prawnym. Katalog praw można zebrać jedynie na podstawie praw dziecka, które mieszczą się w koncepcji praw człowieka. Normy prawne, które chronią ucznia znajdują się nie tylko w dokumentach oświatowych, a zwłaszcza w ustawie o systemie oświaty ze szczegółowymi jej rozporządzeniami, ale także w wielu różnych dokumentach państwowych, np. w Konstytucji RP, w ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka oraz w dokumentach międzynarodowych, z których przede wszystkim należy wymienić Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
STATUS RZECZNIKA PRAW UCZNIA
WSTĘP |
Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach: a) Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę dnia 30 kwietnia 1991r.( Dz.U. Nr 120 poz. 526, 527). b) Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 18 lutego 1991r.Dz.U. Nr 95 poz. 452 z późniejszymi zmianami). c) Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej 6-letniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz.Urz. MEN Nr 14/1999). |
l. Ustalenia programowe |
Uczniowie korzystają ze swoich praw przy akceptacji i współdziałaniu ze strony nauczycieli i wychowawców. Udział uczniów w życiu szkoły realizowany jest przez samorząd. Osobą wspierającą działania samorządu oraz ułatwiająca (propagującą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym) jest Rzecznik Praw Ucznia, zwany dalej Rzecznikiem. Rzecznik popularyzuje prawa uczniów wśród nich samych oraz wśród nauczycieli i rodziców. Rzecznik podejmuje działania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych zaistniałych między pracownikami szkoły a uczniem. Sprawy (konflikty) wykraczające poza jego kompetencje przekazuje dyrektorowi szkoły bądź innym kompetentnym instytucjom. |
2. Ustalenia organizacyjne |
a) Funkcje rzecznika zapisane są w statucie szkoły, internatu, domu dziecka. b) Wybór rzecznika inicjuje samorząd wspólnie z dyrekcją placówki. c) Rzecznik piastuje swoją funkcję z woli samorządu uczniowskiego. d) Rzecznik w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny. e) Rzecznikiem może być nauczyciel, wychowawca danej placówki oświatowej. f) Kadencja rzecznika trwa w zasadzie jeden rok i kończy się z chwilą powołania następcy. g) Funkcję rzecznika można sprawować wielokrotnie. h) Wybory są powszechne i tajne. i) Rzecznik może być odwołany z ważnych powodów takich jak: zły stan zdrowia, zmiana miejsca pracy, awans na stanowisko kierownicze, rezygnacja, zaniechanie pełnienia obowiązków, z innych ważnych powodów. Odwołanie rzecznika odbywa się w porozumieniu samorządu i dyrekcji placówki. |
3. Tryb wyboru rzecznika |
a) Wyłonienie przynajmniej dwóch kandydatów spośród nauczycieli, wychowawców (wymagana zgoda na piśmie). b) Zainicjowanie kampanii wyborczej; charakterystyki kandydatów, plakaty, ulotki, radiowęzeł, gazetka szkolna. c) Ustalenie terminu oraz przeprowadzenia wyborów. d) Ogłoszenie wyników wyborów. Wybrany zostaje ten kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. |
4. Uwagi końcowe |
a) Rolę Komisji Wyborczej pełni samorząd szkolny. b) Terminarz i przebieg wyborów jest uzgadniany z kierownictwem placówki. c) Wręczenie aktu powołania rzecznika odbywa się wobec całej społeczności szkolnej i zaproszonych gości. |
Opracował: dr Józef Kozłowski |