Menu Zamknij

PROJEKT NR 2 – OD 01.06 2024r. -31.08.2025r.

I. CHWALIMY SIĘ

1. KONFERENCJE WYJAZDOWE NAUCZYCIELI

14 stycznia 2025 r. podczas XII Ogólnopolskiego Dnia Informacyjnego odbyło się spotkanie koordynatorek Erasmus+ z opiekunem naszego projektu i innymi pracownikami Agencji Narodowej Erasmus+ w Warszawie. Wszystko po to, by nasza praca przebiegała coraz sprawniej.  Rozmawialiśmy o programach edukacyjnych, innowacjach oraz nowych ścieżkach rozwoju w kształceniu międzynarodowym. To był wyjątkowy czas pełen inspiracji, wiedzy, wymiany doświadczeń, a przede wszystkim – dyskusji o możliwościach, jakie oferują inicjatywy zarządzane przez FRSE. 

Zorganizowano aż 21 tematycznych sesji warsztatowych, które dostarczyły wielu praktycznych informacji dotyczących dofinansowania i realizacji edukacyjnych projektów międzynarodowych. Przez cały dzień działały również punkty informacyjne różnych programów i inicjatyw, a eksperci FRSE odpowiadali na pytania oraz pomagali rozwiewać wszelkie wątpliwości związane z procesem aplikowania i wdrażania projektów. 

Za nami kolejne inspirujące szkolenie dla koordynatorek, które miało miejsce w dniu 16.04 w Opolu. Dotyczło ono wyzwań i szans edukacji włączającej, a także wpływu programów Erasmus+, eTwinning i TCA na kształtowanie kluczowych kompetencji uczniów. Było to spotkanie pełne inspiracji, nawiązywania drogocennych relacji międzyludzkich, praktycznych porad i wskazówek ekspertów oraz potwierdzenie właściwych kierunków i ścieżek podejmowanych przez naszą ekipę działań oraz możliwość podzielenia się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami. 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności

KONFERENCJA WARSZAWA

KONFERENCJA OPOLE

KONFERENCJE W NASZEJ SZKOLE

Pod koniec sierpnia oraz we wrześniu w naszej szkole odbyły się konferencje poświęcone min. projektowi Erasmus+. Nasi nauczyciele, którzy mieli okazję uczestniczyć w wyjazdach szkoleniowych do Hiszpanii i na Maltę, podzielili się swoimi wrażeniami i doświadczeniami. Opowiadali o tym, jak doskonalili swoje umiejętności językowe oraz jak serdecznie zostali przyjęci przez lokalne społeczności. Wszyscy z zainteresowaniem słuchaliśmy ich relacji, pełnych ciepłych wspomnień i cennych wskazówek. Nie zabrakło również ważnych rozmów na temat ekologii, co pokazuje, jak istotna jest ta kwestia w międzynarodowych projektach edukacyjnych.  

W ramach obchodów Dnia Erasmus + w naszej szkole pod koniec października została zorganizowana konferencja szkoleniowa dla nauczycieli szkół gliwickich. Nasze szkolne koordynatorki przedstawiły szczegółowo zalety i trudności związane ze zdobyciem Akredytacji Programu Erasmus+, a także poszczególne etapy jej realizacji w naszej placówce.  

W ramach obchodów Dnia Erasmus + na naszym szkolnym Facebooku od 14.09 do 19.09. 2024r pojawił się #ERASMUDAYS CHALLENGE+ w wykonaniu uczniów – uczestników projektu. Zapraszamy na szkolnego FB. 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

II. DZIAŁANIA NASZEJ SZKOŁY

JESTEŚMY CYFROWI

W tym roku szkolnym stawiamy w dalszym ciągu na rozwój cyfrowy naszej placówki. 

Zaczęło się zupełnie dobrze, bo za ubiegłoroczne działania w ramach projektu e-Tweeningowego uczniowie obecnej klasy 8c wraz z nauczycielką języka angielskiego otrzymali nagrodę Quality Label za udział w międzynarodowym projekcie eTwinning „I read and share our activities”. Celem projektu było zachęcenie młodzieży do czytania oraz do wykorzystania języka angielskiego w praktyce. 

W marcu uczniowie klas 1-4 mieli okazję wziąć udział w Dniu Technologicznym, podczas którego zapoznali się z funkcją drukarek 3d.  

W styczniu nasza szkoła otrzymała „CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ PLACÓWKI, który jest świadectwem, dbałości szkoły o rozwój kompetencji cyfrowych i bezpieczeństwo młodych użytkowników Internetu”. 

Zdobycie Certyfikatu oczywiście zobowiązuje, dlatego nie zwalniając tempa 27 marca uczniowie klasy 5 b uczestniczyli w pierwszej edycji konkursu informatycznego na kanwie teleturnieju „Jeden z dziesięciu” awansując do drugiego etapu, a w kwietniu odbyła się kolejna edycja projektu edukacyjny „e-babcia, e-dziadek”. Jego głównym celem było zapoznanie babć i dziadków z technologią informacyjną oraz prezentacja umiejętności wnuków. Projekt cyklicznie jest realizowany dla uczniów klas 3 i ich dziadków. Uczestnicy rozwiązywali zadania komputerowe, a następnie mieli okazję sterować robotem PhotonEDU. Po sprawdzeniu przez Uczniów klasy 6b wykonanych zadań Uczestników nastąpiło podsumowanie projektu oraz rozdanie pamiątkowych nagród. Dziękujemy za miło spędzony czas, dobrą zabawę w wyjątkowej atmosferze.  

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

JESTEŚMY EKO

W tym roku szkolnym kontynuujemy nasze działania związane z podnoszeniem świadomości ekologicznej zarówno w naszym szkolnym środowisku jak i wśród lokalnej społeczności. 

Pierwsze nasze działania związane są z obchodami Europejskiego Tygodnia Mobilności. Pisali o nas w lokalnych gazetach, w gliwickiej TV Imperium powstał o nas reportaż. Nasza szkoła wraz z gliwicką Policją przeprowadziły akcję, w której podczas marszu ulicami miasta uczniowie wręczali własnoręcznie wykonane karteczki z cennymi radami ekologicznymi dla mieszkańców Gliwic.  

W kwietniu z okazji Dni Ziemi nasi uczniowie jak w ubiegłym roku – ponownie zaangażowali się w akcję Czysta Rzeka!  

W sprzątaniu wzięli udział uczniowie klas 7b, 8a, 8c oraz uczestnicy projektu Erasmus+. 

Razem pokazaliśmy, że troska o środowisko to nasza wspólna sprawa!  

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i świetną atmosferę!  

 Jak możemy przeczytać na FB szkoły w komentarzu jedna z nauczycielek mówi „Świetna akcja, ogromne zaangażowanie dzieci! Aczkolwiek, to co znaleźliśmy nad rzeką…. Szok, że ludzie tak śmiecą…” 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

JESTEŚMY OBYWATELSCY

W tym roku szkolnym nadal będziemy chcieli rozbudzać w naszych uczniach postawę aktywnego, demokratycznego i świadomego obywatela. 

Oto działania które podejmujemy: 

– udziału w głosowaniu w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.  

Nasz projekt na szkolny plac zabaw i ogród zadanie nr: 012, dzielnica: Wojska Polskiego. 

We wrześniu zostały przeprowadzone wybory do szkolnego Samorządu Uczniowskiego, które poprzedzone były typową kampanią wyborczą. 
 

„Co nam daje debatowanie? Gdybyśmy wszyscy w szkole uczyli się zasad debaty oksfordzkiej oraz – co ważniejsze! – debatowali na różnych przedmiotach, jakość debaty publicznej, jakość wypowiedzi w różnych mediach byłaby dużo lepsza. Dyskutowalibyśmy ze sobą z zachowaniem zasad kultury oraz poprawności językowej, używalibyśmy tylko argumentów rzeczowych i merytorycznych, nikt nie pomyślałby nawet o osobistych wycieczkach, które w jakikolwiek sposób umniejszałyby przeciwnikowi. Po skończonej wymianie zdań podawalibyśmy sobie ręce i dziękowali za ciekawą dyskusję, nawet jeżeli w dalszym ciągu nie bylibyśmy przekonani do stanowiska naszego rozmówcy.” (dr Karolina Starnawska UŚ) 

Od września uczniowie naszej szkoły mają możliwość uczestniczenia w zajęciach poświęconych debacie oksfordzkiej. W ramach tych spotkań młodzież nie tylko uczy się zasad debatowania, ale też ćwiczy elementy wystąpień publicznych: radzenia sobie ze stresem, pisania przemówień, konstruowania mów oraz budowania właściwej argumentacji.  

Na każdym etapie debatowanie fundamentalnie związane jest z wykorzystywaniem myślenia krytycznego, budowaniem logicznej argumentacji i prowadzeniem dojrzałej dyskusji.  

W Klubie Debat Oksfordzkich w języku angielskim działają nasi uzdolnieni uczniowie z klasy 7A, a klasy 8A i 8C debatują w języku polskim.  

Debaty w klasie 8C organizuje podczas zajęć WOS pani Katarzyna Jendrusiewicz, uczniowie z pasją dyskutują na różne tematy, ucząc się skutecznego formułowania argumentów i kontrargumentów. Taka praktyka nie tylko rozwija ich zdolności analityczne, ale także sprzyja współpracy i pracy zespołowej. 

W kwietniu odbyła się pokazowa debata w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym w Zabrzu, którą obserwowali i oceniali uczniowie klasy 8a i Klub Debat z 7a . 

To wydarzenie było doskonałą platformą do wymiany pomysłów z innymi debatującymi oraz uzyskania informacji zwrotnej od doświadczonych sędziów. 

Dodatkowo, uczniowie wzięli udział w warsztatach, które skoncentrowały się na doskonaleniu strategii argumentacyjnych oraz zwiększaniu pewności siebie w publicznych wystąpieniach. 

Dbaniem o postawę obywatelską jest również pamięć o historii naszego kraju i czerpanie z niej postawy tolerancji i zrozumienia. Dlatego też uczniowie naszej szkoły jak co roku i tym razem, 28 kwietnia wzięli udział w uroczystości „Spotkanie Pokoleń”. Młodzież, przedstawiciele gliwickiego samorządu, wojska i innych służb mundurowych oraz mieszkańcy Gliwic oddali hołd więźniom KL Auschwitz-Birkenau pomordowanym na trasie Marszu Śmierci. Spotkanie Pokoleń odbyło się, jak co roku, przy zbiorowej mogile i pomniku pomordowanych więźniów znajdującym się na Cmentarzu Centralnym w Gliwicach.  

W galerii: Delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 na „Spotkaniu Pokoleń” na Cmentarzu Centralnym. 

W dniu 8 maja 2025r. w naszej szkole odbyła się akcja obywatelska „Młodzi Głosują”, organizowana w ramach ogólnopolskiego programu Centrum Edukacji Obywatelskiej. Celem przedsięwzięcia było zachęcenie młodzieży do aktywnego udziału w życiu demokratycznym oraz uświadomienie znaczenia udziału w wyborach. 

Organizacją i przeprowadzeniem symulacji wyborów prezydenckich zajęła się klasa 8a wraz z p. Katarzyną Jendrusiewicz , którzy z dużym zaangażowaniem przygotowali całe wydarzenie. Uczniowie wcielili się w rolę członków komisji wyborczej, zadbali o przygotowanie lokalu wyborczego, który został zorganizowany w szkolnej bibliotece. 

W głosowaniu mogli wziąć udział wszyscy uczniowie klas 4–8. Wydano 94 karty do głosowania, a frekwencja wyniosła 37%, co świadczy o umiarkowanym zainteresowaniu młodzieży tematyką wyborczą. Mimo to wydarzenie spotkało się z pozytywnym odbiorem, a wielu uczniów podkreślało, że była to cenna lekcja demokracji i odpowiedzialności obywatelskiej. 

Akcja „Młodzi Głosują” pozwoliła uczniom na praktyczne zapoznanie się z procedurą wyborczą, zasadami głosowania oraz znaczeniem świadomych decyzji obywatelskich. Klasa 8a wykazała się dużą inicjatywą, odpowiedzialnością i zaangażowaniem, za co należy im się uznanie. 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

ZLOT SAMORZĄDÓW SZKOLNYCH
DEBATY OKSFORDZKIE
MŁODZI GŁOSUJĄ
SPOTKANIE POKOLEŃ
JESTEŚMY SPOŁECZNI

Jak w poprzednich latach w tym roku szkolnym chcemy kontynuować w naszej szkole działania, dzięki którym będziemy wszyscy stawać się coraz bardziej empatyczni i wrażliwi na potrzeby innych. 

We wtorek 17.09.2024r. przeprowadziliśmy Akcję Dzień Dawcy Szpiku Kostnego. Bardzo się cieszymy ze dużo osób zarejestrowało się w bazie danych DKMS. 

Kolejne nasze działanie to włączenie się szkoły w Akcję Pomoc Powodzianom. Zbieraliśmy: koce, śpiwory, kosmetyki dla niemowląt, pampersy, środki czystość, środki do dezynfekcji, rękawiczki gumowe, lateksowe, woda mineralna, żywność długoterminowa. 

Z okazji dnia osób z niepełnosprawnościami nauczyciele współorganizujący przygotowali plakaty i zajęcia. Pragnąc przybliżyć naszym dzieciom świat osób z różnymi niepełnosprawnościami 03 grudnia zostały przygotowane, dla uczniów uczęszczających na zajęcia logopedyczne krótkie warsztaty. Zajęcia dla młodszych uczniów rozpoczęły się od krótkiego filmu dotyczącego barier jakie napotykają osoby niepełnosprawne, natomiast starsi uczniowie obejrzeli prezentację oraz rozmawiali na temat potrzeb osób niepełnosprawnych. Aby uczniowie mogli wejść w rzeczywistość osób z niepełnosprawnością przygotowane zostały dla nich zadania, przy których mierzyli się z trudnościami z jakimi na co dzień borykają się osoby niepełnosprawne. Do ich zadań należało min. przejście przez ścieżkę z zasłoniętymi oczami i zaufanie kolegom, którzy ich przez nią przeprowadzali, rozpoznanie rzeczy poprzez dotyk. Dodatkowo uczniowie wykonali kolorowanki dotyczące pomocy osobom niepełnosprawnym oraz omówili zasady Savoir-vivru wobec osób z niepełnosprawnościami. 

Z okazji dnia praw człowieka włączyliśmy się już po raz trzeci w maraton pisania listów Amnesty Internation, pisaliśmy do Korei Południowiej w obronie Kyung Seok Parka i aktywistów SADD, którzy organizują pokojowe protesty, aby zapewnić w Seulu bezpieczny transport publiczny dla osób z niepełnosprawnościami. Przed napisaniem listów, uczniowie poznali historię bohatera, rozmawiali o potrzebach osób z niepełnosprawnościami, ale także poznali swoje prawa i Powszechną Deklarację Praw Człowieka. W trakcie maratonu pisania listów, uczniowie klas 7-8 napisali 280 listów. 

5 grudnia obchodzony był na całym świecie Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. Zbiegło się to w czasie z warsztatami, w których uczestniczyli nasi uczniowie klas 7a i 7b – członkowie szkolnego koła wolontariatu. Warsztaty odbyły się dnia 29 listopada w IV LO w Gliwicach, a głównym organizatorem była fundacja NieOdkładalni. Uczniowie biorący udział w warsztatach mogli zapoznać się z różnorodnymi pomysłami jak urozmaicić działania kół wolontariatu, natomiast nauczyciele – opiekunowie wzięli udział w krótkim szkoleniu zorganizowanym właśnie przez fundację NieOdkladalni i koordynatorów koła wolontariatu przy IV LO. 

Międzynarodowy Dzień Wolontariusza przypadł również w trakcie szkolnego charytatywnego kiermaszu świątecznego, który miał miejsce w dniach 2-6.12.2024. Jak co roku na świątecznych „straganach” można było nabyć rękodzieło, ręcznie robione kartki świąteczne oraz słodkie wypieki. Bardzo serdecznie dziękujemy całej społeczności szkolnej za tak liczny udział w akcji. 

W pierwszych dniach grudnia 2024r odbył się tradycyjnie kiermasz rękodzieła naszych uczniów, nauczycieli i rodziców. Dochód ze sprzedaży 3360,75 zł został przeznaczony na wsparcie naszego Gliwickiego Hospicjum. 

Dzień Osób z Zespołem Downa obchodzony jest co roku 21 marca. Celem tego dnia jest zwiększenie świadomości społecznej na temat Zespołu Downa. Data 21 marca została wybrana nieprzypadkowo – odnosi się do trójki, czyli trzech chromosomów w parze 21, które są obecne u osób z Zespołem Downa. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły właśnie tego dnia ubrali skarpetki „nie do pary” na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa. Ponad to w tym roku zachęcaliśmy całe rodziny naszych wychowanków do spędzenia wspólnej niedzieli z fundacją „Tośka i przyjaciele”, a więc do udziału w I GLIWICKIM BIEGU KOLOROWYCH SKARPETEK.  

Na początku kwietnia podjęliśmy kolejne działanie prospołeczne – zorganizowaliśmy Szkolny Kiermasz Wielkanocny z rękodziełem naszych uczniów, rodziców i nauczycieli. Udało nam się zebrać 971,50 zł. Zebrana kwota została przeznaczona na zaspokojenie potrzeb Pacjentów Hospicjum Miłosierdzia Bożego w Gliwicach. 

Sfinansowane ze środków UE Wyrażone poglądy i opinie są jedynie poglądami autora, niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE i NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą odpowiedzialności. 

III. MOBILNOŚCI

  1. JOB SHADOWING
CZESI U NAS

W dniach od 31 marca do 5 kwietnia nasza szkoła gościła dwie nauczycielki z Czech – panie Eliśka Elsnicova oraz Sara Drozdova, które przyjechały do nas w ramach programu job shadowing.  

Takie wyjazdy polegają na obserwacji pracy nauczycieli oraz innych osób zajmujących się kształceniem i dają uczestnikom możliwość podwyższenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz językowych. 

W ciągu tego tygodnia odbyło się wiele niezwykle inspirujących spotkań, podczas których nauczycielki miały okazję poznać nasze panie Dyrektor oraz kadrę pedagogiczną. Wzięły udział w licznych zajęciach lekcyjnych oraz dodatkowych, co pozwoliło im lepiej zrozumieć polski system edukacyjny oraz warunki pracy w naszej szkole, system oceniania, a także bazę dydaktyczną oraz infrastrukturę naszej placówki.  

Miniony tydzień był również doskonałą okazją do poszerzenia znajomości kultury, gospodarki, kuchni oraz turystyki naszych krajów. To wzajemne inspirowanie się było kluczowe w podejmowaniu nowych działań międzynarodowych, które z pewnością przyniosą wiele korzyści dla naszej społeczności szkolnej. 

Dziękujemy naszym czeskim gościom za wspólnie spędzony czas i mamy nadzieję na dalszą współpracę!  

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

HISZPANIA

W dniach 19 – 23 maja 2025r. trzy nasze nauczycielki  naszej szkoły – Emilia Bryndal, Anna Kula i Edyta Krasińska w  ramach programu Erasmus+ odbyły Job Shadowing w Colegio Publico El Peral w Valladolid w Hiszpanii. 

Pierwszego dnia zapoznały się z pracownikami placówki oraz obejrzały szkołę. Miały okazję poznać uczniów, odwiedzając ich w klasach podczas lekcji. Uczestniczyły również w zajęciach z robotyki dla dzieci klas młodszych. Hiszpańscy nauczyciele podzielili się założeniami projektu realizowanego w ich szkole o nazwie „Peraliza”. Po zajęciach zostały zaproszone przez gospodarzy na spotkanie integracyjne oraz spacer po mieście, podczas którego poznały najważniejsze zabytki w Valladolid. Drugi dzień pobytu w szkole w Valladolid upłynął na obserwowaniu poszczególnych zajęć, stosowanych metod pracy oraz relacji między uczniami i nauczycielami. Nauczycielki naszej szkoły wzięły udział w lekcjach wychowania fizycznego oraz zajęciach nauk przyrodniczych i sztuki prowadzonych po angielsku. Tego dnia miały również możliwość zwiedzenia zabytkowego miasta Segovia, którego charakterystyczną budowlą jest akwedukt z I w.n.e. oraz piękny pałac Alcazar. 

Trzeciego dnia wizyty w Valladolid w ramach programu Erasmus+ nasze nauczycielki miały okazję wystąpić w szkolnym radiu. Udzieliły wywiadu oraz widziały od kuchni, jak powstaje cykliczny podcast na podstawie tekstu jednego z nauczycieli. Poziom profesjonalizmu opiekunów i uczniów zrobił na naszych paniach ogromne wrażenie. Tego dnia wzięły również udział w zajęciach artystycznych oraz obejrzały ciekawe prace wykonane przez uczniów.  Po południu miały możliwość zwiedzenia zabytkowego miasta Salamanca, nazywanego złotym miastem Hiszpanii z powodu koloru budynków o odcieniu złota. Salamanca, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa, zachwyciła nasze nauczycielki niezwykłą architekturą, atmosferą i jednym z najstarszych uniwersytetów w Europie.  

Kolejny dzień był czasem obserwacji różnych zajęć lekcyjnych oraz wymiany doświadczeń z nauczycielami, między innymi w zakresie pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Najpierw nasze panie uczestniczyły w zajęciach języka angielskiego w klasach młodszych i aktywnie włączyły się w proces lekcyjny. Od uczniów otrzymały wykonane przez nich flagi Hiszpanii i Polski. Następnie, podczas ponad dwugodzinnego spotkania z terapeutką szkolną – Audition teacher- wymieniały się doświadczeniami w zakresie metod i form pracy z dziećmi z trudnościami w nauce. Po zakończeniu zajęć w szkole odwiedziły przepiękny park Campo Grande w Valladolid, gdzie swobodnie spacerują wśród odwiedzających pawie, biegają króliki i wiewiórki. 

Ostatni dzień był pełen wzruszeń i pozytywnych emocji. Nasze nauczycielki pożegnały się z dyrekcją, nauczycielami oraz dziećmi i podziękowały za wspólnie spędzony czas. Na zakończenie otrzymały certyfikaty uczestnictwa w programie Erasmus+.. Tego dnia nauczycielki miały jeszcze możliwość obserwowania zajęć w ramach projektu „Magnes”, w czasie których dzieci samodzielnie, bez pomocy nauczyciela, w specjalnej sali, doświadczały i sprawdzały działanie magnesu.  

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

NIEMCY

This is a placeholder tab content. It is important to have the necessary information in the block, but at this stage, it is just a placeholder to help you visualise how the content is displayed. Feel free to edit this with your actual content.

WŁOCHY

W ramach programu Erasmus+ na job shadowing w listopadzie 2024r. wyjechały: dyrektor Anna Pomykała, Izabela Turczak i Aldona Floryan. Nauczycielki uczestniczyły  w zajęciach w Oberschule Westercelle, gdzie zostały serdecznie przyjęte przez dyrekcję szkoły i nauczycieli. Miały możliwość obserwacji lekcji: jezyka angielskiego, niemieckiego, francuskiego, chemii, matematyki, plastyki, gimnastyki i tańca. Obejrzały budynki szkoły, pracownie i sale lekcyjnej. Miały też okazję zwiedzić zabytkowe centrum Celle i pojechały na wycieczkę do Hildesheim.  

Wyjazd jest finansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie poglądami autora, niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE i NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą odpowiedzialności. 

WŁOCHY

Nauczycielki z naszej szkoły– Pani Ewa Gołąb i Pani Ewa Zabuska  w dniach 5-9 maja odbyły wizytę w ramach programu Erasmus+ Job Shadowing w malowniczej miejscowości Fossacesia w regionie Abruzja, we Włoszech!  

Gościć w gimnazjum Istituto Comprensivo di Fossacesia, gdzie obserwowały codzienną pracę włoskiej szkoły oraz poznały sposoby dbania o środowisko w placówkach edukacyjnych.  

Już od pierwszego dnia nasze nauczycielki zostały serdecznie przyjęte przez włoskich kolegów i uczniów. Miały okazję uczestniczyć w lekcjach języka angielskiego i matematyki w klasach starszych, a uczniowie z ogromnym zaciekawieniem pytali o polski system edukacji, życie szkolne i nasze tradycje.  

Po zajęciach był czas na odkrywanie uroków Fossacesii – nadmorskiego miasteczka pełnego przepięknych widoków i klimatycznych rybackich trattorii.  

To wyjątkowe doświadczenie pełne inspiracji, uśmiechów i pozytywnej energii!  

Drugi dzień pobytu przyniósł wiele niezapomnianych wrażeń! Poranek spędziłyśmy uczestnicząc w próbach utalentowanej młodzieży, która wieczorem oczarowała publiczność podczas wyjątkowego koncertu w XII wiecznym benedyktyńskim opactwie San Giovanni in Venere, zbudowanym na ruinach świątyni rzymskiej nad brzegiem Adriatyku. 

W ciągu dnia wzięliśmy udział w lekcji ekologii nad brzegiem morza. Była również możliwość zwiedzenia podziemi opactwa oraz Cmentarza wojennego nad rzeką Sangra i rybackich Tratorii.  

Wieczorem odbył się koncert instrumentalny uczniów sąsiadujących miejscowości, który zgromadził licznych gości – przedstawicieli władz miast, dyrektorów szkół, nauczycieli oraz rodziców. Na scenie zabrzmiały utwory m.in. Straussa, Mozarta i Bizeta.  

To był dzień pełen pasji, muzyki i włoskiego ducha wspólnoty!! 

Trzeciego dnia pobytu nasze Panie obserwowały lekcje języka francuskiego, matematyki, historii oraz WF. Włoscy uczniowie zadawali liczne pytania dotyczące systemu edukacji w Polsce, a także z zainteresowaniem uczyli się podstawowych słów w języku polskim. 

Po zajęciach poznawały historię oraz zabytki urokliwego miasta Leonciano, znanego z bogatej historii sięgającej czasów starożytnych oraz z pierwszego udokumentowanego cudu eucharystycznego w Kościele katolickim. Miasto posiądą piękną starówkę, z wąskimi, brukowanymi uliczkami, średniowiecznymi budynkami i autentycznym włoskim klimatem.  

Jak wspominają nasze nauczycielki „Czwarty dzień naszej przygody był pełen inspiracji i odkryć! Obserwowałyśmy aż 6 różnych lekcji – od matematyki i języka angielskiego, przez plastykę, aż po fascynujący język włoski. Każde zajęcia to nowe pomysły i cenne doświadczenia, które zabierzemy ze sobą do naszych szkół.” 

Popołudnie spędziły w urokliwej Ortonie – mieście historii, wiary i morza. Spacerując jego klimatycznymi uliczkami, chłonęły atmosferę miejsca, które na długo pozostanie w ich pamięci. 

Czas wizyty w uroczej miejscowości Fossacesia w ramach programu Erasmus+ Job Shadowing dobiegł końca.  

Piaty i ostatni dzień był wyjątkowo intensywny, pełen wzruszeń, emocji i pięknych chwil. 

Nasze nauczycielki uczestniczyły w lekcjach matematyki, techniki, a także miały okazję przedstawić uczniom i nauczycielom prezentację o Polsce, Gliwicach oraz o naszej szkole. 

Pożegnały się z Panią Dyrektor, nauczycielami i uczniami, z którymi zdążyły nawiązać niezwykle serdeczne relacje.  

Wieczorem miały również niepowtarzalną okazję uczestniczyć w uroczystych obchodach święta Patrona Fossaciesi – Św. Michała. To był owocny i niezapomniany czas!  

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

2. KURSY

ERASMUS to także okazja do podnoszenia kompetencji zawodowych naszych nauczycieli w ramach różnorodnych kursów. W tym roku odbyły się trzy kursy metodyczne i jeden językowy, w których udział wzięło w sumie 7 nauczycielek. 

Pierwszy z nich odbył się w Barcelonie. Oto wspomnienie jego uczestniczek – pani A. Zaremby i M. Lewandowskiej: 

 „Wybrałyśmy się na kurs from STEM to STEAM , który ma nam pokazać jak wykorzystać nowoczesne technologie i aplikacje do łączenia na lekcjach ze sobą różnych dziedzin w pracy metodą projektów: przyroda, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka.  

Grupa kursowa okazała się dość zróżnicowana – były osoby z Litwy, Włoch, Francji, Bułgarii. Poznałyśmy również naszych nauczycieli i plan na każdy dzień. Każda ze szkół przygotowała krótką prezentację o sobie , o swoim mieście. Pierwszego dnia mieliśmy okazję tworzyć projekt z użyciem aplikacji wikiloc. Można ją wykorzystać praktycznie na każdym przedmiocie , a na samym końcu dostajemy mapę naszej trasy z zaznaczonymi punktami.  

Kolejny dzień szkolenia to nasza kreatywność, która jest intensywnie eksploatowana, tematy lekcji mieliśmy przekształcić w projekty, a następnie zbudować to co wymyśliliśmy za pomocą klocków LEGO. Było dużo ciężkiej pracy, ale też niemało śmiechu. Mieliśmy też okazję zaznajomić się bliżej z tutejszą fauna i florą. 

W ostatnim dniu naszych zmagań i nauki, podczas kursu From STEM to STEAM, poznaliśmy tajniki Google earth i ciekawe opcje wykorzystania na lekcjach. Był to również dzień podsumowań oraz rozdania certyfikatów. Bogatsze o nowe doświadczenia i znajomości żegnamy Barcelonę.” 

Kolejny kurs odbył się na greckiej wyspie Korfu. Pani A. Floryan oraz I. Turczak tak o nim nam opowiedziały: 

„ 16 czerwca udałyśmy się na kurs Mindfulness Revolution Helping Teacher Find Balance and Inner Peace na Korfu w ramach programu Erasmus+. Pierwszego dnia zapoznałyśmy się ze szkołą Charisma International, w której odbywa się kurs oraz z nauczycielami tej szkoły. Poznałyśmy uczestniczki kursu z Litwy i Grecji, brałyśmy udział w zajęciach. Każda z uczestniczek przygotowała krótką prezentację o sobie, szkole i kraju, z którego pochodzi. Poznałyśmy naszych edukatorów i plan kursu. Kolejnego dnia odbyła się wycieczka z przewodnikiem po starym mieście, podczas której poznałyśmy historię stolicy i wyspy. Następnie odbyło się spotkanie integracyjne grupy. Podczas tygodniowego kursu zagłębiałyśmy zagadnienia dotyczące balansu i zachowania równowagi w pracy nauczyciela. Poznałyśmy techniki relaksacyjne pozwalające pozbyć się stresu i przywracające energię do życia oraz metody pracy pozwalające zachować uważność i skupienie. Podczas kursu odbyło się wiele zajęć warsztatowych, które lepiej pozwoliły nam poznać tajniki zachowania balansu i uważności. Zdobytą wiedzę wykorzystamy w praktyce szkolnej.” 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

BARCELONA

KORFU

3. MOBILNOSCI UCZNIÓW

REKRUTACJA

W październiku 2024r. w naszej szkole odbyły się kwalifikacje do programu Erasmus+! 33 uczniów po pisemnym teście z języka angielskiego i wcześniejszym oraz terminowym złożeniu wymaganej dokumentacji zaprezentowało się przed komisją, dzieląc się swoimi pasjami, zainteresowaniami oraz wizją swojego wkładu w rozwój programu Erasmus+. Każdy z nich najpierw opowiedział o sobie, a następnie przedstawił, w jaki sposób ich udział może wzbogacić ten międzynarodowy projekt. 

Po prezentacjach przyszła kolej na pytania od komisji, które pozwoliły jeszcze lepiej poznać każdego kandydata.  

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i odwagę! Cieszymy się, że mamy tak wielu zdolnych, ambitnych uczniów, gotowych na nowe wyzwania i międzynarodową przygodę.  

Finansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

PRZYGOTOWANIA

Nasi uczniowie w marcu odwiedzają kolegów z Hiszpani, a w czerwcu w Turcji. W tak zwanym między czasie – w maju – odwiedzać nas będą Hiszpanie i ku naszemu zaskoczeniu i radości koledzy z Rumunii.  

Nie mniej przygotowania do tych spotkań zaczynają się dużo wcześniej.  

30 stycznia  oraz 13 lutego 2025r. odbyły się kreatywne warsztaty dla uczestników programu Erasmus+! Dzięki uprzejmości, Pana Szymona Malinowskiego, dzieci miały okazję stworzyć wyjątkowe prezenty z gliny dla naszych partnerów.  

To były pełne inspiracji spotkania, w którym nasi szkolni artyści mogli rozwijać swoją kreatywność i wspólnie spędzić czas.  

Nasze przygotowania i współpraca ze szkołami partnerskimi zawarła się również w tradycyjnej wymianie kartek świątecznych z uszanowaniem różnorodności kulturowej. Życzyliśmy sobie wzajemnie dużo codziennej radości, wytrwałości, spełniania marzeń i zwykłej ludzkiej życzliwości. Było to też niezwykłe doświadczenie ze względu na fakt powrotu do tradycyjnej formy wymiany życzeń, której niestety na co dzień zdecydowana większość z nas nie praktykuje. 

Na zajęciach onlinowych, które odbyły się na początku maja, poruszyliśmy niezwykle ważny temat – niepełnosprawność i równość. Uczniowie z Hiszpanii, Polski i Turcji aktywnie uczestniczyli w dyskusji na temat włączania osób z niepełnosprawnościami w codzienne życie. Zrobili zdjęcia udogodnień w swoim otoczeniu, takich jak rampy czy windy, a także stworzyli plakaty, manifesty i wiersze, które promują równość i szacunek dla wszystkich.  

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

MOBILNOŚĆ W POLSCE

W dniach 19-24 maja 2025r w naszej szkole odbyła się mobilność uczniów w ramach programu Erasmus +. W naszych progach gościliśmy kolegów z Hiszpanii i Rumuni. Oto nasze wspomnienia: 

DZIEŃ 1:  

Był pełen serdeczności i pozytywnych emocji. Powitaliśmy naszych gości z Rumunii i Hiszpanii wspólnym śniadaniem, które stworzyło doskonałą okazję do integracji. Następnie w imieniu Pani Dyrektor oficjalne powitanie wygłosiła wice dyrektor Edyta Stanisławska-Cudak. Która przedstawiła naszą szkolną społeczność oraz historię szkoły, co wzbogaciło wzajemne poznanie. Po miłej wymianie upominków oprowadziliśmy naszych gości po szkole, prezentując im przestrzenie i codzienne życie w murach placówki. 

Kolejnym krokiem była wspólna praca. W międzynarodowych grupach wybraliśmy liderów, ustaliliśmy zasady współpracy, a następnie stworzyliśmy wiersze akrostyczne oraz loga nawiązujące do tematu projektu – „Tolekrancji”. Dodatkowo zaprojektowaliśmy plakat, który będzie okładką książki z wierszami – to była prawdziwa twórcza przygoda! 

Po przerwie na lunch zaprezentowaliśmy swoje prace, a goście z Rumunii przedstawili nam fascynującą prezentację o swoim kraju, wzbogacając ją swoimi lokalnymi smakołykami, którymi nas poczęstowali.  

Popołudnie spędziliśmy na świeżym powietrzu, bawiąc się w gry ruchowe zaczerpnięte z dzieciństwa naszych rodziców, a następnie w bardziej kameralnej atmosferze – w gry planszowe. Dzień zakończyliśmy wspólnym podsumowaniem wrażeń, zapisując, co podobało się nam najbardziej oraz ozdabiając plakat kolorowymi rysunkami. 

DZIEŃ 2: 

Dzień rozpoczął się wspólnym spacerem po Gliwicach. Opowiadaliśmy naszym gościom o różnych ciekawych miejscach i przybliżaliśmy im nasze miasto.  

Po zwiedzaniu Gliwic pojechaliśmy pociągiem do Katowic, gdzie głównym punktem naszego pobytu była wizyta w Muzeum Śląskim, gdzie naszym gościom pokazaliśmy historię, tradycję i kulturę naszego regionu. Następnie udaliśmy się do Galerii Katowickiej na lunch i zakupy.  

DZIEŃ 3: 

Program tego intensywnego i inspirującego dnia rozpoczął się od wspólnego spotkania uczestników, po którym udaliśmy się do sali gimnastycznej, by wziąć udział w Zlocie Samorządów Uczniowskich Szkół Podstawowych Miasta Gliwice. 

Wydarzeniu temu patronowała Pani Prezydent Gliwic, Katarzyna Kuczyńska – Budka. Spotkanie z Panią Prezydent było dla nas ogromnym wyróżnieniem. Podczas zlotu samorządy omawiały działalność swoich szkół, przedstawiając starannie przygotowane prezentacje multimedialne, które spotkały się z dużym zainteresowaniem zgromadzonej publiczności. Następnie mieliśmy okazję spotkać się z Młodzieżową Radą Miasta, w której działają m. in. nasi byli uczniowie – Julia Olszańska i Wiktor Kluj. Opowiedzieli oni o swojej działalności i zachęcili uczestników do aktywności społecznej. Uczniowie klas 7a i 8a zaprezentowali pokazową debatę oksfordzką z tezą: „Brak tolerancji u współczesnej młodzieży jest powszechnym problemem.” Pokazali nam tym samym narzędzia demokratycznego rozwiązywania kwestii trudnych i spornych. 

Po części oficjalnej rozpoczęła się część warsztatowa. Każda grupa, w tym nasze międzynarodowe, wylosowała zadanie związane z tematyką tolerancji – jednym z kluczowych filarów współczesnej edukacji i współpracy międzykulturowej. Uczniowie pracowali nad prezentacjami, podcastem, plakatem, piosenką, żywym obrazem, filmem oraz krótkimi formami teatralnymi, mając do dyspozycji odrębne sale oraz limit czasu wynoszący 30 minut. Efekty pracy zaprezentowane zostały ponownie w sali gimnastycznej. Poziom kreatywności, zaangażowania i dojrzałości uczestników był godny podziwu. 

Kolejnym punktem programu były warsztaty plastyczne w sali języka angielskiego, gdzie uczniowie tworzyli autorskie logotypy tolerancji, malując je na materiałowych torbach. W ten sposób powstały niepowtarzalne pamiątki przypominające o wartościach, które zgłębiamy i promujemy w ramach programu Erasmus+. 

Na zakończenie dnia odbyła się gra integracyjna w aplikacji Kahoot!, której uczestnicy przygotowali po jednym pytaniu o sobie samych – od ulubionych kolorów, po preferowane zwierzęta. Wprawiło to nas wszystkich w dobry nastrój oraz, co ważniejsze, pozwoliło nam się lepiej poznać. Po zakończonej grze odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów dla naszych hiszpańskich partnerów, których pobyt w naszym mieście dobiegł końca.  

Ostatnim wspólnym akcentem była wizyta w lodziarni, gdzie – przy wspólnym deserze – zakończyliśmy dzień i ze łzami w oczach i smutkiem w sercu ale również wdzięcznością za to co wspólnie przeżyliśmy pożegnaliśmy naszych gości z Hiszpani. 

Był to czas wyjątkowy, pełen międzynarodowej współpracy, twórczej ekspresji, wzajemnego szacunku oraz autentycznego ducha tolerancji. Wydarzenia takie jak to przypominają, że szkoła może być nie tylko miejscem nauki, lecz także przestrzenią spotkania kultur, poglądów i serc. 

DZIEŃ 4: 

Nasze wspólne działania tego dnia rozpoczęliśmy się od wyjątkowego zadania., które mieliśmy wykonać wspólnie z naszymi partnerami z Rumunii. To wyzwanie zostało podzielone na cztery części, które dostarczyły nam mnóstwo radości i satysfakcji. 

Pierwsza część – kreatywna praca plastyczna.  

Na początek mieliśmy za zadanie ozdobić torby, malując na nich nasze ulubione logo (tworzone dwa dni wcześniej), które poznaliśmy podczas projektu Erasmus. To było niezwykle inspirujące – każdy z nas z pasją tworzył swoje dzieło, a świadomość, że torby będą nam służyły oraz część z nich trafi również do naszych przyjaciół z Turcji, dodawała nam energii i motywacji. Uczestnicy czuli dumę i radość z możliwości wyrażenia siebie w tak oryginalny sposób. 

Druga część – zabawa z długopisami 3D. 

Następnie przyszedł czas na tworzenie prac plastycznych za pomocą długopisów 3D. Ta nowoczesna technika wzbudziła w nas ogromne zaciekawienie i ekscytację. Wielu z nas było zaskoczonych, jak przyjemne i twórcze może być modelowanie przestrzenne. To doświadczenie rozbudziło naszą kreatywność i chęć eksperymentowania. 

Trzecia część – nauka sterowania robotem 

Kolejnym punktem programu była zabawa polegająca na sterowaniu małym robotem. Było to nie tylko wyzwanie techniczne, ale także świetna okazja do nauki i współpracy. Uczestnicy z entuzjazmem podchodzili do zadania, a radość z opanowania nowych umiejętności była wyraźnie widoczna na ich twarzach. 

Czwarta część – stacje z zadaniami integracyjnymi 

Po przerwie na lunch przeszliśmy do ostatniej, najbardziej dynamicznej części dnia – stacji z różnorodnymi zadaniami. Musieliśmy m.in. jeździć wózkiem inwalidzkim slalomem przez pachołki, przechodzić tor przeszkód z zasłoniętymi oczami, odczytywać (odgadywać) hasła zapisane alfabetem Braille’a, opisywać zdjęcia po angielsku, mając zasłonięte jedno oko, oraz układać kartki w kształt figur w trzyosobowych zespołach, gdzie jedna osoba miała zamknięte oczy, druga nic nie słyszała, a trzecia musiała nimi „sterować”. Inne zadania polegały na założeniu słuchawek po czym odczytywaniu słów z ruchu warg i gestów, zapinaniu koszuli jedną ręką, wkładaniu ręki do worka, wybieraniu jednej rzeczy i opisywaniu jej bardzo dokładnie. Te ćwiczenia wywołały u nas wiele emocji – od śmiechu i zaskoczenia, po wzajemne wsparcie i poczucie wspólnoty. Było to nie tylko świetne ćwiczenie integracyjne, ale też lekcja empatii i współpracy. Pozwoliły nam poczuć niepełnosprawność i spróbować ją zrozumieć. 

Kulminacją dnia był wspólny taniec z naszymi rumuńskimi partnerami. Ta chwila pełna muzyki, uśmiechów i pozytywnej energii sprawiła, że czas minął błyskawicznie. Czuliśmy się zjednoczeni i szczęśliwi, a taniec stał się symbolem naszej przyjaźni i współpracy. 

Na zakończenie mieliśmy okazję namalować swoje wrażenia na wielkiej, białej kartce. Każdy z nas dodał coś od siebie, tworząc barwną mozaikę emocji i wspomnień. To było piękne podsumowanie pełnego emocji i inspiracji dnia, który na długo pozostanie w naszej pamięci. 

DZIEŃ 5: 

O poranku udaliśmy się na dworzec PKP, gdzie wraz z naszymi partnerami z Rumunii pojechaliśmy do Krakowa. Pokazaliśmy naszym Gościom między innymi: bramę i ulicę Floriańską , Barbakan i Kościół Mariacki. Poszliśmy też do Sukiennic, gdzie każdy mógł kupić sobie jakąś pamiątkę. O 12.00 udaliśmy się posłuchać hejnału z wieży Mariackiej. Odwiedziliśmy również Uniwersytet Jagielloński, na którym studiował sam Mikołaj Kopernik. Oczywiście wstąpiliśmy również na Wawel. Opowiedzieliśmy tam naszym partnerom legendę o Smoku Wawelskim, a następnie zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie pod jego pomnikiem. Pod koniec wycieczki był też czas na tradycyjne jedzenie. Potem wróciliśmy do Gliwic i niestety pożegnaliśmy już naszych partnerów z Rumunii.  

Wspólnie przeżyty czas możemy podsumować kilkoma wypowiedziami naszych uczniów, które wspólnie tworzą prawdziwe zakończenie: 

„To był niezwykły czas, pełen różnorodnych doświadczeń i emocji. Otwieraliśmy się na różnorodność naszych kultur, zachowań i tradycji. Wspólnie doświadczaliśmy bogactwa płynącego z różnorodności międzykulturowej. Otwieraliśmy się na inność, akceptację, sztukę porozumiewania ponad podziałami i trudnościami. Uczyliśmy się mechanizmów demokracji, współpracy w zespołach bez względu na ich „koloryt” i otwieraliśmy się na poznawanie świata technologii. Dziś lepiej rozumiemy świat osób borykających się z życiowymi trudnościami, tak fizycznymi jak i psychicznymi, i doceniamy wartość życia razem z nimi. Jesteśmy bardziej świadomi tego, że każdy z nas, a tym samym wszyscy razem, tworzymy naszą codzienną rzeczywistość. Jesteśmy równoprawnymi obywatelami naszego świata.” 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

TURCJA

Przyszedł czas na ostatnią mobilność uczniów w tym roku szkolnym. Tym razem uczniowie naszej szkoły w dniach 7-14.06 pojechali do Konyi w Turcji. 

Nasza podróż ze względów technicznych przebiegała dwuetapowo. Pierwszego dnia, o godzinie 7:20, spotkaliśmy się na lotnisku, a już o 13:20 (czasu lokalnego) wylądowaliśmy na miejscu – w malowniczym, zabytkowym nadmorskim mieście Antalyia.  Tego dnia zwiedziliśmy część starego miasta podziwiając urokliwe uliczki i piękne widoki okolicy. Zatrzymaliśmy się na chwilę odpoczynku nad brzegiem morza a później wybraliśmy się na lokalne bazary.  

Kolejny dzień zaczęliśmy od spotkania z panią Gülbin Özdemir z Centrum Edukacyjnego dla dzieci wybitnie uzdolnionych i utalentowanych w Antalyi, z którym mamy zamiar współpracować w programie Erasmus w przyszłym roku szkolnym. Następnie odbyliśmy spacer po starym mieście, podczas którego kupiliśmy pamiątki. O godzinie 14:00 przyjechał po nas bus, którym wyruszyliśmy w podróż do Konyi. Wieczorny spacer do tradycyjnej restauracji, w której zjedliśmy kolację, pozwolił nam zachwycić się pierwszymi, niezwykłymi miejscami w tym mieście i z niecierpliwością oczekiwać na kolejne dni. 

Trzeci dzień to przygoda, która rozpoczęła się od spotkania z naszymi partnerami. Przywitali nas bardzo ciepło i ujęli swoją niesamowitą gościnnością. Zabrali nas do wielu pięknych miejsc, takich jak Panorama Museum, które przenosi turystów do Konyi z XIII wieku dzięki swojej 360-stopniowej ekspozycji, przedstawiającej codzienne życie mieszkańców starego miasta. Muzeum Męczeństwa Wojny o Niepodległość (Martyrdom Museum), które jest poświęcone poległym żołnierzom tureckim i opowiada historię Wojny o Niepodległość za pomocą modeli i figurek. 

Kolejnym punktem zwiedzania było Muzeum Mevlany, zlokalizowane obok meczetu zbudowanego w XVI wieku. Budynek ten niegdyś zamieszkiwał Mevlana Rumi, założyciel Zakonu Tańczących Derwiszy. Po obiedzie przeszliśmy się po mieście, odwiedzając jeszcze meczet Aladdina. Jest to miejsce poświęcone wszystkim sułtanom Imperium Osmańskiego. Meczet mieści grobowce dynastii Seldżuków Rumijskich i jest jedną z najstarszych budowli w mieście. 

W drodze do hotelu zrobiliśmy jeszcze przerwę na lody, po czym pożegnaliśmy naszych partnerów obok hotelu około godziny 17:00, a wieczorem około 19:30 wybraliśmy się na spacer i kolację. 

Kolejny – czwarty już dzień rozpoczął się bardzo przyjemnie – pojechaliśmy do szkoły naszych partnerów, gdzie zostaliśmy bardzo serdecznie przyjęci. Mieliśmy okazję poznać trochę ich szkołę. W ramach wspólnego programu zaśpiewaliśmy nasze hymny narodowe i zatańczyliśmy tradycyjne tańce. Mieliśmy także możliwość poznać tradycyjny turecki instrument Saz baglama, którego dźwięk bardzo nas zaciekawił. Nauczyciel muzyki dał krótki koncert ze śpiewem. Później przedstawiliśmy przygotowane przez nas prezentacje o sobie, dzięki czemu mogliśmy lepiej się poznać nawzajem. Kolejną atrakcją był marbling -zajęcia prowadzone przez wykładowcę uniwersyteckiego -malowanie obrazów na wodzie. Technika ta nie była dla nas całkiem nowością, gdyż zeszłoroczna ekipa erasmusowa z naszej szkoły nam o niej opowiadała, ale osobiście zetnęliśmy się z nią po raz pierwszy i sprawiła nam ona wiele radości. Po południu udaliśmy się do Konya Science Centre, gdzie mogliśmy zobaczyć ciekawe eksperymenty i wystawy edukacyjne.  

W piątym dniu, zaraz po śniadaniu udaliśmy się do szkoły naszych partnerów, gdzie uczestniczyliśmy w lekcjach chemii i informatyki. Wzięliśmy udział w wielu eksperymentach, niektóre były bardzo widowiskowe! Podczas zajęć informatycznych poznawaliśmy tajniki kodowania i programowania — było to niezwykle inspirujące doświadczenie. Kolejną aktywnością było wspólne pisanie scenariusza filmu o tolerancji, który następnie nakręciliśmy. Po zajęciach zaproszono nas na pyszny tradycyjny turecki obiad, który zjedliśmy w uroczym ogródku szkolnym. Po posiłku mieliśmy okazję zagrać w piłkę halową oraz siatkówkę, co dostarczyło nam mnóstwo radości i pozwoliło na jeszcze większą integrację.  Kolejnym punktem programu była wycieczka autobusem do Doliny Motyli- to prawdziwa uczta dla zmysłów! Muzeum oferuje największą w Europie kolekcję żywych motyli. Chodziliśmy po tropikalnych ścieżkach pośród 20.000 motyli fruwających nad naszymi głowami. Są tu gatunki motyli z całego świata, m.in. z Kenii, Filipin, Kolumbii czy Panamy. Motyle się nie wstydzą i chętnie pozują do zdjęć. A we wnętrzu doliny panuje stała temperatura 28°C. Cały kompleks to również majstersztyk nowoczesnej architektury. 

Niestety, o godzinie 17:00 nadszedł czas pożegnania z uczniami z Turcji.  

Szósty – przedostatni dzień w ramach projektu Erasmus+ – rozpoczął się od wizyty w szkole naszych partnerów. Mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcji języka angielskiego, podczas której wspólnie z uczniami śpiewaliśmy piosenki, co wprowadziło nas w doskonały nastrój. Następnie wzięliśmy udział w lekcji wychowania fizycznego. Graliśmy w zbijaka, wymienialiśmy się tradycyjnymi tańcami i uczestniczyliśmy w zabawie wymagającej refleksu, polegającej na szybkim przemieszczaniu się między kijami w odpowiedzi na sygnały. 

Po porannej aktywności udaliśmy się na obiad, podczas którego mogliśmy lokalnych specjałów. Po posiłku wsiedliśmy do autobusu, który zawiózł nas do Sille –  starej ormiańskiej wioski, która dziś jest częścią Konyi. Tam zwiedzaliśmy malownicze uliczki i wielki park rekreacji nad sztucznym zalewem. Podziwialiśmy wyjątkową architekturę i chłonęliśmy atmosferę tego niezwykłego miejsca. Znaleźliśmy też chwilę na zakup pamiątek, które będą przypominać nam o tej podróży. 

Wieczorem wróciliśmy do hotelu, aby zjeść kolację z naszymi partnerami. Była to wspaniała okazja do rozmów i wymiany doświadczeń. Następnie zwiedziliśmy Centrum Kultury Mevlany, a później mieliśmy okazję wziąć udział w Semazen Ceremony – czyli niezwykłym, poruszającym widowisku będącym częścią sufickiej tradycji. 

Zakończyliśmy dzień pełen wrażeń z wdzięcznością w sercach za tak bogaty program. 

Ostatni – szósty dzień – naszej wspólnej przygody. Po przybyciu do szkoły nasi tureccy przyjaciele serdecznie nas powitali i zaprosili do pokoju nauczycielskiego, gdzie czekały na nas piękne upominki. Następnie otrzymaliśmy niezwykłe zadanie – mieliśmy wspólnie napisać piosenkę o tolerancji w trzech językach: po polsku, turecku oraz angielsku. Praca nad tekstem była nie tylko kreatywna, ale też zbliżyła nas do siebie i pozwoliła lepiej się poznać. 

Gdy piosenka była gotowa, udaliśmy się do sali języka angielskiego, gdzie spotkaliśmy się z przedstawicielami Agencji Narodowej oraz Wydziału Edukacji miasta Konya. W uroczystej atmosferze wręczono nam certyfikaty uczestnictwa, a całość została uwieczniona na pamiątkowych zdjęciach. 

Po części oficjalnej czekał na nas wyśmienity lunch, przygotowany przez rodziców naszych gospodarzy. Mieliśmy okazję spróbować tradycyjnych tureckich potraw, a nasi partnerzy z entuzjazmem opowiadali o składnikach i smakach tych egzotycznych przekąsek. 

Po wspólnym posiłku udaliśmy się do ogrodu na tradycyjną turecką herbatę z samowara. Tam zaśpiewaliśmy i nagraliśmy naszą piosenkę o tolerancji. Obejrzeliśmy wspólnie film o Gliwicach i naszej szkole, a potem nadszedł czas pożegnania z naszymi nowymi przyjaciółmi. Pożegnanie było bardzo ciepłe i emocjonalne – trudno było się rozstać po tylu wspólnie przeżytych chwilach. Wieczorem, w naszej ulubionej restauracji, zjedliśmy ostatnią, pożegnalną kolację. Pełni wrażeń i z bagażem nowych doświadczeń o godzinie 21;00 wyruszyliśmy busem na lotnisko w Antalyi, kończąc tym samym naszą turecką przygodę.  Wracamy do domu bogatsi o nowe znajomości, niezapomniane wspomnienia i przekonanie, że warto budować mosty między kulturami. Jesteśmy ogromnie wdzięczni za możliwość udziału w tak inspirującym projekcie! 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora  
i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

HISZPANIA- MARZEC 2025R.

W dniach 9-15 marca 2025 r. uczniowie naszej szkoły w ramach projektu Erasmus+ wzięli udział w mobilności w naszej szkole parterskiej w Terrassie w Hiszpani. Oto ich relacja „dzień po dniu”: 

Dzień I: 

„Rozpoczął się podróżą na lotnisko w Katowicach, skąd o 16:45 wylecieliśmy bezpośrednio do Barcelony. Po przylocie o 19:30 skorzystaliśmy z busów, aby dostać się do miejsca zakwaterowania. Na miejscu zostaliśmy serdecznie przywitani przez miejscowe dzieci oraz nauczycieli, co było miłym gestem i pozwoliło nam od razu poczuć się częścią lokalnej społeczności. Następnie wszyscy udali się na kolację do restauracji Vienna, gdzie spędziliśmy przyjemny wieczór, lepiej się poznając i dzieląc pierwszymi wrażeniami z wyjazdu. 

Po kolacji wróciliśmy do albergue, gdzie wspólnie ustaliliśmy plan na kolejny dzień, a następnie udaliśmy się na spoczynek. 

Pierwszy dzień podróży przebiegł zgodnie z planem. Lot odbył się bez przeszkód, a zakwaterowanie przebiegło sprawnie. Wszyscy uczestnicy mieli okazję się zapoznać i przygotować na kolejne dni pełne wrażeń.” 

Drugi II: 

„Nasz kolejny dzień rozpoczęliśmy od śniadania o godzinie 7:30. 

Następnie wybraliśmy się do szkoły naszych partnerów, żeby pojechać razem z nimi na wycieczkę do Barcelony. Gdy dotarliśmy na miejsce udaliśmy się do Oceanarium. Widzieliśmy w nim wiele gatunków ryb i ssaków morskich. Następnym punktem w naszym planie było zwiedzanie pięknego lokalnego targu. To miejsce było dość specyficzne, ponieważ znajdowało się tam wiele potraw i innych znakomicie pachnących i wyglądających rzeczy. Potem zatrzymaliśmy się w małym przydrożnym sklepiku i kupiliśmy różne pamiątki. Kolejnym punktem było odwiedzenie Sagrada Familia. Katedra zrobiła na nas wielkie wrażenie . Po odwiedzeniu tego cudu architektycznego udaliśmy się do autokaru i pojechaliśmy do naszego miejsca zamieszkania w Terrassie.” 

Dzień III: 

„Dzisiejszy dzień rozpoczął się o godzinie 7:30, a o 8:00 poszliśmy na pyszne śniadanie, po czym udaliśmy się do szkoły naszych partnerów. 

Na miejscu wzięliśmy udział w wielu ciekawych aktywnościach dotyczących wody i jej znaczenia dla naszego życia oraz obejrzeliśmy niezwykle intrygujący film. Tego dnia, razem z naszymi nowymi kolegami, wykonaliśmy plakaty związane z wodą i informacjami omówionymi wcześniej w filmie, a także zagraliśmy w różne gry. 

Po udanych aktywnościach szkolnych zjedliśmy przepyszny obiad w szkolnej stołówce wraz z tamtejszymi dziećmi, a następnie udaliśmy się do dużej auli, gdzie uczniowie oraz Pani Dyrektor wraz z nauczycielami oficjalnie nas powitali. 

Po lekcjach pojechaliśmy do centrum Terrassy z dziećmi, które przyjadą do nas do Polski, oraz ich rodzicami. Odwiedziliśmy dom Masia Freixa, nazywany również domem Gaudiego. Była to fantastyczna przygoda, która, moim zdaniem, była najciekawszą częścią dzisiejszego dnia. Następnie zwiedziliśmy wieżę, z której podziwialiśmy malowniczy widok i zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć. Tak zakończył się nasz dzień.” 

Dzień IV: 

„Dzisiejszy dzień zaczął się od śniadania o 8:00. Około godziny 9:30 pod nasz hostel przyszli nasi partnerzy, po czym poszliśmy razem do Muzeum Tekstyliów, gdzie wzięliśmy udział w ciekawych warsztatach artystycznych, na których ozdabialiśmy szaliki. Po warsztatach zostaliśmy oprowadzeni po muzeum. Widzieliśmy piękne stroje z różnych epok. Następnie udaliśmy się do szkoły, zjedliśmy pyszny lunch, po czym wzięliśmy udział w zajęciach na temat wody, podczas których próbowaliśmy różnych rodzajów wód. Po zajęciach poszliśmy do Urzędu Miasta, gdzie oficjalnie przywitała nas radna z Wydziału Edukacji. Po spotkaniu mieliśmy czas wolny — poszliśmy na zakupy i spacer po mieście. To był świetny dzień!” 

Dzień V: 

„Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy śniadaniem o 8:00, a po posiłku udaliśmy się do szkoły naszych partnerów. Pierwszą lekcją tego dnia był WF. Po WF-ie poszliśmy do sali lekcyjnej, gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach dotyczących cyberprzemocy, na których, podzieleni na grupy, tworzyliśmy plakaty o cyberprzemocy i zasadach szacunku w sieci. 

Po krótkiej przerwie czekały nas kolejne ciekawe zajęcia. Poprowadziła je dla nas pani dr Isabel Former, która przygotowała prezentację o swojej karierze jako biolog morski oraz o tym, jak plastik wpływa na ryby i inne zwierzęta morskie. Następnie, na podstawie prezentacji, podzieleni na te same grupy, tworzyliśmy plakaty podkreślające, jak ważna jest czystość wody i to, by nie było w niej plastiku. 

Po lunchu wzięliśmy udział w ostatnich już zajęciach. Graliśmy w gry dotyczące zanieczyszczenia środowiska plastikiem. Po szkole, wraz z rodzinami naszych kolegów i koleżanek, pojechaliśmy zwiedzać pierwszy kościół na ziemiach hiszpańskich. Było super! Po wycieczce wróciliśmy do hostelu na kolację. 

Tak zakończył się nasz kolejny piękny dzień”. 

Dzień VI: 

„Dzisiejszy dzień rozpoczął się o godzinie 8:00. Po pysznym śniadaniu udaliśmy się do Muzeum Technologii, w którym dowiedzieliśmy się o dawnych sposobach przetwarzania wełny. Po opuszczeniu muzeum pani Laura pokazała nam tradycyjny hiszpański targ, a po udanych zakupach poszliśmy po raz ostatni do szkoły naszych partnerów. Zjedliśmy smaczny lunch, zapoznaliśmy się z pracą straży leśnej, a następnie wymieniliśmy się karteczkami, na których zawarliśmy miłe słowa podziękowania za ten wspaniały wyjazd. Na zakończenie całego pobytu zorganizowane zostało dla nas „Tea Party”. Po pożegnaniu naszych kolegów poszliśmy do hostelu, gdzie zjedliśmy kolację. Tak zakończył się nasz ostatni dzień w Terrassie” 

Dzień VII: 

„Dziś nadszedł nasz ostatni dzień w Hiszpanii. Relacja z tego dnia została przedstawiona przez naszych uczniów: 

Dzisiejszy dzień zaczęliśmy od śniadania o 8:00. O 9:30 udaliśmy się do centrum miasta na ostatnie zakupy i spacer. Po powrocie mieliśmy przerwę, aby się spakować, a potem zjedliśmy pyszny lunch w hostelu. Następnie spotkaliśmy się po raz ostatni z naszymi partnerami, otrzymaliśmy od nich świetne prezenty i zrobiliśmy ostatnie zdjęcia. Po pożegnaniu musieliśmy jechać na lotnisko, skąd polecieliśmy do Polski. To był wspaniały tydzień. Na pewno zapamiętamy go do końca życia.” 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie poglądami autora, niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE i NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą odpowiedzialności. 

E-TWINING

Razem z naszymi wspaniałymi partnerami z Turcji i Hiszpanii naszą współpracę na co dzień prowadzimy na platformie e-Twiningu. Pierwszym naszym wspólnym działaniem jest  wyjątkowy e-book, który jest hołdem dla znanych osób walczących o tolerancję.  

To inspirująca podróż przez historie ludzi, którzy poświęcili swoje życie, aby budować bardziej otwarty i akceptujący świat. Dowiecie się więcej o ich działaniach, wartościach i niesamowitej odwadze.  

Kliknij i przeczytaj: https://read.bookcreator.com/g9d3N…/kZHGH82tSh-55i36llhFEA 

Wyrażone poglądy i opinie są jedynie poglądami autora, niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE i NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą odpowiedzialności. 

 
16 listopada – Międzynarodowy Dzień Tolerancji  

Tolerancja to klucz do budowania lepszego i bardziej zjednoczonego świata. To wartość, która łączy ludzi, niezależnie od różnic.  

Z tej okazji, wspólnie z naszymi partnerami, stworzyliśmy Padlet, na którym każdy z partnerów podzielił się swoją refleksją na temat tolerancji.  

Sprawdź, jak widzą tolerancję nasi partnerzy z różnych krajów: http://linoit.com/…/Let%27s%20celebrate%20Tolerance%20Day 

Chcielibyśmy aby ten dzień był inspiracją, byśmy każdego dnia otwierali nasze serca na innych i szanowali różnorodność wokół nas.  

Nasze współpraca to nie tylko e-tweening ale również sięganie do tradycji. Dzieciaki po raz kolejny pokazały, jak piękne jest budowanie mostów między kulturami! W ramach programu Erasmus+ miały okazję wymienić się kartkami noworocznymi z rówieśnikami z różnych krajów.  

Każda kartka to nie tylko piękne życzenia, ale także odrobina serca i kreatywności, które dzieci włożyły w ich przygotowanie. Niech ten dobry czas przyniesie wszystkim same piękne chwile, przyjaźnie i wspomnienia, które będą trwały na długo.  

W lutym odbyło się spotkanie w ramach programu Erasmus+, podczas którego poruszyliśmy niezwykle istotne kwestie! Dyskutowaliśmy o równości płci, szczególnie w miejscu pracy, oraz o tym, jak stereotypy wpływają na nasze życie i decyzje.  

To była świetna okazja do wymiany doświadczeń, refleksji i poszukiwania sposobów na budowanie bardziej sprawiedliwego społeczeństwa.  

Rezultaty naszej pracy można zobaczyć pod adresem: https://padlet.com/malgo…/gender-equality-38zulc4ysflz5yyo 

IV. NASZE MATERIAŁY

  1. LOGO PROJEKTU

2. FILM O TOLERANCJI

3. KALENDARZ

KALENDARZ

W maju uczniowie   z Hiszpanii, Turcji i Polski wykonali wspólny projekt – kalendarz na rok 2026, w którym zaznaczone zostały ważne dni związane z tolerancją oraz święta obchodzone w Polsce, Turcji i Hiszpanii. Każdy kraj partnerski przygotował 4 miesiące, a następnie utworzyliśmy wspólny kalendarz: https://tiny.pl/0-j504hm 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Skip to content