Szczegółowy
przedmiotowy system oceniania do podręcznika Słowa
z uśmiechem klasa 4
Temat
lekcji. Lektura
i inne teksty kultury, nauka
o języku |
Wymagania |
||||
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena:
dobry) |
dopełniające (ocena:
bardzo dobry) |
ponadprogramowe (ocena:
celujący) |
|
UCZEŃ |
|||||
Rozdział
I Przygody dnia codziennego |
|||||
„Do zobaczenia, wakacje… Wracamy do szkoły!”.
RenéGoscinny, Jean‑Jacques Sempé, Nowe przygody Mikołajka (fragment) |
•
wymienia
postacie z opowiadania •
czyta ze
zrozumieniem informacje o autorze oraz ilustratorze tekstu •
formułuje
obietnicę w formie zdania pojedynczego |
•
zna pojęcie bohater •
podaje nazwisko
autora oraz nazwisko ilustratora tekstu •
formułuje
obietnicę w formie wypowiedzenia złożonego |
•
wyjaśnia
pojęcie bohater •
podaje dodatkowe
informacje o autorze tekstu •
formułuje rady |
•
wskazuje
głównego bohatera i określa jego rolę •
wyjaśnia rolę
autora tekstu oraz rolę ilustratora •
formułuje rady,
dbając o jednolitość stylistyczną wypowiedzi •
używa we
właściwym kontekście słowa kreatywny |
•
opisuje przedmioty,
proponując twórcze i nietypowe podejście do ich funkcji |
Bohaterowie twoich lektur przedstawiają się – rady dla mówiących |
• wypisuje formy powitania z tekstu • przedstawia się, podając podstawowe informacje o
sobie |
• cytuje słowa prezentacji z tekstu • przedstawia się w kilku zdaniach, podając bardziej
szczegółowe informacje o sobie |
• dopasowuje formy powitania i przedstawiania się
do różnych sytuacji komunikacyjnych • opowiada o swoich zainteresowaniach |
• omawia zasady grzeczności obowiązujące w sytuacji
powitania i przedstawiania się • przedstawia się w sytuacji oficjalnej i nieoficjalnej |
• objaśnia funkcję komunikacji niewerbalnej w sytuacji
powitania • omawia sposoby powitania i przedstawiania się
w różnych kręgach kulturowych |
A, be, ce … uczę się. Zabawa literami. Alfabet |
• zna kolejne litery alfabetu • układa wyrazy w kolejności alfabetycznej przy
niewielkim wsparciu nauczyciela |
• wymienia bezbłędnie kolejne litery alfabetu • układa samodzielnie wyrazy w kolejności
alfabetycznej |
• wymienia dwuznaki stosowane w polskim piśmie • wykorzystuje znajomość alfabetu do zadań
praktycznych |
• układa teksty ułatwiające zapamiętanie alfabetu • używa ze zrozumieniem terminów pierwodruk, autograf, rękopis • posługuje się związkiem frazeologicznym być alfą i omegą we właściwym
kontekście |
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na
temat alfabetu w różnych sytuacjach problemowych |
Aby odróżnić literę od głoski, wystarczy choć trochę
znać język polski. Głoska a litera |
• zna pojęcia głoska
i litera • dzieli wyrazy o prostej budowie na litery i głoski
|
• wymienia różnice między głoską a literą • dzieli wyrazy z dwuznakami na litery i głoski
|
• podaje przykłady wyrazów z dwuznakami • dzieli wyrazy ze spółgłoskami miękkimi
i zmiękczonymi na litery i głoski |
• podaje przykłady wyrazów o różnej liczbie liter
i głosek • analizuje wpływ pojedynczych głosek
na znaczenie słów |
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na
temat liter i głosek w różnych sytuacjach problemowych |
Nasze fonetyczne troski… Samogłoski
i spółgłoski |
• wie, że głoski dzielą się na samogłoski i spółgłoski |
• wymienia wszystkie samogłoski w języku polskim,
odróżnia samogłoski od spółgłosek |
• objaśnia różnicę w wymowie spółgłosek
i samogłosek |
• objaśnia funkcję samogłosek w tworzeniu wyrazów |
• kreatywnie wykorzystuje wiedzę na temat samogłosek
i spółgłosek w tworzeniu gier i zabaw językowych |
„Co się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń?”Joanna
Kulmowa, Marzenia |
• zna pojęcie wers • określa swój stosunek do szkoły • opowiada w kilku zdaniach o swoich marzeniach |
• objaśnia pojęcie wers • określa stosunek osoby mówiącej do szkoły • opowiada, o czym można marzyć w szkole |
• cytuje wersy wiersza • wymienia przyczyny niechęci osoby mówiącej do szkoły • cytuje fragmenty wiersza na temat wyglądu i zachowania
marzeń z wiersza |
• porównuje układ zapisu wiersza i prozy, wymienia różnice • objaśnia fragmenty tekstu o przenośnym
znaczeniu • opisuje marzenie w sposób metaforyczny |
• analizuje tekst na poziomie metaforycznym |
„Pierwsza pomoc w szkolnych wypadkach”. Słownik
ortograficzny |
• korzysta ze słownika ortograficznego w celu
poprawnego zapisu wyrazów |
• analizuje budowę słownika ortograficznego |
• analizuje sposób zapisu haseł w słowniku
ortograficznym |
• analizuje sposób zapisu skrótów oraz innych
informacji w słowniku • korzysta ze słownika internetowego |
• sprawnie posługuje się słownikiem ortograficznym,
korzystając swobodnie ze skrótów, odsyłaczy i innych informacji |
„Dzieci listy piszą… zabawne potyczki z epistolografią”. List – rady dla piszących
Grzegorz
Kasdepke, List (fragment) |
• prezentuje bohaterów opowiadania • czyta ze zrozumieniem rady dla piszących list
tradycyjny i e-mail • pisze krótki, komunikatywny list tradycyjny oraz
e-mail na dowolny temat |
• opowiada krótko o najważniejszych zdarzeniach
z opowiadania • omawia rady dla piszących list tradycyjny • pisze poprawny kompozycyjnie list tradycyjny oraz
e-mail na zadany temat |
• wymienia powody wzmożonej korespondencji listownej i
e-mailowej • omawia rady dla piszących e-mail • pisze list tradycyjny oraz e-mail na zadany temat, uwzględnia
wymogi formy wypowiedzi |
• wyjaśnia przyczyny zachowania bohaterów • omawia zasady grzeczności stosowane w korespondencji • wskazuje różnice między listem tradycyjnym i e-mailem • pisze poprawnejęzykowo, kompozycyjnie i stylistycznie
listy w formie tradycyjnej i elektronicznej |
• pisze poprawne językowo i konstrukcyjnie listy
tradycyjne i elektroniczne cechujące się nietypowym, oryginalnym
podejściem do tematu |
I kłopoty sprawić może,
lecz ćwiczenie ci pomoże. O różnych
funkcjach głoski i |
• wie, że i
jest samogłoską, może tworzyć wyrazy, podaje przykłady tej funkcji |
• wie, że i
zmiękcza spółgłoski, podaje przykłady tej funkcji |
• objaśnia, kiedy i
oznacza samogłoskę, a kiedy jest znakiem miękkości, podaje przykłady tych
funkcji |
• podaje przykłady, kiedy i oznacza samogłoskę, a jednocześnie jest znakiem
miękkości |
• formułuje twórcze uwagi i przemyślane wskazówki
ułatwiające innym uczniom zapamiętanie funkcji głoski i |
Pa-lu-szek i głów-ka to
szkol-na wy-mów-ka. O sylabach |
• zna pojęcie sylaba • dzieli wyrazy na sylaby |
• objaśnia pojęcie sylaba • wie, że ośrodkiem sylaby jest samogłoska |
• zna zasady przenoszenia wyrazów do następnej linii |
• poprawnie przenosi wyrazy do następnej linii,
dzieląc je na sylaby |
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na
temat podziału wyrazów na sylaby w różnych sytuacjach problemowych |
„Igrzyska ortograficzne”. Pisownia wyrazów z rz |
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie
pisowni rzw podanym zestawie
ortogramów |
• zna reguły pisowni rz |
• stara się stosować reguły pisowni rzw podanym zestawie ortogramów |
• poprawnie zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną
w zakresie pisowni rzw podanym
zestawie ortogramów |
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry,
infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni rz |
„Co by tu jeszcze zrobić, koledzy, co by tu
zrobić?”.Czasownik i jego znaczenia |
• wymienia pytania, na które odpowiada czasownik • wie, że czasownik jest odmienną częścią mowy |
• rozpoznaje czasownik wśród innych części mowy • rozpoznaje i tworzy formy liczby pojedynczej i
mnogiej czasownika • rozpoznaje i tworzy formę czasu przeszłego
czasownika |
• wie, że czasownik nazywa czynności i stany • rozpoznaje i tworzy formę osoby czasownika • odmienia czasownik przez osoby |
• odróżnia czynności od stanów • stosuje poprawne formy gramatyczne czasownika • stosuje świadomie formy czasu przeszłego
i teraźniejszego czasownika w opowiadaniu |
•
twórczo
i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz
umiejętności językowe dotyczące znaczenia i odmiany czasowników |
„O ekscentrykach przy okazji bezokolicznika”. Formy
osobowe i nieosobowe czasownika |
• wie, że czasownik występuje w formie osobowej
i nieosobowej • podaje przykłady bezokoliczników |
• rozróżnia czasowniki w formie osobowej
i nieosobowej • wie, że wymawiane tak samo zakończenia ‑źć, ‑ść są zapisywane w różny sposób |
• przekształca formę osobową czasownika na
bezokolicznik i odwrotnie • zna i stosuje zasady pisowni –źć, –ść, –ąć w zakończeniach bezokolicznika
|
• dopasowuje czasowniki w bezokoliczniku do
wybranych frazeologizmów • poprawnie zapisuje zakończenia bezokolicznika |
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę
oraz umiejętności językowe dotyczące
osobowych i nieosobowych form czasowników |
„Kłopotliwa wizyta z myszą w tle”. Małgorzata
Musierowicz, Szósta klepka (fragment) |
• wymienia zapamiętanych bohaterów • opowiada krótko o głównym zdarzeniu w tekście
• omawia zdarzenia przedstawione na ilustracjach |
• wymienia wszystkich bohaterów tekstu • zna pojęcie zdarzenie • nadaje tytuły rysunkom |
• określa rolę poszczególnych bohaterów w przygotowaniach
do wizyty • objaśnia pojęcie zdarzenie
• nadaje tytuły wszystkim rysunkom |
• wyjaśnia przyczyny zdenerwowania państwa Żaków • objaśnia, w jaki sposóbwybrane zdarzenie z tekstu
wpłynęło na zmianę sytuacji bohaterów • nadaje jednorodne stylistycznie tytuły wszystkim
rysunkom |
• tworzy oryginalny pod względem treści i formy
poradnik tematyczny |
Napisać plan ramowy? Z Pippi to frajda nie z
tej ziemi! Plan ramowy – rady dla
piszących Astrid Lindgren, PippiPończoszanka(fragment) |
• czyta uważnie tekst • zna pojęcie opis • dopasowuje większość tytułów do odpowiadających
fragmentów tekstu • przy wsparciu nauczyciela skraca większość
wypowiedzi • czyta rady dla piszących plan ramowy • zapisuje plan ramowy odtwórczy uwzględniający
większość zdarzeń |
• formułuje pytania do tekstu • objaśnia pojęcie opis • dopasowuje wszystkie tytuły do odpowiadających im
fragmentów tekstu • samodzielnie skraca większość wypowiedzi • zapisuje plan ramowy odtwórczy uwzględniający
wszystkie zdarzenia |
• cytuje fragmenty tekstu • wyszukuje elementy opisu w tekście • porządkuje większość podanych zdarzeń zgodnie z
chronologią • samodzielnie skraca wszystkie wypowiedzi • zapisuje plan w formie wypowiedzeń bez czasownika |
• ocenia prawdziwość twierdzeń dotyczących tekstu • opisuje elementy wyglądu bohaterki • porządkuje wszystkie podane zdarzenia zgodnie
z chronologią • tworzy jednolite językowo wypowiedzi w różnych
formach |
• opisuje bohaterkę, wykorzystując informacje spoza
tekstu, stosując funkcjonalnie różnorodne środki językowe |
„Dobry żart tynfa wart”.
Pisownia wyrazów z ż |
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie
pisowni ż w podanym zestawie
ortogramów |
• zna reguły pisowni ż |
• stara się stosować reguły pisowni ż w podanym zestawie ortogramów |
• poprawnie zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną
w zakresie pisowni ż w podanym
zestawie ortogramów • poprawnie zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną
w zakresie pisowni ż |
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry,
infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną
w zakresie pisowni ż |
Kto ma pilota, ten ma władzę. Maciej Wojtyszko, Bolek i Lolek.
Straszne skutki oglądania telewizji (fragment) – rady dla czytających |
• czyta tekst w sposób umożliwiający zrozumienie
treści • wyszukuje wypowiedzi bohaterów tekstu • formułuje krótką wypowiedź wyrażającą prośbę • wypowiada się na temat swoich doświadczeń związanych
z oglądaniem telewizji |
• czyta poprawnie tekst, wyznacza granice zdań • czyta poprawnie wypowiedzi bohaterów tekstu, oddając
ich uczucia i emocje • formułuje kulturalną wypowiedź wyrażającą prośbę • wypowiada się na temat zasad oglądania telewizji
w swoim domu |
• czyta płynnie tekst, zwraca uwagę na znaki
interpunkcyjne, podkreśla głosem ważne słowa • porównuje wypowiedzi bohaterów i narratora • formułuje wypowiedź wyrażającą prośbę i podaje
jej uzasadnienie • ocenia, jak oglądanie telewizji wpłynęło na
zachowanie bohaterów opowiadania |
• czyta tekst, stosuje odpowiednie tempo i intonację
w zależności od treści • objaśnia pojęcie dialog
i omawia sposób jego zapisu w tekście • dobiera przemyślane argumenty uzasadniające prośbę • objaśnia komizm sytuacji przedstawionej w opowiadaniu |
• twórczo wykorzystuje w swoich pracach i projektach
informacje wyszukane w sieci |
„Tańczę, śpiewam i maluję, czyli jak się
relaksuję”. Czas teraźniejszy czasowników |
• zna pojęcie czas
teraźniejszy czasownika • używa nie
z czasownikami w przeczeniach |
• wyszukuje i wskazuje czasowniki w czasie
teraźniejszym • zna regułę pisowni nie z czasownikami |
• odmienia według wzoru czasowniki w czasie
teraźniejszym przez osoby i liczby • stara się stosować reguły pisowni nie z czasownikami |
• zapisuje poprawne formy gramatyczne czasowników
w czasie teraźniejszym • zapisuje poprawnie nie z czasownikami |
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje posiadaną
wiedzę na temat czasu teraźniejszego
czasowników • poprawnie używa w swoich wypowiedziach ustnych
i pisemnych trudnych form czasowników w czasie teraźniejszym |
„Nie dajmy się zaczarować telewizorom”. Stanisław
Grochowiak, Telewizor |
• wyszukuje w tekście fragmenty dotyczące wyobraźni • wypowiada się na temat wyobraźni na podstawie
własnych doświadczeń • prezentuje w krótkiej wypowiedzi ulubiony program telewizyjny |
• cytuje fragmenty wiersza dotyczący wyobraźni • wyszukuje w tekście konkretne rzeczy, ukazane
w nietypowym kontekście • prezentuje ulubiony program, uzasadnia wybór |
• podaje synonimy rzeczownika wyobraźnia • wymienia filmy przywołane w wierszu, nadaje im
tytuły • wymienia korzyści i zagrożenia wynikające
z oglądania telewizji |
• wyjaśnia znaczenie słowa wyobraźnia • wybiera tezę najtrafniej oddającą sens wiersza • omawia w kontekście wiersza zagrożenia związane
z oglądaniem telewizji |
• wyraża własny punkt widzenia na temat programów
telewizyjnych, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska |
„Wehikułem czasu w…”. Czas
przeszły czasowników |
• zna pojęcie czas
przeszły czasownika • wie, że czasowniki w czasie przeszłym występują
w różnych rodzajach |
• wyszukuje i wskazuje czasowniki w czasie przeszłym • wie, że czasowniki w czasie przeszłym
odmieniają się przez osoby, liczby i rodzaje |
• odmienia czasowniki przez rodzaje • zapisuje poprawnie nie z czasownikami |
• funkcjonalnie używa form czasu przeszłego w tekście • przekształca wypowiedzenia, stosując odpowiednie
formy rodzaju czasownika |
• wykorzystuje twórczo i funkcjonalnie posiadaną
wiedzę na temat czasu przeszłego czasowników • poprawnie używa w swoich wypowiedziach ustnych
i pisemnych trudnych form czasowników w czasie przeszłym |
„Tajemnica goni tajemnicę”. Liliana Bardijewska, Dom
ośmiu tajemnic (fragment) |
• wymienia kolejne zdarzenia z tekstu • zna pojęcie narrator • wypowiada się na temat sposobu rozwiązywania sporów |
• opowiada o zdarzeniach z tekstu • objaśnia pojęcie narrator • zna pojęcie argument
|
• określa precyzyjnie miejsca zdarzeń • objaśnia pojęcie narracja • objaśnia funkcję argumentu w wypowiedzi |
• wykorzystuje informacje z przypisów w opowiadaniu
o zdarzeniach • analizuje wiedzę narratora o zdarzeniach i
bohaterze • formułuje wypowiedź zawierającą argumenty odwołujące
się do doświadczenia ucznia |
• wyszukuje w tekście informacje wyrażone pośrednio
(ukryte) na temat stanu i uczuć bohatera • wyraża własny punkt widzenia na temat sposobu
rozwiązywania sporów, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego
stanowiska |
„Czy wróżka prawdę ci powie?”.Czas przyszły
czasowników |
• zna pojęcie czas
przyszły czasownika • tworzy formy czasu przyszłego czasowników |
• wyszukuje i wskazuje czasowniki w czasie przyszłym • wie, że czas przyszły ma formę prostą i formę
złożoną • zapisuje poprawnie nie z czasownikami |
• odmienia przez osoby i liczby czasowniki
w czasie przyszłym w formie prostej i złożonej • wie, że czasownik może mieć tylko jedną z form czasu
przyszłego: prostą lub złożoną |
• odmienia czasowniki w czasie przyszłym przez
rodzaje • stosuje poprawne formy gramatyczne czasowników
w czasie przyszłym |
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje posiadaną wiedzę
na temat czasu przyszłego czasowników |
„Zobaczyć ducha”. Anna Onichimowska, Duch starej
kamienicy (fragment) |
• podaje najistotniejsze informacje o głównym
bohaterze • określa czas i miejsce zdarzeń • wyodrębnia zdarzenia • zna pojęcie świat
przedstawiony |
• przedstawia głównego bohatera • wymienia na podstawie definicji elementy świata
przedstawionego |
• wyjaśnia, na czym polega odmienność bohatera • objaśnia pojęcie świat
przedstawiony • zna pojęcie fikcja
literacka |
• pisze informację na temat bohatera do publikacji
tematycznej • wyjaśnia funkcję autora i funkcję narratora • analizuje różnice między światem rzeczywistym
a fikcją literacką |
• twórczo wykorzystuje w swoich pracach i projektach
informacje wyszukane w internecie |
„Latać każdy może – jeden lepiej, drugi …”. Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania (fragment) |
• czyta ze zrozumieniem komiks • omawia elementy świata przedstawionego w utworze • czyta informacje na temat komiksu • tworzy jeden rysunek komiksowy |
• omawia sposób zapisu wypowiedzi i myśli bohaterów
komiksu • wskazuje konsekwencje zdarzeń • podaje najważniejsze informacje o historii polskiego
komiksu |
• wskazuje słowa narratora oraz określa sposób oddania
ruchu postaci w komiksie • omawia reakcje
bohaterów na niespodziewane zdarzenie • uzupełnia zdanie definiujące komiks • tworzy prosty komiks na podstawie lektury |
• uzasadnia przyczyny zapisu niektórych wyrazów
wielkimi literami • prezentuje humorystyczne elementy opowieści, określa
typ komizmu • prezentuje informacje na temat popularnych serii
komiksowych |
• tworzy komiks cechujący się ciekawym ujęciem tematu
i bogactwem środków charakterystycznych dla tego tekstu kultury |
„Przygody są po to, by o nich opowiadać”. Opowiadanie odtwórcze – rady dla
piszących |
• czyta rady dla piszących opowiadanie • zna kompozycję opowiadania • zna pojęcie akapit • przy wsparciu nauczyciela pisze krótkie opowiadanie
odtwórcze |
• zna określenia czasu charakterystyczne dla różnych
części kompozycyjnych opowiadania • omawia informacje zamieszczone w kolejnych
akapitach tekstu • pisze krótkie opowiadanie odtwórcze, korzystając z
rad dla opowiadających |
• zna funkcję związków przyczynowo-skutkowych w opowiadaniu • rozumie funkcję akapitu w tekście • pisze rozbudowane opowiadanie odtwórcze |
• dostrzega wpływ środków językowych na narrację • konsekwentnie stosuje podział na akapity w swojej
wypowiedzi • pisze poprawne językowo i kompozycyjnie
opowiadanie odtwórcze |
• pisze bezbłędne językowo opowiadanie – oryginalne
pod względem treści i stylu |
Temat
lekcji. Lektura
i inne teksty kultury, nauka
o języku |
Wymagania |
|||||||||
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena:
dobry) |
dopełniające (ocena:
bardzo dobry) |
ponadprogramowe (ocena:
celujący) |
||||||
UCZEŃ |
||||||||||
Rozdział II Świąteczne nastroje |
||||||||||
„Rodzinny detektyw na tropie”. Jan Twardowski, Nowe
patyki i patyczki (fragment) |
•
stosuje
podstawowe słownictwo nazywające pokrewieństwo •
zna pojęcie zdrobnienie •
przedstawia
w uproszczonej formie graficzny obraz historii swojej rodziny |
•
tworzy zdrobnienie
od podstawowej formy imienia •
wykonuje
schematyczne, niezbyt rozbudowane drzewo genealogiczne |
•
sporządza listę
członków bliższej i dalszej rodziny bohatera •
podaje
przykłady zdrobnień innych niż imiona •
wykonuje
rozbudowane drzewo genealogiczne |
•
prezentuje
rodzinę bohatera opowiadania, używając w poprawnym kontekście różnych
słów określających pokrewieństwo •
tworzy różne
zdrobnienia jednej formy imienia •
wykonuje drzewo
genealogiczne uzupełnione rysunkami lub zdjęciami członków swojej rodziny |
•
wykonuje
oryginalne pod względem formy drzewo
genealogiczne, zawierające ciekawe rozwiązania graficzne |
|||||
„Kto i co się schowało na zdjęciu, które
przetrwało?”.Rzeczownik i jego znaczenia |
•
zna pojęcie rzeczownik |
•
wie, na jakie
pytania odpowiada rzeczownik •
podaje
rzeczowniki nazywające osoby o przeciwstawnych cechach |
•
rozpoznaje
rzeczownik wśród innych części mowy •
podaje różne
znaczenia tego samego rzeczownika |
•
wyróżnia
kategorie znaczeniowe rzeczownika •
stosuje
synonimy |
•
twórczo i funkcjonalnie
wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności
językowe dotyczące rzeczownika i jego znaczenia |
|||||
„Wpadam do Soplicowa jak w
centrum polszczyzny, tam się człowiek napije, nadysze ojczyzny”. Adam
Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragment) |
•
czyta z uwagą
zamieszczony w podręczniku fragment Pana
Tadeusza •
wyszukuje
informacje na temat czasu powstania wskazanych dzieł malarskich |
•
nadaje tytuł
fragmentowi utworu •
wypowiada się
na temat bohaterów historycznych w utworze |
•
opowiada o
zdarzeniach z punktu widzenia bohatera tekstu •
wypowiada się
na temat dzieł malarskich w odniesieniu do treści tekstu literackiego |
•
objaśnia pojęcie
epopeja narodowa w odniesieniu
do omawianego tekstu •
opisuje
bohatera, wykorzystując funkcjonalnie
informacje z tekstu |
•
tworzy
opowiadanie zainspirowane treścią utworu, twórczo wykorzystując informacje z
tekstu oraz inny źródeł |
|||||
„Skarby wyciągnięte
z lamusa”. Opis przedmiotu – rady
dla piszących |
•
zna kompozycję
opisu przedmiotu •
przy wsparciu
nauczyciela tworzy krótki opis przedmiotu |
•
używa ze
świadomością celu określeń opisujących przedmioty •
tworzy krótki
opis przedmiotu, korzystając z rad dla opisujących przedmioty |
•
używa ze
świadomością celu wyrazów bliskoznacznych oraz określeń wartościujących •
tworzy opis
przedmiotu, używając różnorodnych środków językowych |
•
tworzy poprawny
językowo i kompozycyjnie opis przedmiotu |
•
tworzy
bezbłędny językowo opis przedmiotu – oryginalny pod względem treści i stylu |
|||||
„W szkolnej bibliotece szukam w kartotece…”.Liczba
i rodzaj rzeczownika |
•
zna pojęcie
liczby i rodzaju rzeczownika •
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni nie z rzeczownikami |
•
rozpoznaje
rodzaj rzeczownika na podstawie zaimków wskazujących •
zna regułę
pisowni nie z rzeczownikami |
•
zna zasadę, że
rzeczowniki mają przypisany rodzaj i nie odmieniają się przez rodzaje •
stara się
stosować regułę pisowni nie z rzeczownikami
|
•
tworzy
samodzielnie formy podstawowe rzeczownika w celu określenia rodzaju •
zapisuje
poprawnie nie z rzeczownikami |
•
twórczo i
funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz
umiejętności językowe dotyczące liczby i rodzaju rzeczownika |
|||||
„Mieć szerokie
horyzonty”. Rzeczowniki własne i pospolite |
•
wie, że
rzeczowniki dzielą się na własne i pospolite •
zna reguły
pisowni rzeczowników własnych i pospolitych |
•
wskazuje
rzeczowniki własne •
zapisuje imiona
ludzi, zwierząt i miejsc wielką literą |
•
odróżnia
rzeczowniki własne od pospolitych •
stara się
stosować reguły pisowni rzeczowników własnych i pospolitych w podanym
zestawie ortogramów |
•
odróżnia
poszczególne kategorie rzeczowników własnych i pospolitych •
zapisuje
poprawnie rzeczowniki własne i pospolite w podanym zestawie ortogramów |
•
twórczo i
funkcjonalnie wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat rzeczowników własnych
i pospolitych |
|||||
„Uczucia w biało-czerwonych barwach”. Władysław
Bełza, Katechizm dziecka polskiego (Kto ty jesteś?…) |
•
czyta z uwagą
wiersz •
opisuje
sytuację przedstawioną na obrazie •
wyszukuje
wskazane informacje w słowniku ortograficznym •
opisuje
precyzyjnie polskie symbole narodowe |
•
określa temat
utworu •
wykorzystuje
informacje o historii Polski w analizie utworu poetyckiego •
objaśnia reguły
pisowni wyrazu ojczyzna •
opisuje polskie
symbole narodowe |
•
określa uczucia
i emocje wyrażane przez osobę mówiącą •
wyszukuje informacje
z tekstu wyrażone wprost i pośrednio •
funkcjonalnie
wykorzystuje wiedzę na temat reguł pisowni wyrazu ojczyzna •
opisuje polskie
symbole narodowe |
•
objaśnia
znaczenie epitetu, odwołując się do treści utworu •
analizuje
ilustracyjny charakter dzieła malarskiego •
wyraża opinię, uzasadniając swoje stanowisko
•
opisuje
precyzyjnie polskie symbole narodowe |
•
interpretuje
treść utworu, odwołując się do kontekstów aksjologicznych |
|||||
„Dziwne stworzenie w znajome przemienię”.
Przymiotnik i jego znaczenia |
•
zna pojęcie przymiotnik |
•
wie, na jakie
pytania odpowiada przymiotnik |
•
rozpoznaje
przymiotnik wśród innych części mowy |
•
dostrzega
stylistyczną funkcję przymiotników |
•
twórczo i
funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz
umiejętności językowe dotyczące przymiotnika i jego znaczenia •
opisuje
postacie literackie, wykorzystując dodatkową wiedzę na ich temat, stosując
funkcjonalnie różne przymiotniki |
|||||
„Ciepłe dni w kolorze śliwkowym”. Liczba i rodzaj
przymiotnika |
•
zna kategorie
liczby i rodzaju przymiotnika •
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni nie z przymiotnikami |
•
odmienia
przymiotnik przez liczby i rodzaje •
zna regułę
pisowni nie z przymiotnikami |
•
dopasowuje
formę przymiotnika do formy rzeczownika •
stara się
stosować regułę pisowni nie z przymiotnikami
|
•
tworzy poprawne
formy rodzajowe w liczbie mnogiej przymiotnika •
zapisuje
poprawnie nie z przymiotnikami
|
•
twórczo i
funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz
umiejętności językowe dotyczące liczby i rodzaju przymiotnika |
|||||
„Dźwięki i słowa serce
najbliższe”. Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego |
•
nazywa
wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst •
wyszukuje
w podręczniku informacje o autorze słów Mazurka Dąbrowskiego oraz dacie ustanowienia tego utworu hymnem
państwowym •
zna pojęcie hymn narodowy •
cytuje
powtarzające się fragmenty hymnu •
zna pojęciazwrotka •
recytuje z
pamięci fragmenty Mazurka Dąbrowskiego |
•
wymienia
postacie historyczne przywołane w tekście •
podaje
informacje o okolicznościach powstania Pieśni Legionów Polskich we Włoszech •
objaśnia
pojęcie hymn narodowy •
zna pojęcie refren •
objaśnia
pojęcie zwrotka na podstawie tekstu •
recytuje z
pamięci tekst Mazurka Dąbrowskiego •
korzysta z
przypisów podczas lektury hymnu |
•
podaje kilka
informacji na temat postaci historycznych z hymnu •
wskazuje osobę
mówiącą i uzasadnia swoje zdanie, odwołując się do tekstu oraz
informacji w podręczniku •
wymienia zasady
zachowania się podczas słuchania lub wykonywania hymnu •
objaśnia
pojęcie refren •
dostrzega
rytmotwórczą funkcję zwrotki •
artykułuje
prawidłowo głoski podczas recytacji |
•
wie, co łączy
postacie historyczne przywołane w tekście hymnu •
określa
sytuację podmiotu lirycznego •
wymienia
okoliczności, w których wykonywany jest hymn państwowy •
podaje wartości,
które zostały przekazane w refrenie hymnu państwowego •
podejmuje próby
głosowej interpretacji recytowanego tekstu |
•
analizuje i
interpretuje tekst hymnu, posługując się swobodnie kontekstem historycznym |
|||||
„Niezręcznie
postąpili, błąd szybko naprawili”.Przysłówek i jego znaczenia |
•
zna pojęcie przysłówek •
wie, że
większość przysłówków pochodzi od przymiotników •
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni nie z przysłówkami |
•
wie, na jakie
pytania odpowiada przysłówek •
tworzy
przysłówki od przymiotników •
zna reguły
pisowni nie z przysłówkami |
•
rozpoznaje
przysłówek wśród innych części mowy •
odróżnia
przysłówki pochodzące i niepochodzące od przymiotników •
stosuje reguły
pisowni nie z przysłówkami |
•
określa funkcje
przysłówka •
używa
odpowiednich przysłówków do objaśniania znaczeń frazeologizmów •
zapisuje
poprawnie nie z przysłówkami |
•
twórczo i
funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz
umiejętności językowe dotyczące przysłówka i jego znaczenia |
|||||
„Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć
o nim”. Czesław Janczarski, Kamienna płyta Helena Bechlerowa, Święto Zmarłych |
•
czyta z uwagą
wiersze •
zna pojęcie osoba mówiąca w wierszu •
przy wsparciu
nauczyciela opisuje nagrobek pisarza, przedstawiony na ilustracji |
•
wskazuje w
wierszu słowa związane ze świętem Wszystkich Świętych •
objaśnia
pojęcie osoba mówiąca w wierszu •
wyszukuje
informacje o zabytkowej nekropolii |
•
opisuje miejsce
przywołane w wierszu •
wypowiada się
na temat osoby mówiącej w wierszu •
objaśnia reguły
dotyczące pisowni słowa cmentarz |
•
wypowiada się
na temat treści wierszy, używając słów pamięć, bohaterstwo •
analizuje
różnicę w sposobie wypowiedzi podmiotu lirycznego w obu wierszach •
ze zrozumieniem
i we właściwym kontekście używa nazwy nekropolia |
•
w sposób dojrzały
i przemyślany wypowiada się na temat wartości w przywołanych
wierszach |
|||||
„Nadszedł wieczór andrzejkowy. Kto na wróżby jest gotowy?”
Pisownia wyrazów z ó |
•
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni ó w podanym zestawie ortogramów |
•
zna reguły
pisowni ó |
•
stara się
stosować reguły pisowni ó w podanym
zestawie ortogramów |
•
poprawnie
zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ó w podanym zestawie ortogramów |
•
przedstawia
oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu
poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ó |
|||||
„Skrzydlata kawaleria”. Kazimierz Szymeczko, A to historia! Opowiadania z dziejów Polski (fragment) |
•
określa temat
opowiadania •
zna pojęcie geneza •
opisuje
sytuacje przedstawione na obrazach •
zna pojęcie anegdota |
•
wyszukuje
wskazane informacje na mapie •
ustala
kolejność zdarzeń przywołanych w tekście •
opisuje wygląd
husarza, korzystając z różnych źródeł informacji •
objaśnia
znaczenie przydomka |
•
uzasadnia swoje
zdanie, odwołując się do tekstu •
objaśnia
pojęcie geneza •
opowiada
o zdarzeniach, wchodząc w rolę fikcyjnej postaci •
wyciąga wnioski
na temat skutków zdarzeń •
objaśnia treść
anegdoty |
•
omawia miejsce
i okoliczności zdarzeń na podstawie tekstu i mapy historycznej •
podaje wyrazy
bliskoznaczne do słowa geneza •
rozpoznaje
emocje wyrażone za pomocą różnych form ekspresji malarskiej |
•
analizuje i
interpretuje tekst, odwołując się swobodnie do kontekstu historycznego
i kulturowego |
|||||
„Kuchenne szaleństwa babci Urszuli”. Pisownia
wyrazów z u |
•
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni u w podanym zestawie ortogramów |
•
zna reguły
pisowni u |
•
stara się
stosować reguły pisowni u w podanym
zestawie ortogramów |
•
poprawnie
zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni u w podanym zestawie ortogramów |
•
przedstawia
oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu
poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni u |
|||||
„Wielkie
marzenia o małym
psie”. Grzegorz Kasdepke, Rózga (fragment) |
•
przedstawia
krótko głównego bohatera opowiadania •
wyjaśnia, co
bohater musiał zrobić, aby dostać psa |
•
przedstawia
innych bohaterów •
opowiada o
spacerach głównego bohatera •
zna pojęcie obrazowanie realistyczne |
•
pisze krótką
informację o bohaterze w jego imieniu •
zapisuje
najważniejsze szczegóły dotyczące spacerów bohatera •
objaśnia
pojęcie obrazowanie realistyczne |
•
opisuje
przeżycia bohatera związane z nietypowym prezentem, ocenia prezent •
odwołuje się do
przykładów z tekstu, objaśniając pojęcie obrazowanie
realistyczne |
•
przedstawia
własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje
przemyślane, twórcze uwagi |
|||||
„Ortograficzne upominki”. Pisownia wyrazów z ó i
u |
•
wyszukuje
wyrazy z ó i u w podanym zestawie wyrazów •
korzysta ze
słownika ortograficznego |
•
zapisuje wyrazy
na mapie mentalnej utrwalającej reguły pisowni ó i u |
•
zapisuje
poprawnie większość wyrazów z ó i u w podanym zestawie ortogramów |
•
zapisuje
poprawnie wszystkie wyrazy z ó i u w podanym zestawie ortogramów |
•
przedstawia
oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu
poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ó oraz u |
|||||
„Radość świętowania”. Teofil Lenartowicz, Mizerna
cicha (fragment) |
•
zna pojęcie kolęda •
czyta ze
zrozumieniem informację o szopkach krakowskich •
nazywa emocje
związane z lekturą tekstu |
•
objaśnia termin
kolęda w odniesieniu do tekstu
Lenartowicza •
ocenia funkcję
ilustracji •
opowiada o
tradycjach i zwyczajach bożonarodzeniowych obchodzonych w rodzinie |
•
zestawia
przeciwstawne określenia z tekstu kolędy •
porównuje tekst
literacki z innym tekstem kultury •
komentuje
informacje na temat wierzeń dotyczących nocy wigilijnej |
•
uzasadnia
użycie przeciwstawnych określeń w tekście kolędy •
wymienia
dodatkowe elementy do wzbogacenia szopki •
tworzy
rozbudowane opowiadanie związane tematycznie z Bożym Narodzeniem |
•
tworzy opowieść
– oryginalną pod względem treści,
formy języka i stylu |
|||||
„Gdy ze starym spotyka się Nowy Rok”. Ludwik Jerzy
Kern, Bajka o Starym i Nowym Roku |
•
wymienia sukces
odniesiony w mijającym roku •
wymienia
bohaterów wiersza •
zna pojęcie przysłowie •
czyta
informacje na temat pisowni świąt, dni świątecznych, obrzędów, zabaw i zwyczajów •
zapisuje
poprawnie jednym sposobem datę dzienną |
•
opowiada o
sukcesie odniesionym w odchodzącym roku •
przedstawia okoliczności
spotkania Starego i Nowego Roku z wiersza •
objaśnia
pojęcie przysłowie, odwołuje się do
jednego wybranego przykładu •
zapisuje
poprawnie nazwy święta, zwyczaju i zabawy •
zapisuje
poprawnie dwoma sposobami datę dzienną |
•
opowiada o
sposobach świętowania przyjścia Nowego Roku •
opisuje
bohaterów wiersza •
analizuje treść
przysłów •
zapisuje nazwy
podanych świąt, zwyczajów i zabaw, dopasowuje do nich daty •
zapisuje
poprawnie różne daty trzema sposobami |
•
podsumowuje
mijający rok, analizując osiągnięcia i nabyte doświadczenia •
konstruuje
pytania kierowane do bohaterów wiersza •
podaje
przykłady kilku przysłów •
omawia różnice
w sposobach zapisu dat |
•
tworzy logiczną
wypowiedź ustną o charakterze
podsumowującym, dbając o poprawność językową, odpowiednią kompozycję
i bogate słownictwo |
|||||
„Niech spełnią się życzenia”. Życzenia – rady dla piszących |
•
czyta
informacje o historii kartki pocztowej •
czyta rady dla
piszących życzenia •
przy wsparciu
nauczyciela pisze treść życzeń |
•
wypowiada się
na temat preferowanego sposobu składania życzeń •
pisze życzenia,
korzystając z rad dla piszących życzenia |
•
proponuje nazwy
dla e‑kartek •
projektuje
kartkę noworoczną wraz z życzeniami |
•
tłumaczy tekst
życzeń na język ogólnopolski •
zapisuje
bezbłędnie życzenia na zaprojektowanej samodzielnie kartce noworocznej |
•
pisze bezbłędne
językowo oraz formalnie życzenia – oryginalne pod względem treści i stylu |
|||||
Rozdział III Marzenia zwykłe i
niezwykłe |
||||||||||
„Podjąć wyzwanie”. Wilhelm Grimm, Jacob Grimm, Królowa
pszczół (fragment) |
• opowiada o emocjach towarzyszących lekturze baśni • czyta uważnie notkę biograficzną o braciach Grimm, • wymienia bohaterów zdarzeń • zna pojęcie wydarzenie
fantastyczne • zna pojęcie
postać fantastyczna |
• podaje tytuły kilku baśni braci Grimm • określa powody podróży starszych braci oraz
Głuptaska • objaśnia pojęcie wydarzenie
fantastyczne • objaśnia pojęcie
postać fantastyczna |
• podaje kilka faktów z życia braci Grimm • ocenia zachowanie braci oraz Głuptaska w drodze do
zamku • wskazuje przykłady postaci i zdarzeń
fantastycznych w utworze • określa, na czym polega szczęśliwe zakończenie baśni |
• opowiada o życiu i twórczość braci Grimm • wymienia cechy bohatera • podaje przykłady postaci i wydarzeń
fantastycznych w innych utworach literackich • podaje przykłady postaci fantastycznych z poznanych
utworów literackich |
• formułuje ocenę moralną bohatera, odwołując się do
uniwersalnych wartości etycznych |
|||||
„Do szczęścia
trzeba niewiele…, gdy się zgubi pantofelek” Charles Perrault, Kopciuszek, czyli pantofelek z popieliczki |
• prezentuje bohaterów baśni • wymienia wyrazy przeciwstawne do słów dobro, skromność, pracowitość • nazywa emocje przeżywane przez bohaterkę • wie, że obecność przesłania jest jedną z cech
baśni • rozpoznaje baśniowe rekwizyty |
• opowiada o życiu
bohaterki • zna pojęcie kontrast • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i
pośrednio na temat przyczyn zdarzenia • objaśnia pojęcie przesłanie
w odniesieniu do baśni o Kopciuszku • opowiada o zdarzeniach związanych z obecnością
baśniowych rekwizytów |
• opisuje i ocenia zachowanie członków rodziny wobec
tytułowej bohaterki • objaśnia pojęcie kontrast • tworzy wypowiedź w formie zaproszenia • charakteryzuje bohaterkę, używając właściwego
związku wyrazowego • szczegółowo analizuje informacje umieszczone na
plakatach teatralnych |
• zestawia cechy bohaterek, ukazując przeciwieństwa
ich charakterów i zachowania • używa słowa kontrast,
omawiając wygląd postaci z widowiska baletowego • stosuje różne formy ekspresji wygłaszając mowę, w
imieniu baśniowej postaci • formułuje na
podstawie wierszowanych morałów przesłanie baśni • wyraża opinię, uzasadniając swoje stanowisko |
• wykorzystuje w interpretacji tekstu elementy
wiedzy o kulturze • tworzy oryginalną pod względem treści,
uwspółcześnioną wersję baśni |
|||||
„O bohaterach przy harcerskim ognisku”.Pisownia
wyrazów z h |
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni
h w podanym zestawie ortogramów |
• zna reguły pisowni h |
• stara się stosować reguły pisowni h w podanym zestawie ortogramów |
• poprawnie zapisuje wyrazy z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni h
w podanym zestawie ortogramów |
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry,
infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni h |
|||||
„Baśniowy przepis na supermana”. Kazimierz Władysław
Wójcicki, O Waligórze i Wyrwidębie |
• wymienia imiona głównych bohaterów, wyjaśnia,
dlaczego tak zostali nazwani • wyjaśnia pochodzenie magicznych rekwizytów • cytuje ogłoszenie króla o nagrodzie za zabicie
smoka • wymienia dowolny motyw powtarzający się w różnych
baśniach |
• prezentuje bohaterów, omawia ich pochodzenie
i źródło niezwykłej siły • cytuje fragment prezentujący właściwości magicznych
trzewiczków • podaje kilka określeń smoka • wymienia zdarzenie, postać, przedmiot jako powtarzające się elementy świata przedstawionego
w różnych utworach |
• wymienia innych siłaczy – bohaterów literackich
i filmowych • wyjaśnia, w jaki sposób bracia wykorzystali moc
trzewiczków • opowiada o walce braci ze smokiem • zna pojęcie motyw
wędrowny, podaje przykład motywu wędrownego |
• opowiada o wyczynach wybranego bohatera
filmowego • wymienia inny magiczny rekwizyt baśniowy • wymyśla sposób pokonania komputerowego smoka • objaśnia na przykładach pojęcie motyw wędrowny • projektuje grę planszową nawiązującą do świata przedstawionego
utworu |
• twórczo wykorzystuje w swoich pracach i projektach
różne konteksty kulturowe dotyczące baśniowych zdarzeń, miejsc i bohaterów |
|||||
„Strach ma wielkie oczy”.Pisownia wyrazów z ch |
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni
chw podanym zestawie ortogramów |
• zna reguły pisowni ch |
• stara się stosować reguły pisowni chw podanym zestawie ortogramów |
• poprawnie zapisuje wyrazy z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni chw
podanym zestawie ortogramów |
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry,
infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni ch |
|||||
„Chciwemu i pół świata mało” Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce |
• czyta uważnie i analizuje tekst baśni oraz informacje z przypisów • opisuje i ocenia zachowanie rybaka oraz jego żony • zna pojęcie obrazowanie
fantastyczne • omawia sytuacje przedstawione na ilustracjach • czyta wypowiedzi bohaterów |
• tworzy plan odtwórczy tekstu • określa motywy postępowania żony rybaka • objaśnia pojęcie obrazowanie
fantastyczne • wyszukuje właściwe fragmenty tekstu • analizuje wypowiedzi bohaterów pod kątem złamania
zasad etykiety językowej |
• wykorzystuje wiedzę na temat fikcji literackiej
w analizie świata przedstawionego utworu • objaśnia treść przysłowia w kontekście
omawianej historii • formułuje przesłanie baśnie • odczytuje tekst poprzez przekład intersemiotyczny • formułuje wniosek na temat szacunku dla odbiorcy
wyrażanego poprzez formę językową |
• objaśnia elementy realistyczne i fantastyczne
w utworze • wyraża przemyślany sąd o żonie rybaka i jej
postępowaniu • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat cech
baśni w analizie tekstu • interpretuje przenośne znaczenia wybranych elementów
świata przedstawionego utworu • formułuje przemyślane rady na temat kultury
wypowiedzi |
• wyraża refleksję na temat wartości materialnych
i niematerialnych w kontekście omawianej historii |
|||||
„Proszę o ciszę! Baśń się tworzy”. Grzegorz Ptak, Oto
moja baśń – cykl obrazów |
• wypowiada się na temat serii obrazów • porządkuje obrazy w ustalonej przez siebie
kolejności • wymienia kilka cech baśni |
• nadaje postaciom na obrazach imiona • tytułuje każdy obraz • wymienia większość cech baśni |
• wybiera postaci kontrastowe • układa plan opowieści na podstawie obrazów • objaśnia cechy baśni |
• przypisuje nadzwyczajne umiejętności postaci
fantastycznej • zapisuje plan opowieści w jednolitej formie • wykorzystuje
wiedzę o cechach baśni w pracy redakcyjnej inspirowanej obrazami |
• tworzy oryginalną pod względem treści i stylu baśń
inspirowaną serią obrazów |
|||||
„Czy to bajka, czy nie bajka? Myślcie sobie, jak tam
chcecie…”. O różnych wypowiedzeniach i intencjach mówiącego |
• zna pojęcie wypowiedzenie • rozpoznaje wybrane intencje wypowiedzi |
• objaśnia pojęcie wypowiedzenie • stosuje wypowiedzenia oznajmujące, pytające
i rozkazujące w zależności od celu wypowiedzi |
• wskazuje, czym charakteryzuje się wypowiedzenie • tworzy wypowiedzenia pytające dotyczące
najważniejszych treści tekstu |
• omawia cechy charakterystyczne wypowiedzenia,
odwołując się do przykładów • stosuje różne typy wypowiedzeń w funkcji
impresywnej |
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę o różnych
typach wypowiedzeń w celu precyzyjnego wyrażania intencji wypowiedzi |
|||||
„Gorące serca dwa”. Hans Christian Andersen, Dzielny
ołowiany żołnierz |
• czyta uważnie notatkę biograficzną o Hansie
Christianie Andersenie • zna pojęcie uosobienie • opowiada o ulubionej baśni |
• podaje szczegóły dotyczące wyglądu bohaterów • objaśnia pojęcie uosobienie • wymienia postać, która stanęła na drodze żołnierza i
tancerki • przedstawia w formie pantomimy scenę z ulubionej
baśni Hansa Christiana Andersena |
• prezentuje w krótkiej wypowiedzi życie i twórczość
Hansa Christiana Andersena • podaje przykłady uosobienia z tekstu • określa motywy działania diabełka, opowiada o kolejnych
zdarzeniach oddalających od siebie dwoje bohaterów • pisze opowiadanie z udziałem postaci z baśni
Andersena |
• wymienia wszystkie postacie z utworu mające ludzkie
właściwości • używa pojęcia uosobienie
w wypowiedzi dotyczącej bohaterów baśni • wyjaśnia znaczenie powiedzenia: miłość aż po grób, wskazuje znak tej miłości w baśni • pisze poprawne językowo, kompozycyjnie
i ortograficznie opowiadanie z udziałem baśniowych bohaterów |
• na podstawie analizy dzieła formułuje wnioski o
charakterze ogólnym, dotyczące natury
świata i człowieka • twórczo wykorzystuje w swoich tekstach informacje wyszukane w sieci |
|||||
„Koniec i kropka – rzekło zdanie”.Znaki
interpunkcyjne |
• stosuje kropkę na końcu wypowiedzeń oznajmujących • stosuje znak zapytania na końcu wypowiedzeń
pytających |
• stosuje kropkę na końcu wypowiedzeń rozkazujących • zna pojęcie wypowiedzenie
wykrzyknikowe |
• stosuje poprawnie wykrzyknik na końcu wypowiedzeń
oznajmujących, pytających i rozkazujących dla wyrażenia emocji |
• stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne na końcu
wypowiedzeń |
• twórczo wykorzystuje w swoich wypowiedziach
ustnych i pisemnych wiedzę na
temat funkcji znaków interpunkcyjnych
na końcu wypowiedzeń |
|||||
„Ach, co to będzie za bal! Książę rozsyła
zaproszenia”. Zaproszenie
– rady dla piszących |
• wskazuje nadawcę i odbiorcę zaproszenia • czyta teksty zaproszeń wysłanych przez różnych
baśniowych bohaterów • czyta rady dla piszących zaproszenie zamieszczone
w podręczniku • przy wsparciu nauczyciela pisze jedno zaproszenie |
• określa okazję z jakiej wysłano zaproszenie • rozpoznaje baśniowych bohaterów w jednym
z zaproszeń • pisze zaproszenie, korzystając z rad dla piszących
zaproszenie |
• używa w poprawnym kontekście różnych wyrazów
i związków wyrazowych związanych ze słowem zapraszać • ocenia kompletność informacji w zaproszeniu • projektuje kartę zaproszenia, zapisuje tekst
zaproszenia |
• odróżnia oficjalny i nieoficjalny charakter
zaproszenia • zapisuje bezbłędnie tekst zaproszenia na
zaprojektowanej samodzielnie karcie |
• pisze bezbłędne językowo oraz formalnie zaproszenie
– oryginalne pod względem treści i stylu |
|||||
„Kto hałasuje w teatralnych
garderobach?”.Pisownia wyrazów z h i
ch |
• wyszukuje wyrazy z h i ch w podanym
zestawie wyrazów • korzysta ze słownika ortograficznego |
• zapisuje wyrazy na mapie mentalnej utrwalającej
reguły pisowni h i ch |
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z h i ch w podanym zestawie ortogramów |
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z h i ch w podanym zestawie ortogramów |
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry,
infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni h
oraz ch |
|||||
„Groch z kapustą, czyli baśnie na wesoło”. Bohdan
Butenko, Jaś i Małgosia (fragment) |
• wymienia najważniejsze postacie z opowiadania • opowiada o przygodzie Jasia i Małgosi z utworu
Bohdana Butenki • wyraża opinię na temat opowieści o Jasiu i Małgosi |
• wymienia wszystkich bohaterów opowiadania • wskazuje fragmenty opowiadania zgodne
z powszechnie znaną wersją baśni • uzasadnia swój punkt widzenia na temat opowiadania |
• przyporządkowuje bohaterów opowiadania do różnych
baśni, z których oni pochodzą • wyjaśnia, na czym polegają zmiany wprowadzone przez
autora do treści baśni o Jasiu i Małgosi • wymienia elementy zabawne w opowiadaniu |
• porównuje postacie z opowiadania z ich literackimi
pierwowzorami • analizuje fragmenty, w których narrator
wypowiada się na temat tworzenia baśni • tworzy dalszy ciąg opowiadania utrzymany
w konwencji gry literackiej |
• wyraża własny punkt widzenia na temat tekstu
literackiego, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska • tworzy oryginalne pod względem formy i treści
opowiadanie utrzymane w konwencji gry literackiej |
|||||
„W pałacowych komnatach…”. Zdania i równoważniki
zdań |
• zna pojęcie zdanie • zna pojęcie wypowiedzenie
bez osobowej formy czasownika • tworzy zdania według wzoru |
• objaśnia pojęcie zdanie • objaśnia pojęcie wypowiedzenie
bez osobowej formy czasownika • zna pojęcie równoważnik
zdania • tworzy wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika
według wzoru |
• rozpoznaje w tekście zdania i wypowiedzenia bez
osobowej formy czasownika • objaśnia pojęcie równoważnik
zdania • przekształca wypowiedzenia bez osobowej formy
czasownika na zdania i odwrotnie |
• rozpoznaje w tekście równoważnik zdania • stosuje wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika
w zapisie planu opowieści |
• świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdania i jego
równoważnika w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych |
|||||
Mówisz i masz – magia czerwonego krzesła”. Andrzej
Maleszka, Magiczne drzewo (fragment) |
• wymienia bohaterów zdarzeń • opowiada o jednym życzeniu spełnionym przez czerwone
krzesło • przypomina kilka cech baśni |
• określa czas i miejsce zdarzeń • wymienia wszystkie życzenia spełnione przez czerwone
krzesło • wymienia cechę baśni, którą można znaleźć w tekście
|
• sporządza plan wydarzeń • wymienia wszystkie cechy baśni występujące w tekście
Andrzeja Maleszki |
• określa przyczyny i skutki zdarzeń • uzasadnia, że wydarzenia fantastyczne rozgrywają się
współcześnie |
• tworzy poprawny językowo, oryginalny pod względem
treści i stylu opis przedmiotu |
|||||
„Zgubiłem, kupię, zamienię… Napisz zatem
ogłoszenie!”. Ogłoszenie – rady dla
piszących |
• czyta z uwagą ogłoszenia • rozpoznaje baśniowe rekwizyty na zdjęciach • czyta rady dla piszących ogłoszenie • przy wsparciu nauczyciela pisze ogłoszenie |
• określa baśniowe rekwizyty odpowiednimi
przymiotnikami • tworzy ogłoszenie, korzystając z rad dla piszących
ogłoszenie |
• przyporządkowuje rekwizyty do właściwych baśni • formułuje pytania dotyczące treści ogłoszeń |
• ocenia kompletność informacji w ogłoszeniach • pisze ogłoszenie charakteryzujące się zwięzłością
i poprawnością formy |
• formułuje twórcze uwagi i przemyślane wskazówki
ułatwiające innym uczniom pracę redakcyjną |
|||||
Ważny jestem niesłychanie…”. Podmiot i orzeczenie
– związek główny w zdaniu |
• zna pojęcie orzeczenie
• zna pojęcie podmiot • posługuje się terminami podmiot, orzeczenie |
• objaśnia pojęcie orzeczenie • objaśnia pojęcie podmiot
|
• rozpoznaje w zdaniu orzeczenie • rozpoznaje w zdaniu podmiot • wyodrębnia związek główny w zdaniu |
• tworzy
poprawne związki główne w swoich wypowiedziach • tworzy wypowiedzenia, w których informację
o podmiocie przekazuje forma orzeczenia |
• twórczo wykorzystuje wiedzę na temat orzeczenia i
podmiotu oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniu • funkcjonalnie stosuje synonimiczne rzeczowniki w
funkcji podmiotu |
|||||
„Bale, maskarady i inne karnawałowe
niezwykłości”.Pisownia nie z
różnymi częściami mowy |
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni
nie w podanym zestawie ortogramów |
• zna reguły pisowni nie z czasownikiem,
rzeczownikiem, przymiotnikiem, przysłówkiem |
• stara się stosować reguły pisowni nie z czasownikiem, rzeczownikiem, przymiotnikiem, przysłówkiem
w podanym zestawie ortogramów |
• poprawnie zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną
w zakresie pisowni nie w podanym
zestawie ortogramów |
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry,
infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością
ortograficzną w zakresie pisowni nie |
|||||
„Zasięgnąć języka…”.Zdania pojedyncze nierozwinięte
i rozwinięte |
• zna pojęcie zdanie
pojedyncze nierozwinięte • zna pojęcie zdanie
pojedyncze rozwinięte • wie, że zdanie pojedyncze zawiera jedno orzeczenie |
• objaśnia pojęcie zdanie
pojedyncze nierozwinięte • zna pojęcie zdanie
pojedyncze rozwinięte • objaśnia budowę zdania pojedynczego • rozpoznaje określenia podmiotu i orzeczenia |
• rozpoznaje w tekście zdanie pojedyncze rozwinięte i
zdanie pojedyncze nierozwinięte • formułuje
pytania, na które odpowiadają określenia |
• tworzy zdanie pojedyncze rozwinięte i zdanie
pojedyncze nierozwinięte • odróżnia zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte • świadomie rozwija zdanie w celu wzbogacenia
treści wypowiedzenia |
• świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań pojedynczych rozwiniętych
i nierozwiniętych w dłuższych wypowiedziach ustnych i pisemnych |
|||||
Temat
lekcji. Lektura
i inne teksty kultury, nauka
o języku |
Wymagania |
|||||||||
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena:
dobry) |
dopełniające (ocena:
bardzo dobry) |
ponadprogramowe (ocena:
celujący) |
||||||
UCZEŃ |
||||||||||
Rozdział IV Karuzela z
uczuciami |
||||||||||
Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu”.
Joanna Kulmowa, Moje próżnowanie |
•
czyta uważnie
tekst wiersza •
wie, że tekst
wiersza jest podzielony na wersy •
rozumie, że
wiersz może mieć formę ciągłą lub stroficzną |
•
cytuje
fragmenty na temat okoliczności powstawania wierszy •
zna pojęcie wiersz •
rozpoznaje
formę ciągłą i stroficzną wiersza |
•
opowiada, jak
powstają wiersze poetki •
objaśnia
pojęcie wiersz, określa w nim rolę
osoby mówiącej |
•
określa, kim
jest osoba mówiąca w wierszu •
objaśnia dwa
różne znaczenia słowa wiersz
w kontekście utworu Moje
próżnowanie |
•
odczytuje i
wyjaśnia przenośne sensy utworu poetyckiego |
|||||
„Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa…”. Stanisław
Grochowiak, Wyliczanka |
•
czyta informację
o jednej z najstarszych polskich rymowanek •
zna pojęcie rym •
wyodrębnia
jeden poetycki obraz w wierszu •
zna pojęcie ożywienie |
•
recytuje
dowolną dziecięcą wyliczankę – rymowankę, wskazuje w niej podobnie
brzmiące wyrazy •
objaśnia
pojęcie rym •
wyodrębnia
obrazy poetyckie w wierszu •
objaśnia
pojęcie ożywienie |
•
podaje przykłady rymujących się wyrazów •
nadaje tytuły
obrazom poetyckim z wiersza •
wyszukuje w
tekście przykłady ożywień |
•
określa rolę
rymów w wierszu •
wyjaśnia
różnicę pomiędzy wierszem a wyliczanką •
tworzy związki
wyrazowe o charakterze ożywień |
•
objaśnia
związki między warstwą językową, brzmieniową i semantyczną utworu
poetyckiego |
|||||
„Na wiosnę piękniejszy wieje wiatr…”.Grupa podmiotu
i grupa orzeczenia |
•
zna pojęcie grupa podmiotu •
zna pojęcie grupa orzeczenia |
•
objaśnia
pojęcie grupa podmiotu •
objaśnia
pojęcie grupa orzeczenia •
zapisuje
pytania o różne części zdania |
•
wyodrębnia
grupę podmiotu i grupę orzeczenia w zdaniach |
•
porównuje
budowę grupy podmiotu i grupy orzeczenia |
•
funkcjonalnie
wykorzystuje wiedzę na temat budowy grupy podmiotu i grupy orzeczenia w
zdaniu |
|||||
„Między smutkiem i radością… łza się kręci
w oku”. Pisownia wyrazów z ą i
ę |
•
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni ą i ę w podanym
zestawie ortogramów |
•
zna wybrane
reguły pisowni ą oraz ę |
•
stara się
stosować reguły pisowni ą i ę w podanym zestawie ortogramów |
•
poprawnie
zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ą i
ę w podanym zestawie ortogramów |
•
przedstawia
oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu
poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ą i
ę |
|||||
Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu”.
Julian Kornhauser, Wyciągnięta ręka |
•
czyta uważnie
tekst wiersza •
opowiada o
uczuciach towarzyszących czytaniu wiersza |
•
opowiada o
zdarzeniu z wiersza |
•
określa podmiot
liryczny w wierszu •
używa ze
zrozumieniem słowa tolerancja
w wypowiedzi o wierszu |
•
analizuje
zmiany uczuć bohatera wiersza •
proponuje
sposób recytacji wiersza oddający nastrój i emocje |
•
wygłasza tekst,
dokonuje jego interpretacji głosowej |
|||||
„Rozumieć się bez słów”.O mowie niewerbalnej |
•
zna pojęcie mowa niewerbalna •
reaguje na
pozawerbalne środki porozumiewania się •
podaje nazwy
różnych uczuć |
•
objaśnia
pojęcie mowa niewerbalna •
rozpoznaje
emocje na podstawie wyrazu twarzy •
rozpoznaje
natężenie emocji |
•
wskazuje
przykłady mowy niewerbalnej na podstawie tekstu •
rozpoznaje
emocje wyrażane gestami •
stosuje ze
zrozumieniem wyraz ekspresja |
•
rozpoznaje
emocje wyrażane postawą •
nazywa emocje
wyrażane za pomocą różnych form ekspresji |
•
tworzy
wypowiedzi ustne, w których swobodnie wykorzystuje werbalne i pozawerbalne
środki wyrazu |
|||||
„I tylko… wysp
tych nie ma. W poszukiwaniu epitetów”. Małgorzata Strzałkowska, Kosze pełne snów |
•
zna pojęcie epitet •
opowiada o
snach z wiersza |
•
objaśnia
pojęcie epitet |
•
wskazuje
epitety w wierszu •
zestawia epitety
o podobnych znaczeniach i przeciwstawne |
•
wskazuje na
przykładach różnice między określeniami informującymi i oceniającymi •
wyszukuje
epitety nieprecyzyjne i podejmuje próbę wyjaśnienia zasadności ich użycia
w wierszu |
•
dostrzega,
komentuje i objaśnia związki pomiędzy warstwą językową i znaczeniową
utworu poetyckiego |
|||||
„Chodzić z głową w chmurach. Porównanie”. Józef
Ratajczak, Obłoki |
•
zna pojęcie porównanie •
wymienia
elementy krajobrazu ukazanego w wierszu •
zna różne
wyrazy łączące człony porównania |
•
objaśnia
pojęcie porównanie •
wymienia, do
czego zostały porównane obłoki •
objaśnia znaczenie
porównań, używa ich w zdaniu |
•
wskazuje w
tekście przykłady porównań •
wyjaśnia, jakie
słowo wykorzystano do połączenia dwóch porównywanych elementów |
•
tworzy
porównania •
używa we
właściwym kontekście związku wyrazowego chodzić
z głową w chmurach |
•
opisuje
krajobraz, wykorzystując funkcjonalnie poetyckie środki językowe |
|||||
„Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni”.
Wincenty Faber, Pogoda |
•
zna pojęcie metafora (przenośnia) |
•
objaśnia
pojęcie metafora (przenośnia) |
•
wskazuje
przenośnie w wierszach •
wyjaśnia znaczenie
kilku metafor używanych w życiu codziennym |
•
objaśnia znaczenie
metafor w wierszu •
opowiada o
ulubionej pogodzie, używając metafory |
•
analizuje tekst
na poziomie metaforycznym |
|||||
„Niecodziennie i świątecznie…”.O związkach
wyrazowych w zdaniu |
•
zna pojęcie związekwyrazowy i pojęcie związek główny •
wyodrębnia związek
główny w zdaniu |
•
objaśnia
pojęcie związekwyrazowy i pojęcie związek główny •
tworzy poprawne
związki wyrazowe w swoich wypowiedziach •
wyodrębnia
związki poboczne w zdaniu |
•
wyszukuje
związki wyrazowe w zdaniu •
objaśnia, na
jakiej podstawie wyrazy łączą się w związki wyrazowe •
wyodrębnia
logiczne związki wyrazów w zdaniu •
przedstawia na
wykresie związki między wyrazami |
•
tworzy logiczne
i poprawne struktury zdaniowe •
przedstawia
strukturę zdania na schemacie |
•
funkcjonalnie
wykorzystuje wiedzę na temat budowy grupy podmiotu i grupy orzeczenia w
zdaniu |
|||||
„Co wiatrom w duszy gra…”. Julian Tuwim, Dwa wiatry |
•
określa temat
wiersza •
rozpoznaje w
tekście wybrane środki poetyckie |
•
opowiada o
sytuacji przedstawionej w wierszu •
określa funkcję
wybranych środków poetyckich w wierszu |
•
interpretuje
tekst poprzez przekład intersemiotyczny •
rozpoznaje w
tekście epitety, porównania, ożywienia, uosobienia, przenośnie i określa ich
funkcje |
•
funkcjonalnie
wykorzystuje wiedzę o różnych środkach poetyckich i ich funkcjach podczas
analizy wiersza i tworzenia wypowiedzi inspirowanych tekstem |
•
twórczo
wykorzystuje wiedzę o cechach języka poetyckiego oraz języka informacyjnego
w działaniach inspirowanych treścią wiersza |
|||||
„W raju łakomczuchów. Opis miejsca”. Opis miejsca – rady dla piszących Roald Dahl, Charlie i fabryka czekolady(fragment) |
•
zna kompozycję
opisu miejsca •
przy wsparciu
nauczyciela tworzy prosty opis miejsca |
•
używa ze
świadomością celu określeń opisujących elementy wyposażenia miejsca •
tworzy prosty
opis miejsca, korzystając z rad dla opisujących miejsce |
•
używa ze
świadomością celu wyrazów bliskoznacznych oraz określeń wartościujących •
tworzy opis
miejsca, używając różnorodnych środków językowych |
•
określa
atmosferę miejsca •
tworzy poprawny
językowo i kompozycyjnie opis miejsca |
•
tworzy
bezbłędny językowo opis miejsca –
oryginalny pod względem treści i stylu |
|||||
„Od słowa do słowa i plotka gotowa”. Jan
Brzechwa, Ptasie plotki |
•
nazywa wrażenia
i emocje, jakie wzbudza w nim czytany tekst •
rozumie
znaczenie słowa plotka •
rozumie, że
plotkowanie jest zachowaniem postrzeganym negatywnie |
•
analizuje
rozwój zdarzeń w tekście •
używa poprawnie
słowa plotka w wybranych związkach
wyrazowych do opisu zdarzeń z wiersza |
•
określa funkcję
uosobienia zastosowanego w tekście •
objaśnia
znaczenia powiedzeń dotyczących plotki w kontekście sytuacji wiersza |
•
określa motywy
działania bohaterów wiersza •
wyraża swoje
zdanie na temat negatywnych zachowań językowych, używając właściwych argumentów
na poparcie stanowiska |
•
tworzy opowieść
inspirowaną tekstem – oryginalną pod
względem treści, formy języka i stylu |
|||||
Temat
lekcji. Lektura
i inne teksty kultury, nauka
o języku |
Wymagania |
|||||||||
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena:
dobry) |
dopełniające (ocena:
bardzo dobry) |
ponadprogramowe (ocena:
celujący) |
||||||
UCZEŃ |
||||||||||
Rozdział V Historie nie z tej
ziemi |
||||||||||
„O książkach, czytaniu i niezwykłych
bibliotekach”. Notatka – rady dla
piszących Jacek Cygan, Cała
Polska czyta dzieciom (fragment) |
•
czyta
informacje na temat akcji „Cała Polska czyta dzieciom” •
czyta rady dla
piszących notatkę •
przy wsparciu
nauczyciela tworzy prostą notatkę na temat książki |
•
zna dzieje
książki, wymienia formy książek rękopiśmiennych, drukowanych i nowoczesnych •
tworzy notatkę na temat książki, korzystając z rad
dla piszących notatkę |
•
zapisuje
informacje dotyczące bibliobusów w tabeli •
zapisuje
notatkę o książce cyfrowej, korzystając z rad dla piszących notatkę |
•
projektuje
tabelę do zapisu informacji o bibliobusach •
zapisuje
poprawną językowo notatkę o różnicach między książką tradycyjną
i cyfrową |
•
tworzy bezbłędne
językowo, oryginalne i urozmaicone pod względem graficznym formy notatek |
|||||
„Festiwale i parady, czyli lato pod znakiem
kultury”.Pisownia wyrazów wielką i małą literą |
•
dostrzega
trudności ortograficzne w zakresie pisowni wyrazów wielką i małą literą w podanym zestawie ortogramów •
korzysta ze
słownika ortograficznego |
•
zna wybrane
reguły pisowni wyrazów wielką i małą literą |
•
stara się
stosować reguły pisowni wyrazów wielką i małą literąw podanym zestawie
ortogramów |
•
poprawnie
zapisuje wyrazy wielką i małą literąw podanym zestawie ortogramów |
•
przedstawia
oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu
poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni
wielką i małą literą |
|||||
„Opowiem wam, jak zaginął…”. Małgorzata Strękowska-Zaremba,
Detektyw Kefirek (fragment) – rady
dla rozmawiających przez telefon |
•
opowiada krótko
o wybranym zdarzeniu z fragmentu powieści •
czyta rady dla
rozmawiających przez telefon |
•
przedstawia
zdarzenia w kolejności chronologicznej •
prowadzi
rozmowę telefoniczną, korzystając z rad |
•
ocenia
prawdopodobieństwo zdarzeń, uzasadnia swoje zdanie •
prowadzi
rozmowę telefoniczną, używa odpowiednich zwrotów grzecznościowych |
•
wypowiada się
na temat zachowania bohatera, używając we właściwym kontekście zwrotów mieć czyste sumienie oraz mieć coś na sumieniu •
rozróżnia
nieoficjalną i oficjalną sytuację rozmowy telefonicznej |
•
prowadzi interesującą rozmowę
telefoniczną, nawiązuje z odbiorcą kontakt, podtrzymuje go oraz dostosowuje
komunikat do celu wypowiedzi i sytuacji komunikacyjnej |
|||||
„Ciepło, cieplej, gorąco… skarb!”. Mark Twain, Przygody
Tomka Sawyera (fragment) – rady
dla wysyłających SMS-y |
•
określa cel
wyprawy •
opowiada o
przeżyciach bohaterów •
czyta rady dla
wysyłających SMS-y •
wie, że
wiadomości SMS muszą być poprawne pod względem językowym
i ortograficznym |
•
opisuje drogę,
którą bohaterowie przebyli, aby dostać się do jaskini •
cytuje
argumenty, których użył bohater •
wprowadza
zwroty grzecznościowe w wiadomościach SMS |
•
rysuje plan
pieczary i zaznacza trasę wędrówki •
podaje wyrazy
nazywające różne emocje chłopców •
stosuje zasady
interpunkcji w wiadomościach SMS |
•
wymyśla znaki
oznaczające drogę na planie pieczary •
opisuje, jak
zmieniał się nastrój każdego z chłopców •
zapisuje
poprawną, komunikatywną wiadomość SMS |
•
pisze bezbłędną
językowo i oryginalną pod względem treści wiadomość SMS |
|||||
„Tajemnice indiańskich ścieżek”. Alfred Szklarski, Tomek
na wojennej ścieżce (fragment) |
•
wyszukuje w
tekście informacje na temat okoliczności walki między bohaterami •
zapisuje plan
zdarzeń utworu •
opisuje na
podstawie tekstu wygląd konia Indianina •
zna indiańskie
imię Stanisława Supłatowicza |
•
cytuje
informacje na temat okoliczności walki •
zwraca uwagę na
jednolitość językową w zapisie planu zdarzeń •
czyta informacje
na temat Indian •
wymienia kilka
imion znaczących |
•
opisuje
przebieg walki •
sporządza
notatkę na temat zdarzeń w dowolnej formie •
wypowiada się
na temat zwyczajów Indian •
wymyśla imiona
znaczące dla osób o podanych cechach |
•
ocenia
zachowanie bohaterów •
wprowadza
dodatkowe elementy graficzne wzbogacające notatkę •
uzasadnia tezę,
że Tomek znał obyczaje Indian •
wymyśla imiona
znaczące dla osób z najbliższego otoczenia |
•
twórczo
wykorzystuje w swoich pracach i projektach informacje wyszukane w
sieci oraz tekstach literackich |
|||||
„Plecak pełen przygód”. Powtórzenie pisowni wyrazów
z rz, ż, ó, u, h,ch |
•
wyszukuje
wyrazy z rz, ż, ó, u, h,chw podanym zestawie
wyrazów •
korzysta ze
słownika ortograficznego |
•
stara się
stosować reguły ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z rz,
ż, ó, u, h,chw podanym zestawie ortogramów |
•
zapisuje
poprawnie większość wyrazów z rz,
ż, ó, u, h,chw
podanym zestawie ortogramów |
•
zapisuje
poprawnie wszystkie wyrazy z rz, ż,
ó, u, h,chw podanym zestawie
ortogramów |
•
przedstawia
oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu
poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni rz,
ż, ó, u, h,ch |
|||||
„Przepraszam, którędy do skarbów?”.Mowa znaków |
•
przy wsparciu
nauczyciela odczytuje szyfr •
zna pojęcie piktogram •
wie, co
oznaczają proste piktogramy |
•
samodzielnie
odczytuje szyfr •
objaśnia
pojęcie piktogram •
odczytuje
wybrane piktogramy |
•
odczytuje zapis
alfabetem Morse’a •
wymienia różne
rodzaje piktogramów |
•
odczytuje drogę
na mapie za pomocą znaków legendy •
zapisuje rady
na podstawie piktogramów •
projektuje mapę |
•
twórczo
wykorzystuje wiedzę na temat znaków i piktogramów w swoich pracach i
projektach |
|||||
„Poszukiwacze skarbów wysyłają pozdrowienia”. Kartka z pozdrowieniami – rady dla
piszących |
•
zna pojęcia nadawca, odbiorca •
czyta rady dla
piszących pozdrowienia •
przy wsparciu
nauczyciela pisze pozdrowienia, zapisuje poprawnie adres |
•
używa ze
zrozumieniem terminów nadawca, odbiorca •
pisze
pozdrowienia, korzystając z rad dla piszących pozdrowienia, stosuje zwroty
grzecznościowe |
•
określa na
podstawie treści pozdrowień odbiorców pocztówek •
uwzględnia w
zapisie pozdrowień wszystkie elementy kompozycyjne |
•
przytacza
wyrazy i sformułowania pozwalające ustalić odbiorców pozdrowień •
pisze
rozwinięte treściowo i poprawne językowo oraz ortograficznie pozdrowienia |
•
pisze bezbłędne
językowo pozdrowienia – oryginalne pod względem treści i stylu |
|||||
Film stary jak świat”. Witold Bobiński, Idę do
kina (fragment) |
•
wyszukuje
potrzebne informacje w tekście •
wymienia kilka
planów filmowych |
•
cytuje
informacje z tekstu •
zna pojęcia kadr oraz plan filmowy |
•
pisze notatkę na temat historii kina •
omawia pojęcia kadr oraz plan filmowy •
omawia sposób
filmowania w poszczególnych planach filmowych |
•
prezentuje w
ciekawej formie graficznej notatkę na temat historii kina •
określa i
uzasadnia właściwości i funkcje poszczególnych planów filmowych |
•
twórczo
wykorzystuje w swojej pracy informacje na temat tworzywa i wybranych
środków wyrazowych sztuki filmowej |
|||||
„Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami”.O synonimach |
•
zna pojęcie synonim, wyraz bliskoznaczny •
zestawia ze
sobą wyrazy o podobnym znaczeniu |
•
objaśnia
pojęcie synonim, wyraz bliskoznaczny •
dobiera
właściwe wyrazy bliskoznaczne |
•
wskazuje
synonimy •
zastępuje
powtarzające się wyrazy synonimami |
•
stosuje
synonimy w celu wzbogacenia językowego wypowiedzi •
zestawia
związki frazeologiczne z ich synonimami |
•
twórczo i
funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat wyrazów bliskoznacznych w swoich
wypowiedziach ustnych i pisemnych |
|||||
„W małym kinie nikt już nie gra dzisiaj na
pianinie…”. Konstanty Ildefons Gałczyński, Małe kina (fragment |
•
opowiada o
swojej wizycie w kinie •
wymienia kilka
gatunków filmowych •
wymienia
ulubione filmy |
•
opisuje
własnymi słowami kino przedstawione wierszu •
zna pojęcie gatunek filmowy •
przedstawia
tematykę ulubionych filmów •
dopasowuje
gatunki filmowe do ich opisów •
tworzy zbiór
zasad dotyczących zachowania w kinie |
•
omawia wrażenia
odbiorcze związane z lekturą wiersza •
objaśnia na
przykładach pojęcie gatunek filmowy •
wyjaśnia, co
wyróżnia film animowany spośród innych gatunków filmowych |
•
przytacza
epitety i przenośnie tworzące nastrój w wierszu |
•
przedstawia
własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje
przemyślane, twórcze uwagi |
|||||
KRYTERIA OGÓLNE
Sprawności |
Wymagania |
||||
konieczne (ocena:
dopuszczający) |
podstawowe (ocena:
dostateczny) |
rozszerzone (ocena:
dobry) |
dopełniające (ocena:
bardzo dobry) |
ponadprogramowe (ocena:
celujący) |
|
UCZEŃ |
|||||
I. Kształcenie literackie |
• wypowiada się na temat świata przedstawionego utworu
• dostrzega obrazy poetyckie w utworach o nieskomplikowanej
strukturze semantycznej |
• omawia wybrane elementy świata przedstawionego
utworu • wypowiada się na temat obrazów poetyckich w wierszach |
• porównuje wybrane elementy świata przedstawionego
w różnych utworach • analizuje obrazy poetyckie w czytanych utworach |
• funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat świata
przedstawionego podczas analizy tekstów podejmujących grę z konwencją
literacką • analizuje rolę środków językowych w tworzeniu
obrazów poetyckich |
•
interpretuje teksty poetyckie
na poziomie metaforycznym •
podczas analizy utworów
odwołuje się do różnych kontekstów literackich i kulturowych •
dostrzega symboliczne treści
w utworach literackich i plastycznych •
stawia pytania problemowe
w odniesieniu do odbieranych
tekstów •
dostrzega i objaśnia związki
pomiędzy warstwą językową, brzmieniową i semantyczną utworów poetyckich •
w sposób przemyślany
komentuje zachowania bohaterów, uwzględniając przy tym motywy ich działania
oraz kontekst sytuacyjny •
kreatywnie wykorzystuje
posiadaną wiedzę i umiejętności w sytuacjach problemowych
dotyczących odbioru tekstów kultury •
wyraża opinie na temat
tekstów literackich i innych tekstów kultury, trafnie dobierając
argumenty na poparcie swojego stanowiska •
ma szerokie kompetencje w
zakresie odbioru różnych tekstów kultury
|
•
zna pojęcie fikcja literacka •
wymienia
prawdopodobne (realistyczne) elementy świata przedstawionego |
•
odróżnia fikcję
literacką od rzeczywistości •
wymienia
nieprawdopodobne (fantastyczne) elementy świata przedstawionego |
•
odróżnia fikcję
filmową od rzeczywistości •
wypowiada się
na temat fantastyki w baśniach |
•
określa rolę
autora tekstu w kreowaniu fikcji literackiej •
wypowiada się
na temat elementów fantastycznych w utworach współczesnych |
||
• rozpoznaje czytany utwór jako baśń, hymn |
• wskazuje cechy gatunkowe baśni, hymnu |