Pedagog specjalny – mgr Nicole Bielawska
Godziny pracy pedagoga specjalnego w roku szkolnym 2024/25
poniedziałek 9.40-10.40
wtorek 9.40-10.40
środa 7.45-8.45
czwartek 10.45-11.45
piątek 11.40-13.40
Zadania pedagoga specjalnego w szkole
- Pedagog specjalny pełni rolę zarówno wspomagającą jak i wspierającą.
- Wspomaga, czyli pomaga w działaniu/współuczestniczy w działaniu.
- Wspiera, czyli towarzyszy w działaniu i motywuje.
- Działania wspierające dotyczą postawy nauczyciela, natomiast wspomagające konkretnych zadań.
- Nauczyciel wspomagający, rozwija mocne strony dziecka i kompensuje słabe.
- Motywuje do wysiłku oraz poszukuje przyczyn problemów, stawia pytania.
- Wzmacnia samoocenę dziecka.
Zadania pedagoga specjalnego wg. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej:
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
- udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- prowadzi zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
- przygotowuje wraz z zespołem psychologiczno – pedeagogicznym Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia, Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny oraz jego ewaluację;
- koordynuje realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- współorganizuje proces kształcenia oraz pracę specjalistów.
Pedagog specjalny proponuje działania wspierające rodziców ucznia (grupy wsparcia, warsztaty, prowadzenie zeszytu współpracy), określa na spotkaniu zespołu specjalistów zakres współdziałania z instytucjami np. poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi, placówkami kształcenia specjalnego ze wskazaniem ich zakresu (wspólne ustalenia dotyczące ujednolicenia oddziaływań edukacyjno-rozwojowych (szkoła – dom), buduje integrację zespołową wszystkich, którzy są zaangażowani w proces kształcenia specjalnego, mając na uwadze zarówno oddział, w którym przebywa na co dzień uczeń, jak i całą szkołę poprzez:
- wypracowywanie modelu uczenia się we współpracy,
- stworzenie sieci wzajemnego wsparcia,
- budowanie postawy rozumienia, wzajemnego szacunku