Menu Zamknij

PROJEKT NR 1- LATA 2023 -2024

Nasi Partnerzy:

1, Czechy

2. Turcja

3. Hiszpania

II. MOBILNOŚCI

  1. MOBILNOŚĆ UCZNIÓW

PROCES REKRUTACJI

Wysłaliśmy naszym uczniom oraz ich rodzicom/ opiekunom , a także ogłosiliśmy na stronie naszej szkoły poniższą informację:  

Rekrutacja:  Dyrekcja szkoły oraz  Zespoł ds. Erasmusa zapraszają wszystkich uczniów klas VII i VIII Szkoły Podstawowej nr 9 w Gliwicach, do udziału w działaniach projektowych Erasmus+.  

W trakcie zajęć i w wielu różnorodnych inicjatywach będą realizowane założenia projektowe, które skierowane są do wszystkich uczniów naszej szkoły. 

Chętni uczniowie do udziału w wyjazdach  i ich Rodzice / Opiekunowie Prawni proszeni są o zapoznanie się z

Wysłaliśmy naszym uczniom oraz ich rodzicom/ opiekunom , a także ogłosiliśmy na stronie naszej szkoły informację:  

Ważne jest przestrzeganie terminów. 

Uczeń, który chciałby wziąć udział w rekrutacji powinien: 

  1. Wypełnić i złożyć w sekretariacie szkoły „Formularz zgłoszeniowy” wraz wypełnioną i podpisaną zgodą Rodziców/Opiekunów prawnych oraz oświadczeniem dot. przetwarzania danych osobowych, wizerunku i praw autorskich. 
  2. Napisać test poziomujący wiedzę z zakresu języka angielskiego. 
  1. Przygotować w formie cyfrowej autoprezentację w języku angielskim, w której przedstawi swoje mocne strony, jakimi może wzbogacić działania projektowe oraz formy jego promocji. Prezentacja zostanie przedstawiona osobiście przez ucznia podczas rozmowy w języku angielskim przed komisją rekrutacyjną. Czas prezentacji nie może przekroczyć 2 min.  

Dodatkowo odbywają się zebranie informacyjne dla chętnych uczniów oraz ich rodziców, na którym zostaną udzielone odpowiedzi na pytania dotyczące rekrutacji. 

A. MOBILNOŚĆ TRADYCYJNA
TURCJA

Plan pobytu w Turcji w dniach 10-15.06.2024r – Program Erasmus+  

Dzień 1: Przyjazd do Ankary 

  • Dotarcie do Ankary. 
  • Serdeczne przyjęcie przez partnerów. 
  • Pyszny posiłek. 
  • Kibicowanie reprezentacji Polski w meczu Polska vs. Turcja. 
  • Dzień 2:  
  • Zwiedzanie szkoły partnerów 
  • Poznawanie kultury i tańców 
  • Zwiedzanie wioski, meczetu i łaźni 
  • Dzień 3: Rośliny endemiczne i ekologia 
  • Poznawanie roślin endemicznych. 
  • Obserwacja roślin z bliska. 
  • Przygotowanie plakatów na tematy ekologiczne w szkole partnerów. 
  • Malowanie obrazów tradycyjną turecką metodą. 
  • Dzień 4: Spotkanie z burmistrzem i zwiedzanie 
  • Spotkanie z burmistrzem miasta. 
  • Wizyta w miejscu wydobycia wody i gazu. 
  • Zwiedzanie jaskiń. 
  • Zakupy na lokalnym bazarze (słodycze, biżuteria). 
  • Wizyta w obserwatorium ornitologicznym. 
  • Dzień 5: Certyfikaty i belgijka 
  • Przyjazd do szkoły partnerów. 
  • Odebranie certyfikatów. 
  • Dzielenie się wrażeniami z mobilności. 
  • Tańczenie belgijki na świeżym powietrzu. 
  • Pożegnanie z przyjaciółmi i nauczycielami. 
  • Wizyta w centrum handlowym. 
  • Dzień 6: Zwiedzanie starego miasta i muzeum 
  • Zwiedzanie starego miasta (historyczny zamek, sklepy z pamiątkami, kawiarenka). 
  • Wizyta w Muzeum kultury Antalijskiej. 
  • Powrót do hotelu na odpoczynek. 
  • Podsumowanie pobytu 
  • Uczniowie mieli okazję odwiedzić wiele instytucji, w tym Sołtysa, Burmistrza miasta Ayas i Ministerstwo Edukacji Ayas. 
  • Konstruktywne rozmowy na temat różnic i podobieństw w edukacji polsko-tureckiej. 
  • Niezapomniane chwile, pyszne jedzenie i słoneczna pogoda przez cały czas pobytu. 
POLSKA

W dniach 20 -24 maj 2024r 

Nasza szkoła gościła uczniów i nauczycieli z partnerskiej szkoły w Turcji. 

W poniedziałek uczniowie klas 7c, 7a, 8a biorący udział w Erasmusie wraz z koordynatorami projektu odebrali z lotniska naszych przyjaciół. Pierwszym punktem naszej integracji w Polsce było wspólne zwiedzanie Krakowa. Zobaczyliśmy obowiązkowo Wawel i Rynek wraz Sukiennicami.  

We wtorek odbyło się uroczyste spotkanie naszych gości z całym zespołem Erasmus i Panią Dyrektor. Podczas spotkania zostały wręczone symboliczne prezenty na pamiątkę owocnej współpracy. Następnie uczniowie przystąpili do wykonywania projektu artystycznego, którego tematem była oczywiście ekologia na co dzień. Trzeba było nie tylko napisać wspólnie scenariusz, ale przygotować rekwizyty, scenografię i kukiełki z materiałów recyklingowych. Po południu wszyscy udali się na wycieczkę do Katowic, gdzie goście mieli okazję zwiedzić Muzeum Śląskie.  

W środę nasi przyjaciele oraz uczniowie naszej szkoły uczestniczący w projekcie Erasmus+ wybrali się do Centrum Oczyszczalni Ścieków oraz Centrum Edukacji Ekologicznej w ramach projektu „Eart is our only home”, a następnie wszyscy posili się pysznościami na wspólnym pikniku pod gołym niebem. 

W kolejnym dniu w ramach projektu „Laboratoria przyszłości ” pokazaliśmy naszym gościom to co szkoła ma najlepszego –  roboty i długopisy 3D, które wprawiły naszych przyjaciół w doskonałe humory. Następnie w grupach międzynarodowych uczniowie nakręcili filmy z przygotowywanych dwa dni wcześniej ekologicznych projektów artystycznych, które następnie zaprezentowali na forum. Po południu zabraliśmy naszych gości na spacer po najbliższej okolicy, by pokazać gliwickie zabytki.  

W piątek nadszedł dzień podsumowań naszej współpracy. Korzystając z uprzejmości Pana radnego Kajetana Gorninga, nasi goście poznali tajniki gliwickiego ratusza, następnie udali się na spacer po naszej 100 letniej Palmiarni.  

Po powrocie do szkoły uczniowie wspólnie posadzili rośliny na szkolnym trawniku na znak współpracy i przyjaźni. Następnie nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów projektu wszystkim uczestnikom Erasmus +, którego dokonała nasza Pni dyrektor  Anna Pomykała 

B. MOBILNOŚĆ ONLINE
MARZEC 2024

Informacja o mobilności 

Spotkanie w formie online miało miejsce w dniach 18-19 marca 2024 z wykorzystaniem platformy Zoom. 

Koordynatorem i głównym odpowiedzialnym za spotkanie była  p.Małgorzata Mrzyk, nauczyciel z SP9 w Gliwicach. 

Zaplanowano i przeprowadzono następujące działania: 

18.03.2024 – tematy spotkania:  

A: Przedstawienie uczestników spotkania osobiste i kulturowe (uczeń-nauczyciel-kraj-miasto) 

B: Motyw przewodni: logo projektu (tworzenie i wybór) 

Zaplanowane i przeprowadzone działania: 

  1. Przedstawienie uczestników 
  1. Prezentacja szkół przez uczniów 
  1. Podział na grupy (5 grup po 3 osoby) 
  1. Czas na wzajemne poznanie się – swobodne rozmowy w grupach. 
  1. Praca w grupach – przygotowanie logo projektu w programie „Canva” 
  1. Prezentacja prac grup. 
  1. Podsumowanie i zakończenie spotkania. 

19.03.2024 – tematy spotkania: 

A: Sadzenie kwiatów 

B: Światowy Dzień Wody (22 marca) 

Zaplanowane i przeprowadzone działania: 

  1. Głosowanie na logo projektu. 
  1. Podział na grupy  
  1. Ćwiczenie „Sadzenie kwiatów” z użyciem materiałów recyklingowych 
  1. Przygotowanie w grupach prezentacji na temat „Światowego Dnia Wody” 
  1. Dyskusja o problemach związanych z wodą 
  1. Ćwiczenie online dot. światowych problemów z wodą z wykorzystaniem (użycie linku do ćwiczenia) 
  1. Swobodne wypowiedzi uczniów dotyczące mobilności online – ich wrażenia, oczekiwania i wnioski twórcze na przyszłość. 
  1. Podsumowanie spotkania przez koordynatorkę. 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

KWIECIEŃ 2024

Informacja o mobilności 

Spotkanie w formie online miało miejsce w dniach 15-16 marca 2024 z wykorzystaniem platformy Zoom. 

Koordynatorem i głównym odpowiedzialnym za spotkanie była  p.Małgorzata Mrzyk, nauczyciel z SP9 w Gliwicach. 

Głównym celem spotkania było: 

Realizacja podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów oraz rozwijanie umiejętności negocjacyjnych w ramach realizacji założeń programu Erasmus+ oraz Europejskiego Tygodnia Młodzieży, mającego na celu  

Uczestnicy: 

Uczniowie z Turcji, Czech i Polski (klasy 7 i 8) 

Zaplanowano i przeprowadzono następujące działania: 

Działania: 

  1. Dzień 1 (15 kwietnia): Obchody Światowego Dnia Ziemi 

Tematyka: Nadmiar plastiku i jego eliminacja. 

Aktywności: 

a. Prezentacja na temat problemów związanych z plastikiem. 

b. Warsztaty w grupach, podczas których uczniowie stworzą plakaty promujące działania na rzecz redukcji plastiku. 

Zakończenie dnia: Wspólna refleksja na temat wniosków z działań. 

  1. Dzień 2 (16 kwietnia): Sztuka negocjacji 

Tematyka: Negocjacje dotyczące kluczowych tematów ekologicznych. 

Aktywności: 

  1. Gra online przygotowana przez EU na platformie http://webgate.ec.europa.eu/ do nauki zasad negocjacji, dyskusji i głosowania w Parlamencie Europejskim. 
  • Uczniowie pracują w międzynarodowych grupach, aby przedyskutować i negocjować poniższe tematy: 

Tematy negocjacji: 

a. Jednorazowy plastik 

b. Ekologiczne budynki 

c. Uniwersalna ładowarka 

2. Zakończenie dnia: Podsumowanie negocjacji, refleksja na temat znaczenia współpracy i słuchania się nawzajem. 

– Ewaluacja i podsumowanie: 

  • Zbieranie opinii od uczestników na temat spotkania. 
  • Analiza efektów działań i omówienie możliwych usprawnień na przyszłość. 

2. MOBILNOŚĆ KADRY

A. JOB SHADOWING

JOB SHADOWING

REGULAMIN

Akredytacja nr 2022-1-PL-01-KA120-SCH-000111321 

Szkoła Podstawowa nr 9 im. Króla Jana III Sobieskiego 

Regulamin 

Job shadowing 

  1. Nauczyciel biorący udział w projekcie job shadowing musi być pracownikiem szkoły podstawowej nr 9 im. Króla Jana III Sobieskiego. 
  1. Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2 przez przynajmniej jednego uczestnika projektu. 
  1. Propozycje job shadowing dla pracowników będą udostępniane poprzez e-dziennik. Osoby zainteresowane mają 7 dni na pisemne zgłoszenie do koordynatora projektu chęci udziału w danym kursie. 
  1. W razie dużej ilości zgłoszeń, po spełnieniu wymaganych kryteriów przez ochotników, wyłonienie uczestników kursu następuje w drodze losowania, którego dokonuje dyrekcja szkoły. 
  1. Uczestnik ma obowiązek stosować się do standardów Erasmusa: 
  1. W miarę możliwości wybrać podróż ekologiczną 

Job shadowing 

  1. Nauczyciel biorący udział w projekcie job shadowing musi być pracownikiem szkoły podstawowej nr 9 im. Króla Jana III Sobieskiego. 
  1. Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2 przez przynajmniej jednego uczestnika projektu. 
  1. Propozycje job shadowing dla pracowników będą udostępniane poprzez e-dziennik. Osoby zainteresowane mają 7 dni na pisemne zgłoszenie do koordynatora projektu chęci udziału w danym kursie. 
  1. W razie dużej ilości zgłoszeń, po spełnieniu wymaganych kryteriów przez ochotników, wyłonienie uczestników kursu następuje w drodze losowania, którego dokonuje dyrekcja szkoły. 
  1. Uczestnik ma obowiązek stosować się do standardów Erasmusa: 
  1. W miarę możliwości wybrać podróż ekologiczną 
  1. Korzystać z dokumentów w formie elektronicznej 
  1. Aktywnie uczestniczyć w działaniach przygotowujących do wyjazdu oraz na wyjeździe 
  1. Aktywnie reprezentować szkołę, region i projekt Erasmus + 
  1. Uczestnik ma obowiązek zdać zespołowi ds. Erasmusa oryginały dokumentów tj. biletów podróżnych i certyfikatów. 
  1. Uczestnik musi posiadać ważną kartę EKUZ. 
  1. Uczestnik, po otrzymaniu dofinansowania, jest zobowiązany zakupić bilety podróżne oraz dokonać rezerwacji hotelu. 
  1. Po zakończeniu mobilności uczestnicy są zobowiązani przygotować raport w języku polskim w terminie do 30 dni od zakończenia mobilności, wypełnić ankietę z Beneficiary Module oraz przygotować szkolenie dot. zdobytej wiedzy dla rady pedagogicznej SP9. 
  1. Promując projekt i przygotowując dokumentację należy dołączać wyznaczoną klauzurę: Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 
  2. oraz logo: 
JOB SHADOWING – HISZPANIA

Wnaszej szkole rozpoczęliśmy realizację akredytacji w ramach programu Erasmus+.  

Na pierwszą naszą mobilność – job-shadowing, wyjechały p.Małgorzata Mrzyk i p. Nicole Bielawska. Dzięki współpracy ze szkołą goszczącą FEC San Jose Villanueva de la Serena w Hiszpanii, w dniach 27.11 – 01.12.2023r uczestniczyły w zajęciach, dzięki którym poznawały zasady edukacji włączającej. Przed rozpoczęciem projektu, nauczycielom udało się zwiedzić Sewillę i następnie bezpiecznie dotrzeć do Villanueva de la Serana, gdzie zostały przywitane z otwartymi ramionami 

Pierwszego dnia uczestniczyły w zajęciach z pedagogiem specjalnym z zakresu pomocy dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zostały oprowadzone po gabinecie, zapoznane z narzędziami wykorzystywanymi w pracy z dziećmi, a następnie obserwowały zajęcia prowadzone przez specjalistkę. 

Kolejnym doświadczeniem było uczestnictwo w obchodach Dnia Nauczyciela w Hiszpanii, który wyglądał nieco inaczej niż u nas. 

Drugiego dnia pani Małgorzata Mrzyk zaprezentowała na lekcji naszą szkołę, co bardzo spodobało się uczniom. Następnie wybrani uczniowie zaprosili naszych pedagogów na wycieczkę po swoim mieście. Miały okazję gościć w ratuszu miasta, a wieczorem wspólnie, korzystając z uprzejmości koordynatorki projektu Rosario, udały się na wycieczkę do Guapalupe.  

W następnym dniu miały przyjemność odwiedzić centrum edukacyjne Pleno Inclusivo Villanueva de la Serena. Pod opieką hiszpańskiej koordynatorki programu Erasmus + zobaczyły specjalistyczne klasy oraz wymieniły informacje o polskim i hiszpańskim systemie edukacji specjalnej. Uzyskano cenne wskazówki, które mamy nadzieję pomogą nam lepiej pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 

Podczas swojego pobytu nasze panie nauczycielki 

Uczestniczyły z uczniami w lekcjach matematyki, chemii i angielskiego. Dziękujemy naszym hiszpańskim partnerom za zaangażowanie wszystkich nauczycieli oraz uczniów szkoły FEC San Jose w Villanueva de la Serena.  Serdecznie dziękujemy za tak ciepłe przyjęcie, starania i wszystko, czego mogły doświadczyć i nauczyć się nasze Panie, które nową wiedzą będą dzielić się z całym gronem pedagogicznym naszej szkoły oraz z  uczniami i ich rodzicami  

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 

JOB SHADOWING – CZECHY

W dniach 15-19 kwietnia 2024r odbyła się mobilność – job shadowing – w którym wzięły udział trzy Panie z nauczania wczesnoszkolnego: Joanna Maliszewska, Małgorzata Świerdza i Agnieszka Gorczewska. Celem podróży była obserwacja pracy w Szkole Podstawowej w miasteczku Hranice w Czechach. 

Kolejne dni wizyty w Hranicach przyniosły nowe doświadczenia, spostrzeżenia i wiedzę. Panie nauczycielki miały okazję obserwować lekcje: języka czeskiego, angielskiego, historii, matematyki, przyrody, informatyki i wychowania fizycznego. Ciekawostką były konwersacje językowe z nauczycielem ze Stanów Zjednoczonych. Uczestniczyłyśmy również w dodatkowych zajęciach teatralnych i plastycznych. 

Miłym wydarzeniem było spotkanie z władzami miasta Hranice i zwiedzenie urzędu mieszczącego się w renesansowym zamku. Znalazł się też czas na zwiedzanie pięknego miasteczka i okolic. 

W opinii uczestniczek wyjazd dał im wiele radości i umożliwił im zdobycie wiedzy i doświadczenie, które zabrały ze sobą do naszej szkoły.  

„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności.” 

JOB SHADOWING – POLSKA W SP9

W ramach projektu Erasmus + w dniach 6-10.05.2024 r. przyjechali do nas nauczyciele z Hiszpanii – David i Aida. Po uroczystym przywitaniu nasi goście mieli okazję poznać tajniki naszej szkoły. W ramach swojej wizyty zwiedzali nasze miast i codzienne życie naszej szkoły.  

Nasi goście razem z klasą 5 brali udział w spacerze, podczas którego mieli okazję poznać naszą najbliższą okolicę z przewodnikiem ze Stowarzyszenia Parku Grunwaldzkiego, a w czasie popołudniowym odwiedzili Kolejkowo.  

Nasi hiszpańscy goście mieli okazję uczestniczyć w lekcji języka polskiego, fizyki, języka niemieckiego, matematyki i wychowania fizycznego, plastyki i informatyki. 

Pobyt nauczycieli z partnerskiej szkoły to owocny czas dla obu stron. Nauczyciele mogli wymienić się posiadanym doświadczeniem, omówić mocne i słabe strony stosowanych metod oraz problemy z którymi zmagają się nauczyciele na co dzień. 

Zakończeniem wspólnego tygodnia pracy było spotkanie całego zespołu Erasmus + wraz z Panią dyrektor wybrał się na uroczystej kolacji oraz wręczenie certyfikatów. 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

B. KURSY JĘZYKOWE

W ramach programu Erasmus + projekt szkoły: ”Let`s do it together”  przewiduje także kursy dla nauczycieli. W tym roku wzięliśmy udział w kursach językowych.  

W kwietniu na 10 dni kursu wyjechały p. Ewa Gołąb, p. Olga Stankiewicz oraz nasza szkolna Pani Sekretarz – p. Aneta Cap. ~Swój kurs odbywały w Madrycie. 

W tej samej szkole językowej, ale w lipcu kurs języka hiszpańskiego odbywała p. Barbara Hubrich oraz o. Ireneusz Krzywoń.  

Wśród wspomnień z wyjazdów i swoich doświadczeń uczestnicy kursów wymieniają miedzy innymi: „Kolejne dni w Madrycie upłynęły na intensywnym szkoleniu językowym. Jednak jest to czas nie tylko na poszerzanie wiedzy językowej, ale również na poznanie historii, kultury i zabytków stolicy Hiszpanii min. słynny Park Retiro, Plac de Cibeles oraz pokaz tańca Flamenko w znanym teatrze Tablo de Villa.” 

Kolejne panie nauczycielki starały się podczas kursów języka angielskiego wzmocnić swoje umiejętności podczas 10 dniowego seminarium, który odbywał się na Malcie. Uczestniczyły w nich w lipcu i sierpniu, a były to p. Edyta Krasińska, Agnieszka Jarnutowska, Ewa Zabuska, Magda Ratecka, Beata Śmietanka.  

Jak wspominają: Podczas szkolenia rozwinęłyśmy umiejętności językowe za pomocą licznych konwersacji w międzynarodowej grupie. Spotkania te pozwoliły nam również poznać zwyczaje i zasady funkcjonowania jednostek edukacyjnych w innych krajach. Urzekła nas również odmienność Malty, jej historia, różnorodność kulturowa, bogactwo sztuki oraz otwartość i wyspiarski „luz”. 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie UE lub NA. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności. 

KURS J. HISZPAŃSKIEGO- MADRYT
KURS J. ANGIELSKIEGO- MALTA

III. NASZE MATERIAŁY

IV. NASZE DZIAŁANIA

JESTEŚMY EKO

Uczniowie Szkoły podstawowej nr 9 w Gliwicach w ciągu każdego roku szkolnego mają wiele możliwości i okazji do zdobywania oraz rozwijania kompetencji w sferze wrażliwości i świadomości ekologicznej. Przeprowadzane są projekty z zakresu ochrony środowiska, organizujemy marsze i happeningi uświadamiające naszą lokalną społeczność o konieczności dbania o środowisko w którym żyjemy. Dbamy także o nasze zdrowie psychiczne i emocjonalne.  

Wśród podejmowanych przez nas działań znalazły się między innymi: 

– udział w listopadowym wydarzeniu nt. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży organizowanego przez PreZero Arenę Gliwice, Centrum Kultury Victoria oraz Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Gliwicach. Projekt kierowany był do dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli gliwickich szkół podstawowych (klasy 4-8) i ponadpodstawowych. Jego celem było uświadomienie istnienia problemów związanych ze zdrowiem psychicznym wśród dzieci i młodzieży ze szczególnym naciskiem na pomoc, rozwiązywanie problemów i profilaktykę 

– w dniu 14.11.2023 odbył się happening z okazji „Dnia Czystego Powietrza”. Uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami podążali ulicami Gliwic z hasłem KOCHASZ DZIECI, NIE PAL ŚMIECI! Na długo przed planowanym wyjściem uczniowie przygotowywali w szkole i swoich domach plakaty i ulotki. Całe wydarzenie objęte było patronatem Prezydenta Miasta Gliwice Adama Neumanna.  

– W sobotę 16 marca uczniowie klasy 4 brali udział w Rajdzie Marzanny. Zdobyliśmy I miejsce za Marzannę i III miejsce w konkursie wiedzy przyrodniczo – ekologicznym.  

– w ramach corocznego Dnia Talentów obchodzonego w naszej szkole wraz z I Dniem Wiosny każda klasa wykonała własną eko-marzannę z materiałów recyklingowych. 

– W ramach maratonu pisania listów Amnesty International i nasi uczniowie klas 7 i 8 napisali łącznie 298 listów w obronie wysp Torres Strait Island oraz praw człowieka ich mieszkańców First Nations Peoples, którym grozi zatoniecie z powodu zmian klimatycznych. 

– realizując założenia programu Erasmus + uczniowie na zajęciach obchodzili Światowy Dzień Wody, tworzyli plakaty, prezentację oraz oglądali filmy o zanieczyszczeniach i ochronie wody na świecie. 

– w II semestrze uczniowie klas 5-7 biorą udział w innowacji pedagogicznej BEE THE FUTURE. Na lekcjach przyrody, języka angielskiego i niemieckiego uczniowie poznają znaczenie owadów zapylających, jakimi są pszczoły. Nasza innowacja powstaje we współpracy ze Szkołą Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 im. Arki Bożka w Gliwicach. W jej ramach 20 maja – obchodziliśmy Światowy Dzień Pszczół. Wydarzenia tego dnia są okazją do przypomnienia sobie znaczenia pszczół w środowisku i dla pozyskiwania żywności. To także pretekst do zastanowienia się, co możemy zrobić dla ochrony tych pożytecznych owadów. Na szkolnym korytarzu możemy podziwiać efekty naszej pracy w ramach innowacji „Bee the future”. 

– w maju nasi uczniowie mogli poprzez działania praktyczne – uczestnicząc w akcji „Czysta rzeka” pokazać co znaczy dbać o środowisko. Chętni uczniowie, w tym grupa biorąca udział w tegorocznym programie Erasmus+, sprzątała i segregowała śmieci przy Kłodnicy – relację filmową można zobaczyć na https://www.facebook.com/sp9.gliwice  – post z dn.19 maja 2024r. 

JESTEŚMY CYFROWI

W Szkole Podstawowej nr 9 w Gliwicach staramy się iść zgodnie z duchem czasu i nie unikać dynamicznie zmieniającego się świata IT.  

Wśród działań związanych z tymi zagadnieniami co roku prowadzony jest projekt edukacyjny „e- babcia, e- dziadek”. Głównym celem projektu jest zapoznanie babć i dziadków z technologią informacyjną, a przy tym zaprezentowanie przez wnuków swoich umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem. Bardzo ważnym elementem tego projektu jest też pogłębianie relacji rodzinnych.  

W lutym każdego roku obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. W tym roku hasłem przewodnim tego dnia było: „Działajmy razem na rzecz lepszego Internetu”. Z tej okazji uczniowie przygotowali przedstawienie dla wszystkich klas naszej szkoły. 

Łączymy też świat cyfrowy z rzeczywistym Pod Hasłem „Kto powiedział, że MINECRAFT to tylko gra?” uczniowie klasy 5 odwiedzili Muzeum Geologii Złóż Politechniki Śląskiej. Wspólnie wysłuchaliśmy ciekawych opowieści o zebranych eksponatach oraz podziwialiśmy skały i minerały z różnych zakątków świata. 

Uczniowie klasy 7C realizowali projektu o nazwie eTwinning. Nasi uczniowie uczestniczyli w ciekawej rozmowie wraz z uczniami z hiszpańskiej szkoły Colegio San Jose. Członkowie projektu przedstawili sobie nawzajem swoje państwa poprzez zrobione wcześniej kreatywne prezentacje oraz krótkie filmy opowiadające o ciekawych miejscach w ich regionach. Do powtórnego spotkania na livechacie z partnerami z Hiszpanii w ramach innowacji z języka angielskiego i programu eTwinning doszło jeszcze pod koniec roku szkolnego – w czerwcu podczas którego uczniowie wspólnie tworzyli materiały w wersji online. 

JESTEŚMY OBYWATELSCY

W naszej szkole staramy się kształtować w naszych uczniach szeroko pojętą postawę obywatela – świadomego demokraty. W tym celu podejmowane są różnorakie działania. Między innymi co roku uświadamiamy naszych uczniów i rodziców, że ich głos jako członków społeczności lokalnej ma ogromne znaczenie i zachęcamy ich do aktywnego uczestnictwa w głosowaniu w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego. Jako szkoła zgłaszamy w nim też nasze projekty. O to 2 projekty z naszej szkoły z 2023r. 

1.Projekt numer 024 – Nowoczesne IT w szkole 

2. Projekt numer 060 – Modernizacja placu zabaw i siłownia na świeżym powietrzu przy SP 9.  

Stwarzamy naszym uczniom możliwość udziału w konkursach, które kształtują ich jako przyszłych obywateli. W jednym z nich uczniowie naszej szkoły: Zuzanna K. (kl. 8d) oraz Jacek Z. (kl.8a) zostali laureatami konkursu na list/przemówienie na temat „Wolność oznacza odpowiedzialność”, który został zorganizowany przez biuro senatora Zygmunta Frankiewicza.  

Co roku obchodzimy bardzo ważne wydarzenie, które pozwala nam poczuć się częścią wielkiej rodziny Europejczyków, jakim są obchody Europejskiego Dnia Języków Obcych. Dzień ten został ustanowiony w 2001 roku z inicjatywy Rady Europejskiej i we współpracy z Komisją Europejską, ma na celu promowanie nauki większej liczby języków i to niezależnie od wieku uczących się oraz formy kształcenia – szkolnej czy pozaszkolnej. Rada Europy w przekonaniu, że różnorodność językowa stanowi narzędzie, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie większego wzajemnego zrozumienia pomiędzy poszczególnymi kulturami, oraz że różnorodność językowa stanowi kluczowy czynnik bogatego dziedzictwa kulturowego naszego kontynentu, podejmuje starania mające na celu promowanie wielojęzyczności na terenie całej Europy. Z okazji tego dnia uczniowie na lekcjach języków obcych wykonywali plakaty dotyczące różnych krajów, języków czy internacjonalizmów, rozwiązywali także quizy językowe. Nasi uczniowie są świadomi, że znajomość języków obcych stanowi kompetencję kluczową w dzisiejszym świecie. 

Zajmujemy się też zagadnieniami związanymi z podstawowymi prawami człowieka. W związku z tym co roku w grudniu obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Zgodnie z Deklaracją Praw Człowieka ONZ, każda osoba ma prawo do życia w czystym środowisku. Uczniowie klas 7 i 8 przyłączyli się do maratonu pisania listów Amnesty International i napisali łącznie 298 listów w obronie wysp Torres Strait Island oraz praw człowieka ich mieszkańców First Nations Peoples, którym grozi zatoniecie z powodu zmian klimatycznych. 

W maju reprezentanci Szkolnego samorządu uczniowskiego brali udział w Wojewódzkim Zlocie Samorządów Szkolnych. Tegoroczna edycja była pod hasłem „Czy zmniejszające się zasoby wody słodkiej są zagrożeniem cywilizacji”. Uczestniczyliśmy w warsztatach oraz braliśmy udział w Debacie Oxfordzkiej. 

JESTEŚMY SPOŁECZNI

Uczniowie naszej szkoły mają wiele okazji do kształtowania w sobie człowieka pełnego empatii i zaangażowania na rzecz osób potrzebujących wsparcia w różnych sytuacjach życiowych, ale także postaw umożlwiających udzielanie bezpośredniego wsparcia. 

Wśród podejmowanych działań w naszej szkole znalazły się między innymi: 

Dni profilaktyki. Tematem przewodnim była pierwsza pomoc przedmedyczna, czyli jakie czynności należy podjąć na miejscu zdarzenia do czasu przybycia wykwalifikowanych służb medycznych. Uczniowie z klasy 8a: Agata, Szymon, Zosia i Gosia przygotowali świetne prezentacje i przedstawili je klasom 1-7, były również ćwiczenia praktyczne.  

– W naszej szkole obchodzimy Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, a także Dzień kolorowej Skarpetki – aby świadomie włączać w nas wrażliwość na osoby z Zespołem Downa.  

– Uczniowie naszej szkoły, zarówno członkowie SKW „Panda” jak i niezrzeszeni uczniowie klas 4-8 wzięli udział w kweście na rzecz Gliwickiego Hospicjum Miłosierdzia Bożego, która miała miejsce na cmentarzach w dniach wokół święta 1 Listopada.  

– Jak co roku przeprowadziliśmy w naszej szkole akcję Szlachetna Paczka, która uczy nas współpracy i doceniania małych rzeczy. Paczki zostały skompletowane, zawiezione do magazynu, a w niedzielę dostarczone do „Naszej Rodziny”.  

– Przed świętami Bożego Narodzenia oraz Szkolne Koło Wolontariatu zorganizowało kiermasz świąteczny na rzecz Hospicjum Miłosierdzia Bożego. Uczniowie, nauczyciele oraz rodzice włączyli się do tek akcji nie tylko przez dokonanie za.kupów, ale również przez wykonanie i dostarczenie na kiermasz wytworów własnej twórczości. 

– Nasza szkoła jak co roku brała udział w Akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile. Akcja ta polega na przypięciu w tym dniu żółtych żonkili na znak, że łączy nas pamięć o bohaterkach i bohaterach powstania w getcie warszawskim. W tym dniu upamiętniamy co roku kolejną rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. 

Skip to content